جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ امام جمعه قم بر لزوم الگوگیری سیستم اقتصادی و فرهنگی کشور از توسعه شگفت انگیز در صنایع نظامی و امنیتی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه امروز قم در مصلی قدس با اشاره به سالروزشهادت امام جواد(ع) گفت: این امام همام به دستور معتصم و همسرش ام فضل به وسیله زهر به شهادت رسیدند؛ امام جواد(ع) در سن هفت سالگی و پس از شهادت امام رضا(ع)، به امامت رسید؛ این شرایط برای شیعیان بسیار عجیب بود و آنها در ابتدا نمی دانستند با این وضعیت چه کنند.

امام جمعه قم تصریح کرد: در این هنگام شیعیان با بصیرت پیروی از امام جواد(ع) تبیین کردند؛ یکی از شیعیان اصیل امام بیان کردند که اگر خداوند امامت را به یک نفر بدهد اگر یک روزه نیز باشد بر ما امام است و اگر خداوند او را به امامت تایید نکند، اگر یک فرد هزار ساله نیز باشد بر ما چنین جایگاهی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام جواد(ع) دارای یک مکتب علمی داشتند که بزرگانی چون صفوان بن یحیی، زکریا بن آدم، علی بن مهزیارو... توسط این مکتب پرورش یافتند؛ همین توطئه ای که مامون علیه امام رضا(ع) انجام داد همین توطئه نیز نسبت به امام جواد(ع) انجام شد که یکی از آثار آن ازدواج اجباری با ام فضل و جاسوسی از منزل امام (ع)بود؛ عباسیان در ادامه می خواستند که به مردم بگویند ما محب اهل بیت(ع) هستیم، ولی این نقشه ها بر ملا شد و امامان ما اجازه ندادن که این سواستفاده انجام شود.

وی با اشاره به سالروز مبارزه با استعمار انگلیس، تصریح کرد: دراین روز مردم قهرمان بوشهر و دلوار و شهید رئیسعلی دلواری در مقابل توطئه انگلیسی ها مقاومت کردند که باید یاد این جوانمردان را که به امر مراجع و علمای زمان خود وارد عرصه جهاد شدند را گرامی داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) است و همه باید از زندگی این حضرات الگو بگیرند؛ والدین نیز باید بهانه را کم کنند تا جوانان با سهولت ازدواج کنند.

امام جمعه  قم با اشاره به روز تعاون تصریح کرد: تعاون از جمله سفارشات اسلامی است ؛اگر تعاون و همکاری در یک جامعه اسلامی در عرصه اقتصادی و فرهنگی شکل بگیرد جامعه ما به مدینه فاضله مبدل می شود؛ خوشبختانه در اقتصاد تعاونی در استان قم فعالیت های ثمربخشی انجام شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز شهادت آیت الله قدوسی و مرحوم وحید دستجردی گفت: شهریور، ماه شهدا است ؛روز هفده شهریور حرکتی بود که راه را برای پیروزی انقلاب باز کرد؛ در این ماه در سال 66 به جرم برائت از مشرکان در حج، به خاک و خون کشیده شدند؛ اگر پرونده حج و مدیریت آل سعود را رقم بزنیم باید گفت در این سالها سالی نبوده است که حادثه ای رخ ندهد؛ سال قبل نیز فاجعه منا رخ داد که بنده از نزدیک صحنه های دلخراشی را مشاهده کردم و این سوال را دارم که تا کی قرار است این آل سعود این مدیریت ضعیف را انجام دهند؛ باید زمینه ای ایجاد شود که امت اسلامی مناسک خود را به سهولت انجام دهند.

وی افزود: در این روزها چه در داخل و چه در خارج از کشور تلاش هایی در جهت تطهیر منافقین انجام می شود؛ این تلاش ها گرچه مذبوحانه است ولی به دنبال مخدوش کردن چهره نظام و امام راحل هستند؛ منافقینی که 17 هزار نفر را با ترور از نظام اسلامی گرفتند؛ مسوولان و عالمان و ائمه جمعه و مردم عادی و کودکان در نقشه ترور آنها بودند؛ خیرخواهانه هشدار می دهیم که این اقدامات نه به نفع دنیای شما و نه به نفع عقبای شما است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: اخیرا وزارت دفاع، نمایشگاه آبرومندی از دستاوردهای محققان و مهندسان و مخترعان ما به نمایش گذاشت و رهبر انقلاب اسلامی به مدت 2ساعت از این نمایشگاه بازدید کردند؛ آثار تولیدی در عرصه فناوری و سامانه های راداری و انواع موشک ها که نشان دهنده عزم و توانمندی جمهوری اسلامی بود به نمایش گذاشته شد.

امام جمعه  قم تصریح کرد: اگر امروز سپر امنیتی در کشور ایجاد شده است به دلایل سه گانه ای است که نخستین آن رویکرد و روحیه انقلابی مردم و دوم قوت نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی و سوم تجهیزاتی است که توسط دانشمندان ایرانی تولید شد که معنای استقلال کشور را به منصه ظهور رساندند؛ ایران اسلامی در پرتو شجاعت سربازان بی ادعای خود قدم های ارزشمندی برداشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رشد کشور از نظر دفاعی باعث شده است که دشمن از این تجهیزات می هراسد؛ این مساله نشان می دهد که این ملت و جوانان و دانشمندان این ملت این توان را دارند و به موازات این پیشرفت ها باید در عرصه های اقتصاد و فرهنگ نیز این توسعه انجام شود؛ شعار ما می توانیم باید در عرصه فرهنگ و اقتصاد و... ساری و جاری و محقق شود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در آموزه های دینی به منزله یک امر عبادی و سیاسی است؛ امام علی(ع) فرمودند، جهاد در راه خدا، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر به منزله قطره ای در مقابل دریاست.

وی افزود: این واجب در ساختار نظام سیاسی اسلام دارای نقش کلیدی و اساسی است و به عنوان مهمترین عنصر نظارتی و فراگیر، می توان از آن یاد کرد زیرا شکل نظارت، طبق یک تعبیر، به چهارشکل تقسیم می شود و این چهارگونه نظارت تحت پوشش امربه معروف و نهی از منکر است ؛نظارت دولت بر مردم، مردم بر دولت، مردم بر مردم و دولت بر کارگزاران خود این چهارشکل را بوجود می آورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: آیات مرتبط با امر به معروف به دو دسته تقسیم می شوند؛ یک دسته آیات به لزوم این بحث می پردازد ولی آیات دسته دوم، آیاتی است که نسبت به کسانی که ترک امر به معروف و نهی ازمنکر می کنند بیان شده است که آنها را به عذاب و مجازات و هلاکت تهدید کرده است.

امام جمعه  قم تصریح کرد: آیه 104 سوره آل عمران جزو آیاتی است که بر لزوم امر به معروف تاکید کرده است؛ در این آیه، مساله امر و باید مطرح شده است؛ از دیگر سوی مساله فلاح و رستگاری در این آیه بیان شده است؛ راهکار رسیدن به رستگاری جامعه اسلامی در پرتو مساله امر به معروف و نهی ازمنکر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آیه دیگر در قرآن مساله خیر امت را بیان می کند؛ در این آیه یک قید بزرگ مطرح شده است که در حالی که شما امر به معروف و نهی از منکر را رعایت می کنید مدال خیر امت بر مسلمانان باقی خواهد ماند؛ تضمین و رواج و شکوفایی ایمان در یک جامعه اسلامی در پرتو امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: آیه دیگری که به این امر اختصاص یافته است و بار مسئولان را سنگین جلوه می دهد، آن است که خداوند بیان می کند که زمانی که ما به شما قدرت و حکومت دادیم، باید اقامه نماز کرده و با ایتای زکات و امر به معروف ونهی از منکر جامعه را به سوی خدایی شدن رهنمون سازید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: قرآن بیان می کند که مسلمانان باید نسبت به امر به معروف به سان عمل به واجباتی چون نماز رفتار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha