پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دین و زندگی

حوزه/ مجمع شوراي تخصصي حوزوي شورای عالی انقلاب،فرهنگی، کم شدن ساعات دروس دینی را مغایر با روح کلی سند تحول آموزش و پرورش دانست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، شصتمین جلسه مجمع شوراي تخصصي حوزوي شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و با حضور دکتر مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و اکثریت اعضاء در محل  شوراي تخصصي حوزوي برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  را با دارا بودن پشتوانه نظری و فلسفی عمیق و عنایات ویژه مقام معظم رهبری از افتخارات نظام اسلامی دانست و اظهار کرد: می بایست هدف غایی در آموزش و پرورش، فراهم آوردن زمینه‌های دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه باشد که برای دستیابی به آن باید در ساحت‌هایی فراتر از تربیت علمی حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اطلاعاتی در رابطه با تغییرات اعمال شده در ساعات دروس رشته‌های مختلف دوره‌های آموزشی ارائه و بیان کرد: تغییرات مذکور مختص درس دینی نبوده و سایر دروس را نیز در برمی گیرد تا ظرفیتی برای ارائه دروس جدید فراهم شود.

در ادامه این نشست موضوع کاهش ساعات دروس دینی در برنامه درسی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت و اعضاء با تاکید بر اهمیت و حساسیت مساله آموزش معارف دین به دانش آموزان بخصوص در مقطع دبیرستان، ضمن ابراز نگرانی از کم شدن ساعات دروس دینی، آن را با روح کلی سند تحول آموزش و پرورش مغایر دانستند.

در این نشست همچنین مطرح شد که محتوای فعلی عناوین درسی جدید از جمله سبک زندگی، مدیریت خانواده، تفکر و سواد رسانه‌ای و...  در صورتی می توانند رسالت واقعی خود را به انجام رسانند و خلاء معرفتی ناشی از کمبود ساعات درس دینی را جبران کنند که بر اساس منابع و متون اسلامی و تحت نظر صاحب نظران در این عرصه  تدوین شوند.

اگر چه الزاما تأمین کننده اهداف مورد نظر درس دینی یا قرآن نخواهند بود.

اعضای شورا به منظور تقویت و تحقق اهداف سند تحول آموزش و پرورش،  پیشنهاد کردند که تدوین، بهینه سازی و تالیف کتب و همچنین تأمین معلمان مرتبط با عناوین جدید مانند مدیریت خانواده و سبک زندگی به واحدی تحت نظارت گروه کتب دینی سپرده شود تا مدیریت انتقال مفاهیم دینی به دانش آموزان به یک سیاق و زیر نظر اساتید مرتبط با این حوزه انجام گیرد.

در پایان مقرر شد: بررسی برنامه درسی و نیز محتوای دروس جدید به کارگروه مربوطه در شورای تخصصی حوزوی ارجاع شده و پیشنهاداتی متناسب در این رابطه ارائه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha