شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فضای مجازی

عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانشگاه صدا و سیما گفت: همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده اند ما باید با اهمیت دادن به فضای مجازی فعالانه وارد شده و آن را به خوبی مدیریت کنیم و الا همین فضای مجازی از یک فرصت بالقوه به تهدیدی بالفعل تبدیل می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله متقی‌زاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»با اشاره به اهمیت فضای مجازی، اظهار داشت: تلاش به منظور هدایتگری درست فرهنگی از طریق فضای مجازی و نیز مشارکت فعال و هدفمند در تولید محتوای مناسب از جمله کلیدی ترین لوازم تبلیغ و نشر فرهنگ و معارف دینی در این عرصه مهم می باشد که نباید از آن ها غافل شد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه امروز فضای مجازی در تحولات خُرد و کلان فرهنگی کشور گفت: ما در عصر ارتباطات به سر می‌بریم که شاخصه اصلی آن همین تاثیرگذاری فوق العاده رسانه بر مخاطبان است؛ البته در عین حال می بایست توجه داشت که ویژگی متمایز کننده عصر ارتباطات در زمانه ما این است که دیگر ارسال پیام یکسویه نیست؛ بلکه شاهد چند سویه شدن فرآیند پیام رسانی و اطلاع رسانی هستیم.

*لزوم توجه به نیاز و ذائقه مخاطب در پیام رسانی دینی

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که امروز توجه به خواست و نیاز مخاطب یک اصل مهم در فعالیت های مربوط به رسانه و پیام رسانی است، افزود: در واقع ما در دوره ای به سر می‌بریم که پاسخ به نیازها و رضایت مردم اساس ارتباطات است؛ به گونه ای که حتی در مباحث دینی برای ابلاغ پیام به مخاطب به نیازهای او توجه می شود؛ به عنوان مثال ما نیازمند به سعادتمندی هستیم و این که مردم راه درست را از راه نادرست تشخیص دهند و برای تبلیغ دین و معارف دینی باید به این نیاز مخاطب توجه جدی کرد.

وی اضافه کرد: طبعاً وقتی از راه نیازها ورود پیدا کنیم، مخاطب تعامل و ارتباط بهتری با ما برقرار می کند و بهتر می توان بر او تاثیرگذاری لازم را داشت.

*دنیای متحول امروز در سایه فضای مجازی

این پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی در ادامه با اشاره به دغدغه های بسیار جدی رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی اظهار داشت: شکی نیست که امروزه رسانه‌های جمعی و به طور کلی فضای مجازی تحول جدیدی را در دنیا رقم زده اند؛ به طوری که هم اکنون تنها با در اختیار داشتن یک دستگاه تلفن همراه هوشمند می‌توان با کل جهان ارتباط داشت و کم یا زیاد با انتشار متن، عکس و یا دیگر محصولات رسانه ای، تاثیرگذار بود که نمونه بارز آن انتشار عکس‌های مربوط به جان باختن کودکان بی گناه در یمن و سوریه و عراق و ... است که انتشار این تصاویر، تاثیر شگرفی در شبکه های اجتماعی و رسانه های کل دنیا به همراه داشت و باعث رقم خوردن تحولاتی شتابان شد.

وی همچنین با بیان این که باید با ابزارهای نوین، پیام اصیل دینی را به جهانیان برسانیم، تصریح کرد: همین چندی پیش کلیپی درباره حضرت حجت(عج) ساخته و در فضای مجازی منتشر شد که بیش از 2 میلیارد نفر در دنیا آن را مشاهده کردند و این مساله خود نشان دهنده اهمیت و حوزه تاثیرگذاری رسانه‌های نوین است.

*فرصت سازی در فضای سایبری فراموش نشود

حجت الاسلام و المسلمین متقی زاده گفت: همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده اند ما باید با اهمیت دادن به فضای مجازی فعالانه وارد شده و آن را به خوبی مدیریت کنیم و الا همین فضای مجازی از یک فرصت بالقوه به تهدیدی بالفعل تبدیل می شود.

وی افزود: آنچه ضرورت دارد این که ما اولاً هوشمندانه و ثانیاً با شتاب لازم وارد عرصه فضای مجازی شده و از رکود و انفعال در این باره خارج شویم تا بتوانیم با سرعت بالا و نیز تاثیرگذاری لازم به ایفای نقش در این باره بپردازیم؛ وگرنه چه در حیطه تولید پیام و محتوا و چه عرصه های فنی کار، عقب میمانیم.

*شتاب تحول فرهنگی در بستر تقویت فضای مجازی

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که فضای مجازی امروز فرصت خوبی را برای ایجاد تحول و شکوفایی فرهنگی برای ما فراهم کرده است، گفت: باید پیام‌های متناسب با فطرت بشری و بر اساس آموزه‌های دینی تولید کرده و به زبان روز آنها را به جهان عرضه کنیم و به خصوص این را بدانیم که اگر ما تولیدی در این باره نداشته باشیم، دیگران بر اساس اهداف و برنامه‌های خود برای ما تولید پیام و محتوا خواهند داشت.

وی با اشاره به این که دشمن در این عرصه بسیار زودتر از ما دست به کار شده و برنامه‌های خود را دنبال می‌کند، افزود: در مقطع حساس کنونی، دشمن در قالب تهاجم فرهنگی و بمباران اعتقادی در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اینترنتی و نیز شبکه های ماهواره ای به طرح شبهه های جدی و خطرناک می پردازد که عدم پاسخگویی درست به آن‌ها می تواند ایمان و اعتقاد مردم به خصوص نسل جوان را خدشه دار سازد.

*مهندسی و مدیریت پیام دینی؛ ضرورتی انکارناپذیر

این کارشناس رسانه و فضای مجازی همچنین با بیان این که مدیریت پیام و چگونگی تولید محتوا نیز در این عرصه از اهمیت بسیاری برخوردار است ، ابراز داشت: باید مهندسی و مدیریت پیام را نیز مدنظر قرار داد تا افکار عمومی از طریق فضای مجازی به جای دچار شدن به ضلالت و گمراهی به معنویات و به سوی خدا هدایت شوند و امروز وظیفه ماست که ندای توحیدی را در دنیای امروز پژواک کنیم.

وی بیان کرد: بی‌تردید فضای مجازی تهدیدات و آسیب‌های مختص خود را دارد مثلاً مدل‌های گفتاری و رفتاری در جامعه را گاه چنان تحت تاثیر قرار داده و شکل می‌دهد که با فرهنگ صحیح اسلامی ما سازگاری ندارد؛ لذا اگر ما درست عمل کرده و در این راستا مردم را در فرآیند فرهنگ سازی مشارکت دادیم، موفق خواهیم بود.

*یاریِ جبهه حق با استفاده صحیح از فضای مجازی

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: در حقیقت هنر ما باید این باشد که فضای مجازی را بر اساس اهداف و چارچوب های فرهنگ دینی به یک فرصت خوب برای جبهه حق تبدیل کنیم و به خصوص فرهنگ عمومی جامعه را به سمت آرمان های جامعه مهدوی سوق دهیم.

وی در خاتمه افزود: به هر صورت همه ما در این باره وظیفه داریم و نمی توانیم غافل و بی تفاوت باشیم و ان شاءالله که با هوشمندی و احساس تکلیف وارد عمل شده و بدین سان مقدمه سازان حکومت حضرت ولیعصر(عج) از طریق همین فضای مجازی باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha