جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام موسی صدر و شهید سیدمحمدباقر صدر

حوزه / شهید صدر تنها با ارائه درخواست خط تلفن خارجی از اداره مخابرات بعث امکان تماس با خارج از عراق را داشت اما با روی دادن حادثه ربودن امام موسی صدر، او برای اولین و آخرین بار و به منظور تماس با خارج از کشور به حکومت عراق ارائه درخواست کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پس از آن‌که دیگر خبری از امام موسی صدر به شهید آیت الله سید محمدباقر صدر نرسید، وی با مسئولین عراقی تماس گرفت و از آنان خواست که برای آگاهی از سرنوشت امام موسی دست به کار شوند.

 همچنین به مجلس اعلای شیعیان عراق تلگرامی فرستاد و شخصاً نیز طی تماسی تلفنی با رئیس جمهور لبنان «الیاس سرکیس» از او درخواست کرد که برای پیگیری سرنوشت امام موسی صدر اقدام کند. سرکیس نیز قول داد که در این راستا تلاش خواهد نمود.

سپس با هتل «الشاطئ» در طرابلس که محل اقامت سید موسی صدر بود، تماس گرفت و با مدیر لبنانی‌تبار هتل گفت‌وگو کرد. وی اطلاع داد که سید موسی صدر به هتل رسیده و پس از حمام برای گردش به همراه وزیر کشور، از هتل خارج شده و پس از آن دیگر بازنگشته است.

شهید صدر همچنین با سید حسین حسینی در لبنان تماس برقرار کرد و درباره مسائل مربوط به این موضوع با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

اولین و آخرین درخواست شهید صدر از بعثی ها

شایان ذکر است که شهید صدر تنها با ارائه درخواست خط تلفن خارجی از اداره مخابرات بعث امکان تماس با خارج از عراق را داشت و در عین ‌حال به‌شدت به عدم ارائه هر گونه درخواستی به حکومت بعثی،‌ پایبند بود. اما با روی دادن این حادثه و ربودن امام موسی صدر او برای اولین و آخرین بار و به منظور تماس با خارج از کشور به حکومت عراق ارائه درخواست کرد.

در ١٩٧٨/٩/١۵ م شهید صدر دو تلگرام در رابطه به این موضوع ارسال کرد: یکی به رئیس جمهور لبنان «الیاس سرکیس» و دیگری به رئیس جمهور لیبی معمر قذافی:

«تلگرام به ریاست محترم جمهور جناب آقای الیاس سرکیس، رئیس جمهور لبنان

مراجع دینی نجف بیش از پیش نگران قضیه [حضرت] امام موسی صدر بوده و از حضرت عالی انتظار دارند با هر چه در توان دارید و با تمام تلاشتان به این موضوع بپردازید. هزاران نفر از مردم عرب و مسلمانان چشم به نتیجه اقدامات جناب‌عالی دوخته و پیشاپیش از شما تشکر می‌کنند. خداوند شما را حفظ کند. محمدباقر صدر، نجف، عراق 1۵/ ٩/ ١٩٧٨»

و در تلگرام به قذافی آمده است:

«تلگرام به جناب سرهنگ معمر قذافی، رئیس جمهوری عربی لیبی

بسم الله الرحمن الرحیم

من جداً نسبت به وضعیت پسرعمویم حضرت امام موسی صدر که به کشور شما دعوت شده بود احساس نگرانی می‌کنم. از شما می‌خواهم هر چه در توان شماست در این قضیه به کار بگیرید و امیدوارم اطلاعات آرامش‌بخشی از شما به من برسد.

با بهترین‌ درودها

محمدباقر صدر، نجف، عراق ١٨/ ٩/ ١٩٧٨»

اما این تلگرام هیچ‌گاه پاسخی دریافت نکرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرید US ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    0 0
    لعنت بر قذافی