چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
روح الله مومن نسب

حوزه/ رئیس جمهور آمریکا به فرزند خود اجازه از فضای مجازی و اینترنت را نمی دهد و برای استفاده از فضای مجازی قانون وضع می کند، اما در ایران کسی به فکر این مسئله نیست و بدتر اینکه گشایش اینترنت در روستا ها را از افتخارات خود می دانند.

 

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، روح الله مؤمن نسب، امروز در مراسم رونمایی از چند نرم افزار علوم اسلامی که با موضوع فضای مجازی در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در قم برگزار شد با بیان اینکه اگر پیشرفتی در دنیا حاصل می شود به خاطر خلاقیت است نه صرف استفاده از تکنولوژی ، گفت: اگر در دنیای امروزی می خواهیم موفق شویم باید با برنامه همراه با خلاقیت عمل کنیم.

*ابرقدرت ها در تسخیر دنیا خلاقیت به خرج می دهند

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه کشورهای قدرتمند از طریق خلاقیت دنیا را به تسخیر خود در آورده اند و حتی برای استفاده از فضای مجازی شرائطی را مشخص کردند، ابراز داشت: زمانی که مردم امریکا با دنیای رسانه و اینترنت آشنا شدند و به مهم ترین تکنولوژی دست پیدا کردند دولتمردان این کشور  ابتدا 217 قانون برای  استفاده از فضای مجازی آماده کردند.

 وی عنوان کرد: اما در ایران زمانی که در سال 71 زیر ساخت های  اینترنت مهیا شد، قبل از فراهم شدن قانون استفاده از آن،  متاسفانه شاهدفراگیر شدن  استفاده از  آن در کشور بودیم و این مسئله تا 17 سال بعد به همین صورت یعنی عدم قانون مشخص برای اینترنت در کشور ادامه داشت.

 مؤمن نسب گفت: درسال گذشته50 میلیون نفر از گوشی های تلفن همراه  استفاده کردند و بسیاری از این گوشی ها با سیستم عامل اندروید از خارج وارد کشور می شود و این در حالی است که با کمی خلاقیت می توان به تولیدآن اقدام کرد.

کارشناسی فضای مجازی با بیان اینکه فناوری چیز بدی نیست اما این چیزی که در کشور وجود دارد فناوری نیست، عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات به معنای این است که اینترنت سالم، ارزان و امن در اختیار مردم قرار گیرد ولی این مسئله هنوز اتفاق نیفتاده است.

مؤمن نسب با بیان اینکه به موازات افزایش تحریم ایران سرعت اینترنت و ورود گوشی های اندرویدی به کشور بیشتر می شود، گفت: در کشورهای خارجی هر چه راندمان اینترنت افزایش پیدا می کند راندمان تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان هم افزایش پیدا می کند اما  متاسفانه در ایران برعکس است.

وی خاطر نشان ساخت: کسانی که در آشوب های خیابانی شرکت داشتند اکثرا در منزل ماهواره داشتند و از بازیهای خشن و زور گیری استفاده می کردند.

کارشناسی فضای مجازی با بیان اینکه ماهواره به اندازه کف دست شده یعنی همان  ماهواره با همه مضراتش بر روی گوشی های موبایل قابل نصب شده است، افزود: ماهواره در دست فرزندان ما در منزل وجود دارد و حتی در نیمه شب و در رختخواب هم از آن استفاده می کنند و این در حالی است که خانواده ها هیچ توجهی به این قضیه ندارد واین دقیقا همان مسئله نفوذ فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب همیشه بر آن تاکید داشتند.

وی افزود: بعضی ها می گویند تلگرام 12 ماه فرصت دارد تا فضای جدیدی را وارد ایران کند این بدان معنا است که دشمن به شدت در حال نفوذ فرهنگی و شبکه سازی در میان جوانان و جامعه اسلامی است.

مؤمن نسب با بیان اینکه رئیس جمهور امریکا به فرزند خود اجازه از فضای مجازی و اینترنت را نمی دهد و برای آن استفاده از فضای مجازی قانون وضع می کند، اظهار داشت:  متاسفانه در ایران کسی به فکر این مسئله نیست و بدتر اینکه گشایش اینترنت تا روستا را هم از افتخارات خود می دانند.

*لزوم انجام پژوهش های لازم در عرصه فضای مجازی

کارشناسی فضای مجازی با بیان اینکه باید درباره اینترنت پژوهش های صحیحی در ابعاد مختلف صورت گیرد گفت: باید کاری کرد تا کدخدایی بودن در عرصه اینترنت را از امریکا گرفت چرا که تا این فضا دست این ابرقدرت هاست هر کاری مانند جاسوسی، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و مانند آن در کشورهای جهان سوم انجام می دهند.

وی با بیان اینکه در خارج کشور استفاده از فضای مجازی و اینترنت بر اساس جنس، سن و نوع استفاده از فضا، تقسیم می شود، عنوان کرد: در ایران همه چیز برعکس است. استفاده از فضای مجازی سن و جنس و نوع استفاده نمی شناسد.

مؤمن نسب گفت: چند هویتی، مشکلات خانوادگی ، خشن شدن و بی هویتی از جمله آسیب های اینترنت است.

کارشناسی فضای مجازی افزود: زمانی که سخن از منافع اینترنت می شود در حقیقت در حال کلاه گذاشتن و دروغ  گفتن سر مردم هستند و ارتباط و استفاده از اطلاعات ربطی به اینترنت ندارد. 

وی بابیان اینکه فضای اینترنت فضای کاپیتولاسیونی است، ابراز داشت: این بدین معنا است که اگر کشوری می خواهد از آن بهره ببرد باید از کشور سازنده آن اجازه گیرد و بابت استفاده از آن خراج و مالیات و ... بدهد اما در ایران زمانی که خواستند نرم افزاری که اسرائیل تولید کرده وارد کنند، اجازه ای از کسی و فردی نگرفتند و این همان معنای کاپیتولاسیون است.

 40/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha