چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدرسه امام کاظم (ع)

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام گفت: در بحث دروس آزاد سال گذشته ۴۵۰ طلبه در این مدرسه حضور داشتند که این تعداد امسال به بیش از ۶۰۰ طلبه رسیده است.

 حجت الاسلام و المسلمين ملکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه» با اشاره به موسم سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهارداشت: طبق فرمایشات حضرت آیت الله مکارم شیرازی، کلیه مراکز علمی و مدارس علمیه وابسته و تحت اشراف معظم له روز یکشنبه چهاردهم شهریور  در  مدرسه امام کاظم علیه السلام با حضور مدیران، اساتید و طلاب برگزار خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام افزود: مدرسه امام کاظم علیه السلام در سال 1394 به همت  حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاسیس شد و امسال دومین سال فعالیت این مدرسه بزرگ مکتب امام صادق علیه السلام می باشد.

نویسنده کتاب « سرگذشت پیامبران » ادامه داد: در اهمیت این مدرسه همین بس که این مرجع معظم، مرقد خودشان را در جلوی درب ورودی تعیین فرموده اند و برداشت من این است که آرزو دارند این دیگر آرزوهای محقق نشده ایشان را محقق کنند که از جمله آرزوهای ایشان « تقویت دروس آزاد »، « تقویت رشته فقه و اصول » و « تربیت طلبه مجتهد مطلق » می باشد.

وی در بخش دیگری به ویژگی ها و خصوصیات علمی این مدرسه اشاره کرد و افزود: از آنجا که معظم له تاکید خاصی بر بُعد تخصصی فقه و اصول که مجتهد پرور است دارند، یک طبقه از این مدرسه علمیه را به این رشته اختصاص داده اند و در حال حاضر این رشته دارای 90 طلبه که در مسیر اجتهاد مطلق می باشند، فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی بیان داشت: عنایت و توجه معظم له به « دروس آزاد » برنامه ریزان را بر آن داشت تا نسبت به دغدغه مرجعیت اقدامات درخوری انجام دهند به طوریکه با فراخوانی که زده شد هر استادی که دارای حکم تدریس، سابقه موفق 3 سال استادی با تعداد 15 طلبه به بالا در دروس رسائل، مکاسب و کفایه را در پرونده خود داشته باشد، می تواند در بحث « دروس آزاد » مدرسه فعالیت داشته باشد.

وی گفت: دروس آزاد از سال گذشته کار خود را آغاز کرد در ابتدا 500 نفر از اساتید برای حضور در این دروس ثبت نام کردند که با بررسی ها و شرایط اعلام شده در نهایت 70 نفر از اساتید انتخاب شدند که با توجه به جاری بودن این روند هم اکنون90 استاد در بحث دروس آزاد مدرسه مشارکت دارند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: در بحث دروس آزاد سال گذشته 450 طلبه حضور داشتند که این عدد امسال به بیش از 600 طلبه رسیده است.مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام

مدیر مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام به ابتکار و خلاقیت دیگر آیت الله العظمی مکارم شیرازی اشاره کرد و افزود: برنامه ویژه دیگری که در این مدرسه دنبال می گردد، آنست طلبه هایی که در زمینه مباحثه فعال و منظم باشند، تحقیق و پژوهش به استاد ارائه دهند و تقریر درس نوشته باشند، هر کدام به صورت یک امتیاز ویژه محاسبه شده و مورد حمایت ویژه معظم له قرار خواهند گرفت، همانطور که در سال گذشته دو بار طلبه های موفق از سوی معظم له مورد حمایت ویژه قرار گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی از ویژگی های دیگر این مدرسه علمیه را برگزاری جلسات و نشست های اساتید توصیف کرد و اظهارداشت: در طول سال تحصیلی جلسات و نشست با اساتید مدرسه و مراکز تخصصی با حضور آیت الله العظمی مکارم شیراری برگزار می شود که در این جلسات معظم له به سخنان اساتید گوش می دهند و در نهایت آنان را با منوّیات خودشان حمایت و راهگشایی می کنند.

نویسنده کتاب « نقش زمان و مكان در اجتهاد » بیان داشت: « بنیان » و « بنان » دو موضوعی است که مورد توجه معظم له قرار دارد، بطوریکه معتقدند یک طلبه هم باید سخنور ماهری باشد و هم نویسنده چیره دستی باشد، لذا بر اساس فرمایشات ایشان آن مراکزی که درصدد مهارت افزایی طلاب بودند از جمله موسسه امیر بیان را دعوت به همکاری کردیم و در همین مدرسه علاوه بر فضای مناسب ، امکانات مورد نیاز آنان تامین شد بطوریکه در طول تابستان که مدارس علمیه تعطیل بودند، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام به واسطه تشکیل کلاس های مهارت افزایی بسیار پرجمعیت و فعال بود.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حوزه اظهارداشت: ان شاءالله در صدد هستیم، تابستان سال آینده آموزش ترم سوم حوزه را برای آن دسته از طلابی که در قم می مانند و بنا به دلایلی از قم خارج نمی شوند را راه اندازی کنیم تا به بهترین وجه ممکن از زمان استفاده لازم را ببرند.

مدیر مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام به اجتماع برخی از مراکز تخصصی در این مدرسه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مراکز تخصصی از جمله؛ « فقه »، « فقه و قضا »، « مهدویت»، « مشاوره » و « مرکز تخصصی تفسیر که از 25 سال پیش تحت اشراف معظم له تاسیس گردیده است» در این مدرسه فعال می باشند و با توجه به فعالیت های علمی و نشست های پژوهشی که دارند، شاهد حضور فعال و پرشور طلاب در این نشست ها هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی به تردد بیش از 200 استاد مدرسه در طول روز اشاره کرد و افزود: اساتید رشته های مهارتی ، تخصصی، دروس آزاد و همین­طور زبانکده حوزه های علمیه که به درخواست مرجعیت و زیر نظر معظم له برای اولین بار امسال در این مدرسه فعالیت خود را رسماً آغاز خواهد، از جمله اساتیدی هستند که در طول روز در مدرسه تردد دارند.

نویسنده کتاب «‌مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌هاي قرآني» اظهارداشت: در سال گذشته زبانکده حوزه علمیه بیرون از مدرسه خدماتی را به طلاب مدرسه امام کاظم علیه السلام داشت بنابر درخواست معظم له از امسال کلیه فعالیت های این زبانکده با ارائه آموزش زبان عربی و انگلیسی تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی، خدمات ارزشمندی را به طلاب حوزه های علمیه ارائه خواهد نمود.

وی در ادامه یکی دیگر از ابتکارات آیت الله العظمی مکارم شیرازی را برپایی کنگره بین المللی خطر جریانات تفکیری عنوان کرد و افزود: این همایش بزرگترین نشست علمی با حضور صدها اندیشمند داخلی و خارجی بود تا کلام اسلام ناب و تشیع را به گوش جهانیان برساند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی ادامه داد: این اقدام بجا و ارزشمند آثار بسیاری را در معادلات بین المللی داشت، بطوریکه بارها جریان های تکفیری و داعش این مجموعه را تهدید به بمب گذاری کردند، و این یکی از ابتکارات مرجعیت شیعی بود که در بزنگاه اتفاق افتاد.

وی به فعال بودن دبیرخانه این همایش اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع دبیرخانه این همایش کماکان فعال می باشد و پیش نشست هایی در طول سال برگزار می شود تا ان شاءالله شاهد برگزاری هرچه باشکوه تر همایش های اصلی و بین المللی آن باشیم.

انتهای پیام  313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha