سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ اگر در زندگی با تکیه بر اصل قناعت و ساده زیستی رفتار کرده و به جای تجملات و رفاه زدگی بیش از حد به تقویت مهر و محبت در کانون خانواده و به ویژه روابط میان زن و شوهر بپردازیم، قطعاً آن آرامشی که مطلوب همه انسان هاست، به سراغ ما می آید

دکتر زهرا تاجیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه الگوگیری از سیره ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) ضامن سعادت و خوشبختی همه خانواده های ایرانی و شیعی است، اظهار داشت: اساساً یکی از فلسفه های اصلی و مهم ازدواج که در آیات نورانی قرآن و روایات اهل بیت(ع) نیز بدان توجه ویژه شده، دست یابی به آرامش در کنار همسر است و با ازدواج این هدف محقق می شود و از این روست که این همه بر لزوم ازدواج به موقع و آسان در آموزه های دینی ما تاکید شده است.

وی همچنین افزود: البته آرامش انسان به امور مختلفی تعلق می گیرد که بخشی از آن به زندگی دنیوی و بخش دیگر به حیات حقیقی او مربوط می شود که خود شامل بُعد معنوی زندگی آدمی است.

وی بیان داشت: بخش مادی مربوط به حیات دنیایی اوست که تازه این مباحث با خود آرامش نسبی به همراه می آورد و لذا موقت است؛ چه آن که با برگشت این نیاز دوباره تلاطم برای انسان جهت رفع آن به وجود می آید و با این همه آرامش ناشی از نیازهای مادی بخش کوچکی از آرامش انسان را دربرمی گیرد.

وی اضافه کرد: این سخن به آن معناست که آدمی برای آن حیات معنوی و حقیقی تلاش کند که آرامش اصلی نیز مربوط به آن بُعد از وجود اوست.

*از توجه به امور معنوی غافل نشویم

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: متاسفانه توجه به این مسأله کلیدی به ویژه در دنیای کنونی مورد غفلت جدی بشر واقع شده است؛ به این خاطر که متاسفانه عموماً نگاه ها به زندگی صرفاً مادی شده و امور دنیوی برای بیشتر انسان ها عینیت و مطلوبیت دارد و حال آن که آرامش و سعادت حقیقی در سایه توجه به بُعد معنوی و روحانی است.

وی افزود: به خصوص در شرایط حاضر که رفاه زدگی به یک اپیدمی تبدیل شده و حتی فقرای جامعه ما نیز حسرت آن را می خورند، مشاهده می کنیم که با وجود همه پیشرفت های تکنولوژیک، آن آرامش مطلوب در زندگی زوجین و خانواده ها شکل نگرفته؛ بلکه تضعیف هم شده است.

*آرامش و خوشبختی به معنای داشتن رفاه حداکثری نیست

تاجیک ابراز داشت: در این میان، برخی به اشتباه فکر می کنند که آرامش و خوشبختی مترادف با رفاه است و حال آن که به اعتقاد بنده برعکس این مطلب صادق است؛ به این خاطر که هر چه بشر بیشتر به رفاه دسترسی پیدا کرده و نیازهای مادی اش را با بهره گیری از ابزار نوین تکنولوژی برآورده می سازد؛ اما چندان خبری از آن مقصود و گمشده اش که همانا آرامش حقیقی می باشد، نیست.

این استاد حوزه خواهران افزود: البته این موضوع به نوع تفکر و دیدگاه انسان در دنیای امروز برگشته و چون ما مسلمان بوده و کامل ترین دین را داریم باید با تکیه بر آموزه های ناب اسلامی و اصلاح سبک زندگی، آرامش و آسایش واقعی را برای خود فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: اساساً تفاوت دیدگاه ما با دیگران در این است که انسان را موجودی الهی می دانیم که حیات اصلی او مربوط به بعد از دنیاست و لذا در این دنیای فانی باید به گونه ای زندگی کندکه ضامن سعادت حیات اُخروی او باشد.

*قناعت و ساده زیستی؛ گمشده زندگی مدرن

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) همچنین گفت: از این منظر چنانچه ما در زندگی با تکیه بر اصل قناعت و ساده زیستی رفتار کرده و به جای تجملات و رفاه زدگی بیش از حد به تقویت مهر و محبت در کانون خانواده و به ویژه روابط میان زن و شوهر بپردازیم، قطعاً آن آرامشی که مطلوب همه انسان هاست، به سراغ ما می آید؛ به خصوص ما که افتخارمان تبعیت از سیره نورانی حضرات معصومین (ع) است باید در عمل این را نشان دهیم و پیروی از شاخصه های زندگانی سراسر نور و برکت امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نشانه ای است که حرکت ما را در این مسیر تایید می کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما گرچه در اسم، مسلمان هستیم؛ اما گاه در رسم و رسوم، حق مسلمانی را ادا نمی کنیم که نمونه بارز آن، همین تجملات و چشم و هم چشمی ها و رفتارهای نامناسب در مباحث خانوادگی و خویشاوندی است.

*به سیره علوی و فاطمی بازگردیم

تاجیک در خاتمه بیان داشت: این در حالی است که اگر حقیقتاً به سیره بزرگانی چون امیرالمومنین (ع) و حضرت صدیقه کبری(س) تأسی کنیم و ساده زیستی، تربیت صحیح اسلامی فرزندان، همسرداری شایسته، مهر و محبت ایمانی و کمک به همنوعان را مدنظر قرار دهیم، به یقین دنیایی زیباتر و توام با آرامش بیشتری خواهیم داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha