پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نقش آیت الله کاشانی در معمای شاه

حوزه/ بازیگر نقش آیت الله کاشانی در سریال معمای شاه با اشاره به اینکه ایفای نقش روحانیت مشکل است، گفت: مطالعه کتاب ها و نشریاتی که درباره آیت الله کاشانی بود، کمک خوبی در ایفای نقش این شخصیت داشت.

«حوزه»// استاد حمید منوچهری گوینده رادیو، دوبلور و بازیگر سینما و تلویزیون که نقش آفرینی در فیلم های سینمایی «مشت و تفنگ شکسته»، «شیطان صفتان»، «ماموریت»، «چهره دوم»، «سقوط»، «جغدها» و مجموعه های تلویزیونی «یکی از این روزها» و «داستان یک زندگی» را در کارنامه هنری خود دارد، به ایفای نقش آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی به عنوان یکی از مهم ترین شخصیت های روحانی تاریخ معاصر و از رهبران ملی شدن صنعت نفت ایران در سریال معمای شاه پرداخته است.

سریال 80 قسمتی "معمای شاه" به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی، به روایت رویدادهای مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران در فاصله سال‌های 1317 تا 1357 همزمان با دوران پهلوی دوم می پردازد.

خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با استاد حمید منوچهری درباره نقش آفرینی وی در نقش آیت الله کاشانی در سریال معمای شاه به گفت وگو نشسته است که ماحصل آن در ذیل می آید:

*چگونه با ابعاد بیشتر شخصیت آیت الله کاشانی برای ایفای نقش در سریال معمای شاه آشنا شدید؟

بنده در سال 1320 به دنیا آمدم و آیت الله کاشانی در سال 1340 از دنیا رفتند؛ در زمانی که این شخصیت بزرگوار از دنیا رفتند حدود 20 ساله بودم و تا زمانی که در قید حیات بودند، شاید ایشان را از نزدیک زیارت نکرده باشم اما سخنان و نقل قول های زیادی از ایشان در همان دوران خواندم، شنیدم و به یاد دارم.

همچنین پیش از آغاز کار در سریال معمای شاه، عوامل سریال علاوه بر فیلمنامه، تعدادی کتاب و نشریه از مصاحبه ها و سخنرانی های آیت الله کاشانی را به بنده دادند تا شناخت دقیق تری برای ایفای نقش پیدا کنم.

*برای نزدیک شدن بیشتر به شخصیت آیت الله کاشانی چه کارهایی انجام دادید؟   

مطالعه کتاب ها و نشریاتی که درباره آیت الله کاشانی بود، کمک خوبی در ایفای نقش این شخصیت داشت و براین اساس، تلاش کردم سخنان و رفتار این بزرگوار را تا جایی که امکان دارد به خوبی در سریال نقش آفرینی کنم.

*برای ایفای نقش آیت الله کاشانی به عنوان یک روحانی سیاسی، ملاحظه خاصی نداشتید؟ چرا که به طور طبیعی ایفای نقش روحانیت از حساسیت هایی برخوردار است و بیشتر مورد توجه مردم قرار دارد.

بنده در 75 سال عمر خود در زندگی، 63 سال برای دلم به عشق مولاعلی(ع) زندگی کردم و هنوز هم زندگی می کنم و هرآنچه که دارم به لطف حضرت مولا(ع) بوده است.

بدون هرگونه تظاهر و ریا که متاسفانه در این مُلک به اعلی درجه رسیده است، باید بگویم چون عاشق اسلام هستم، در این گونه کارهای هنری به خصوص در این کار که نقش روحانیت بود، تلاش بیشتری داشتم اما با این وجود، ایفای نقش روحانیت مشکل است.

*واکنش مردم نسبت به نقش آفرینی شما در نقش  آیت الله کاشانی در سریال معمای شاه چطور بوده است؟  حمید منوچهر بازیگر نقش آیت الله کاشانی

بازخوردهایی که از دوستان، خبرنگاران و اطرافیان داشتم، اظهارلطف می کردند و می گفتند قابل قبول بوده است.

آیت الله کاشانی یکی از شخصیت های مطرح و جذاب تاریخ معاصر است و بنده هم سعی کردم در ایفای این نقش کوتاهی نکنم و نهایت توان خود را گذاشتم و اگر مورد قبول دوستان و مردم قرار گرفته، هم لطف حضرت دوست بوده و هم علاقه ای که به این شخصیت روحانی فدایی مردم وجود داشته است.

*از نظر گریم، شباهت زیادی میان آیت الله کاشانی و این نقش در سریال معمای شاه ایجاد شده بود.

به اعتقاد و نظر بسیاری از دوستان و اطرافیان از نظر گریم شباهت نزدیکی ایجاد شده و در مجموع بیش از دوساعت گریم این نقش بود.

*با توجه به مطالعاتی که پیش از ایفای این نقش در سریال داشتید، ارزیابی شخصی شما از آیت الله کاشانی به عنوان یکی از رهبران نهضت ملی ایران و از نقش آفرینان سیاسی در فواصل سال های 1328 تا 1332 چیست؟  

به نظر بنده آیت الله کاشانی روحانی بسیار قاطع، وطن دوست و مردمی بوده است؛ تردید نداشته باشید ایشان وقتی می خواست نفت مال ایران باشد، برای خودش هیچ سهمی نمی خواست چرا که هم سِنی از این شخصیت بزرگوار گذشته بود و هم به نقطه ای که باید می رسید، دست یافته بود و چیزی جز برای ملت مطالبه نمی کرد و  آنچه در دل داشت و به آن معتقد بود، مطرح کرده است.

برداشت شخصی بنده این است که آیت الله کاشانی شخصیتی بسیار قاطع، صریح و باقدرت و نفوذ بوده؛ حضور محمدرضا پهلوی به عنوان شاه مملکت در هنگامی که آیت الله کاشانی در بستر بیماری قرار دارد، نشان دهنده قدرت این شخصیت روحانی می باشد و دربار نیز از محبوبیت این شخصیت آگاه بوده است.

آیت الله کاشانی به عنوان شخصیتی انقلابی و مردمی؛ هرکاری کرده برای مردم بوده و اعتقاد داشته که اموال و ثروت های این ممکلت باید برای مردم ایران باشد نه اینکه بیگانگان در این کشور بخورند و بروند و بدبختی های آن برای ملت بماند.

*ارزیابی شما از واکنش مخاطبان و میزان رضایت آنها از سریال معمای شاه چیست؟

واکنش های مشاهده شده زیاد راضی کننده نبوده و این سریال با وجود زحمات زیادی که برای آن صورت گرفت، می توانست مجموعه بسیار خوبی باشد که امیدواریم ان شاالله با ادامه پخش، بهتر شود و رضایت مخاطبان بیشتری را جلب کند.

البته جوانان و علاقه مندان به تاریخ می توانند با مطالعه کامل تاریخ به ارزیابی دقیق تری از وقایع بپردازند.   

*استاد چرا کمتر در عرصه تصویر حضور دارید؟ 

از کار تصویر معمولا فرار می کنم چرا که معتقدم کار تصویر برای بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون است؛ بنده کار خود را در رادیو دارم اما خیلی از هنرمندان در خانه هستند و این عزیزان باید کار کنند.

کار اصلی بنده رادیو و بعد دوبله است؛ 45 سال است که کارگردان رادیو هستم و از سال 1340 تاکنون بازیگر و کارگردان در رادیو هستم.

در هفته گذشته نیز یک نمایشنامه برای ایام محرم به عنوان "تبعید" در دست داشتم و هنوز هم کار رادیو و دوبله را انجام می دهم.

*به عنوان پرسش پایانی، کار خاصی در دست اجرا دارید؟

بزرگترین افتخار زندگی بنده این است که عاشق مولاعلی(ع) هستم و در حال حاضر در حال اجرای نهج البلاغه هستم؛ کار اجرای خطبه ها، کلمات قصار و نیمی از نامه های نهج البلاغه به اتمام رسیده است و از خدا می خواهم ان شالله بتوانم بخش باقیمانده نامه ها را نیز تمام کنم.

*اجرای نهج البلاغه برای رادیو و تلویزیون است؟

خیر، سالیانی است که دوست داشتم اجرای نهج البلاغه را به طور کامل از ابتدا تا انتها در رادیو یا تلویزیون انجام دهم اما به دلایلی شرایط فراهم نشد و این کار قرار است در قالب سی دی و نرم افزار برای یک موسسه باشد و امیدوارم یادبودی خوبی از دوران کاری بنده بماند. 

 

گفت وگو: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha