سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دیدار محسن رضایی با مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ امروز جهان اسلام در معرض هجمه های وسیع دشمنان به خصوص در عرصه فتنه افکنی قرار دارد، در این عرصه نیازمندیک حرکت آفندی و هجومی علیه دشمنان هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز در دیدار با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه گفت: حضور آیت الله اعرافی که تجربه سالهای سال مدیریت در عرصه تبلیغ بین الملل و پژوهش های عمیق حوزوی را دارد در مدیریت حوزه علمیه فرصت مغتنمی است که حوزه های علمیه ما بتوانند تولیدات داخلی خود را در فضای بین المللی در عرصه های جدید عرضه کند.

وی افزود: امروز جهان اسلام در معرض هجمه های وسیع دشمنان به خصوص در عرصه فتنه افکنی قراردارد، و در این عرصه نیازمندیک حرکت آفندی و هجومی علیه دشمنان هستیم؛ باید علیه این فتنه ای که در جهان اسلام ایجاد شده است به شکل فعال وارد میدان شد و در این مسیر  از تجربیات علما و فعالان عرصه تبلیغ بین الملل استفاده کرد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: طبیعت حوزه های علمیه ما معمولا در عرصه پژوهش و تحقیق و پاسخ به شبهات و صبر و انتظار بوده است در حالی که امروزه بستر لازم برای حضور فعالانه حضور و به مناظره طلبیدن و گفتگو با جریان های مختلف در دنیا وجود دارد و باید با این ارتباطات مبانی حقیقی اسلام را به دنیا منعکس کنیم تا دنیا نیز حرف حق اسلام را به شکل دقیق بشنود.

رضایی بیان کرد: به دلیل حضور آیت الله اعرافی در عرصه تبلیغ و فعالیت بین المللی و تجربیات فراوان ایشان می توان در آینده با رصد دقیق نیازها و سیاست های جدید و صریح تری را به معرض اجرا درآوریم؛ در این عرصه باید به دقت رصد کرد که دشمنان از کدام مناطق سعی در سواستفاده و هجمه علیه ما هستند و روی چه عناصری دست می گذارند و در آن عرصه کار کرد.

وی گفت: کاری که شهید مطهری انجام داد؛ باید دوباره نیز جدی گرفته شود؛ شهید مطهری با مشاهده و ملاحظه دقیق شرایط و نقاطی که دشمنان روی آنها تمرکز کرده اند در وسط معرکه حاضر شدند و به اصلاح فرهنگی و تبیین مبانی اسلام پرداختند؛ در آن زمان که فعالیت های گروههای کمونیستی در دانشگاه ها و در میان جوانان رو به ازدیاد نهاده بود، ایشان با رصد دقیق شرایط در دانشگاه ها حاضر شدند و جهادی بی نظیر را انجام دادند؛ در واقع ایشان جریانی را ایجاد کردند که سایر علما نیز بتوانند در این عرصه گام برداند و امروز این ویژگی نیازمند بروز و ظهور بیشتری است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: خوشبختانه مجمع تشخیص، اسناد مهمی را در دست داشته و بسیاری از آنها را نیز مصوب و ابلاغ کرده است که از آن جمله می توان به سند چشم انداز 1404 و سند اصل 44 اشاره کرد که این مجمع از ذیل این اصل استفاده کرد و عرصه ورود بخش خصوصی و تعاونی را در همه عرصه های اقتصادی کشور ایجاد کرد.

وی گفت: با وجود ورود این عرصه ها هنوز با چشم انداز مد نظر فاصله داریم که امیدواریم بتوانیم عرصه های مختلف کشور به ویژه در عرصه اقتصادی را با زمینه سازی جهت ورود بخش خصوصی فعال کنیم.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم حضور جدی حوزه در عرصه بین الملل تاکید کرد و افزود: حوزه می تواند با تدوین گفتمان در عرصه بین الملل برای تنظیم یک سند ملی در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند؛ گفتمان ما یا سیاسی انقلاب اسلامی است که شامل مواردی چون عدالت و استقلال و مردم سالاری دینی و مبارزه با استکبار جهانی است یا دارای گفتمان فقهی است که شامل احکام عملی است که با این رویکرد تا حدی می توانیم ارتباطات خود را با دیگران توسعه دهیم.

رضایی تصریح کرد: حوزه اجتماعی اسلام و اسلام اجتماعی که مکمل اسلام سیاسی است باید توسعه یابد؛ همانگونه که اسلام در سیاست حرف دارد در عرصه اجتماعی هم حرف دارد؛ ولی این دو از هم تفکیک نشده است؛ در حالی که هنوز در عرصه مسایل اجتماعی مثل خانواده و شهر یا اقتصاد و معماری .... که خارج از حوزه سیاست هستند نظریه جامعی ایجاد نشده است.

وی گفت: اسلام اجتماعی از گفتمان هایی است که با این بستر بهتر می توانیم وارد جوامع مختلف جهان شویم ولی این مساله نیازمند یک کار فشرده ای است که باید در حوزه های علمیه انجام شود؛ در وهله نخست آن است که باید این اصل اثبات شود؛ یعنی اول اصل هستی شناسی و معرفت شناسی آن بحث ایجاد شود و سپس در یک محدوده های خاص این عرصه آغاز شود.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بحث سبک زندگی جرقه خوبی در این زمینه بود، ولی بحث فراتر از اینها است، زیرا وقتی که جامعه ای که می خواهد در کنار دولت شکل بگیرد خود دارای یک موضوعیت مشخص است؛ اگر این موضوعیت نباشد خارج از افراد و سیاست باید به آن پرداخت.

رضایی اظهارکرد: در این زمینه اگر بتوانیم یک جهش معرفتی پیدا کنیم، ارتباط با جهان خیلی سریعتر خواهد شد؛ این بحث نو و جدید است که می تواند تکمیل شود، یعنی باید با توجه به میراث علمای گذشته این بحث را کامل کرده و در عرصه بین المللی بیان کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha