جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اجازه ورود زنان مسلمان هندی به زیارتگاه داخلی درگاه حاجی علی

حوزه/ در پی جمع آوری امضاء توسط فعالان حقوق زنان مسلمان در هند، یک دادگاه عالی بمبئی طی حکمی محدودیت ورود زنان به زیارتگاه معروف و شناخته شده درگاه حاجی علی در بمبئی را ناقض حقوق اساسی زنان دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از رویترز، یک دادگاه عالی در هندوستان روز جمعه طی حکمی به زنان مسلمان هندی اجازه ورود به زیارتگاه معروف و شناخته شده درگاه حاجی علی در بمبئی را داد.

پس از اینکه فعالان حقوق زنان مسلمان در هند، با جمع آوری امضاء خواستار ورود زنان به زیارتگاه داخلی مسجد حاجی علی درگاه شدند، یک دادگاه عالی بمبئی طی حکمی اعلام کرد که محدودیت ورود زنان به این محل ناقض حقوق اساسی زنان محسوب می‌شود.

بی بی خاتون از جامعه مسلمانان بهاراتیا، مهیلا آندولان که یکی از جنبش‌های اسلامی زنان هند محسوب می‌شود دراین باره به خبرنگاران گفت: امروز دادگاه به نفع ما حکم داد و من از این بابت بسیار خرسندم. ما سال‌ها برای رسیدن به این حق مبارزه کرده‌ایم. بعضی از اعضای جامعه به این خاطر به ما بد نگاه می‌کردند اما ما اهمیت نداده و می‌گفتیم: حاجی علی خودش زاده یک مادر متولد شده، به این ترتیب چرا زنان نباید اجازه ورود به زیارتگاه او را داشته باشند؟

در سال 2012 هیات معتمدین این حرم، ورود زنان به خلوتگاه درونی را یک گناه بزرگ دانسته و آن را  ممنوع اعلام کردند. و از آن زمان تاکنون زنان مسلمان هندی برای برگرداندن این حکم در تلاش بوده‌اند.

با وجودی که دادگاه حکم بهه برداشت ممنوعیت را صادر کرده است اما زنان بلافاصله اجازه ورود به زیارتگاه را نداشته و هیات معتمدین مسجد نیز اعلام کرده‌اند که علیه این تصمیم اعتراض خواهند کرد.

درگاه حاجی علی

«درگاه حاجی علی» که در شمال غربی شهر بمبئی و در میانه دریا قرار گرفته است، آرامگاه یکی از بزرگان و پیران طریقت تصوف، مسجد و زیارتگاه مسلمانان هند در کلان شهر بمبئی می‌باشد. این زیارتگاه در میان آب‌های دریا قرار گرفته و فقط یک راه ورودی به آن وجود دارد که پیاده رویی میان دریا به پهنای 3 متر می‌باشد. طول مسیر این راه از ابتدای درگاه تا ساحل ورلی حدود 1 کیلومتر می‌باشد.

همچنین مسجدی در قسمت شمالی محوطه زیارتگاه وجود دارد که در حدود ۲۵ نمازگزار در آن جا می‌گیرد. در طبقه بالای مسجد نیز استراحتگاهی شامل ۱۰ اتاق قرار داشته و مسافرانی که از راه دور به زیارت می‌آیند در اتاق‌ها اسکان می‌یابند.  این مسجد 3 مناره کوچک داشته و چهار سوی آن رو به دریا است. این ساختمان در سال 1431 میلادی بنا شده و در روزهای پنج شنبه و جمعه بیش از 40 هزار بازدید کننده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha