پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مخبر دزفولی

حوزه/ زمانی که یک زبان خارجی در کشور ترویج می ‌شود، فرهنگ کشور یا کشورهای متبوع آن زبان خارجی هم رونق می ‌یابد و این زبان می ‌تواند به ابزار مهمی در راستای پروژۀ نفوذ فرهنگی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» اساس هر جامعه ‌ای مبتنی بر «خانواده» است. در جامعۀ ایران نیز از دیرباز، خانواده به ‌عنوان مهم‌ ترین رکن اجتماع شناخته می ‌شود. به ‌همین علت، یکی از برنامه ‌های محوری دشمن علیه مردم ایران، فروپاشی نظام خانواده است. رهبر انقلاب نیز یکی از بندهای سیاست ‌های کلی خانواده را به «مقابلۀ مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع و زدودن آسیب ‌ها و چالش ‌های تحکیم خانواده» اختصاص داده ‌اند. در همین ‌باره، پایگاه اطلاع ‌رسانی KHAMENEI.IR گفت ‌وگویی با دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ترتیب داده است. بخش ‌های مهم این گفت ‌وگو به شرح زیر است:

در مسائل فرهنگی، غرب در وضعیت بغرنجی به سر می ‌برد. مثلاً در غرب خانواده فروپاشیده و زندگی مشترک به ‌معنای خانواده ‌ای که قاعدۀ ازدواج زن و مرد در آن رعایت شده باشد، وجود ندارد. در حقیقت خانواده تبدیل شده است به یک «باهم‌ باشی» بدون تعهد و قرار خاصی که معلوم هم نیست تا چه مدت دوام خواهد داشت. برای همین، صرف زندگی در خانه ‌های مشترک یا حتی با هم بودن ‌های چند ساعته و چند روزه، باعث متولد شدن فرزندان نامشروع شده است. اخیراً در گزارشی که یکی از رسانه ‌های آمریکایی منتشر کرده است، دیدم که نوشته ‌اند بیش از چهل درصد فرزندانی که در آمریکا متولد می ‌شوند، محصول روابط نامشروع هستند.

* برهم زدن فضای سالم زندگی خانواده ‌ها به بهانۀ مشکلات اجتماعی و اقتصادی

سناریوهای زیادی را می ‌توان در این زمینه مطرح کرد که شاید اصلی ‌ترین آن سناریوی فروپاشی نظام خانواده در ایران باشد. می ‌دانید که در ایران از نظر اسلامی، تمدنی و تاریخی، خانواده به ‌عنوان محور انسجام‌ بخش اجتماعی، مهم ‌ترین نهاد اجتماعی و فرهنگی محسوب می ‌شود که همیشه در طول ادوار مختلف تاریخی، مطرح بوده است.

در صد سال اخیر، با همۀ تلاش ‌هایی که در این زمینه شد، نتوانسته ‌اند نظام خانوادگی را در ایران به ‌هم بریزند. بنابراین امروز یکی از هدف ‌های اصلی مقابله با ایران، در فضای جنگ نرم فرهنگی، به ‌هم زدن نظام خانواده است. در نتیجه، یکی از سناریوهایی که برای ایران طراحی کرده‌ اند، برهم زدن فضای سالم زندگی خانواده ‌هاست که به بهانۀ مشکلات اجتماعی و اقتصادی، روی آن سرمایه ‌گذاری می ‌کنند.

* تبدیل از حالت جمع‌ گرا بودن به یک انسان فردگرای ‌بی ‌تفاوت

در گام اول، خانواده را از حالت زوجیت خارج می ‌کنند یا اگر زوجیت نیز تشکیل شود، کاری می ‌کنند که فرزندآوری در آن، اهمیت و اولویت نداشته باشد تا بتوانند ارتباطات گوناگون فرهنگی و اجتماعی جامعه را که درهم ‌تنیده هستند و باعث انسجام جامعه می ‌شوند، از بین ببرند. در گام دوم، ایرانی ‌ها را از حالت جمع‌ گرا بودن به یک انسان فردگرای ‌بی ‌تفاوت از آنچه در پیرامونش می ‌گذرد، تبدیل می ‌کنند.

یکی دیگر از استراتژی ‌های آمریکایی ‌ها، که در کتاب ‌هایشان نیز آمده است، مک ‌دونالدیزه کردن کشورهاست، می‌ دانید که مک ‌دونالد فقط یک ساندویچ ‌فروشی نیست، بلکه به ‌منزلۀ اشاعۀ فرهنگ آمریکایی است. بسیاری از این تکنولوژیست ‌ها می ‌گویند وقتی یک تکنولوژی را وارد کشور دیگری کنید، آن تکنولوژی با خود فرهنگش را نیز می ‌آورد. بنابراین اگر مک ‌دونالد را نیز به ‌مثابه یک صنعت و تکنولوژی در نظر بگیریم، متوجه می ‌شویم با خود فرهنگش را نیز می ‌آورد.

* تهدیدات خاموش و خزنده، ریشه ‌های فرهنگی جامعه را خشک می‌ کند

همان ‌گونه که در اقتصاد مقاومتی نگاه به توان داخلی است، در حوزۀ مصون ‌سازی فرهنگی هم نگاه به توان و قدرت داخلی است. البته در مصون ‌سازی فرهنگی، کار از اقتصاد مقاومتی حساس ‌تر و سخت ‌تر است، زیرا در اقتصاد تهدید دشمن در قالب تحریم و امثالهم سریعاً خود را نشان می ‌دهد، اما در حوزۀ فرهنگ، تهدیدات به‌ صورت خاموش و خزنده، ریشه ‌های فرهنگی جامعه را خشک می‌ کند. مثلا بحث تدریس زبان انگلیسی در کشور هم یکی  از این نمونه ‌ها است. اساساً زمانی که یک زبان خارجی در کشور ترویج می ‌شود، فرهنگ کشور یا کشورهای متبوع آن زبان خارجی هم رونق می ‌یابد و این زبان می ‌تواند به ابزار مهمی در راستای پروژۀ نفوذ فرهنگی تبدیل شود. لذا باید درخصوص تدریس زبان خارجی در مدارس و حتی در دانشگاه ‌ها تأمل شود.

* چرا فقط زبان انگلیسی؟!

بسیاری مدعی هستند که زبان انگلیسی زبان علم است که البته نمی ‌توان به ‌طور قطع این موضوع را پذیرفت. علوم مختلف با توجه به خاستگاهی که دارند، زبانشان هم متفاوت است. به ‌عنوان نمونه، خاستگاه علم حقوق، فرانسه است. یا خاستگاه اصلی علم فلسفه، آلمان است. چرا باید در دانشگاه اصرار بر این باشد که دانشجوی رشتۀ حقوق یا فلسفه، الزاماً زبان انگلیسی بخواند، درحالی ‌که منابع دسته ‌اول این رشته عموماً به زبان فرانسه و آلمانی هستند. یا حتی زبان اسپانیایی که درصد بالایی از مردم جهان به این زبان صبحت می ‌کنند، در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

* اعتیاد، طلاق، فساد، بی ‌بندوباری و حاشیه ‌نشینی، در رأس اهمیت قرار دارند

در حوزۀ مسائل مرتبط با برخی از بزه ‌های اجتماعی کشور، از یک سال پیش، در دفتر مقام معظم رهبری، جلسات کارشناسی، مطالعه و بحث با گروه ‌های مختلف و کارشناسان برگزار شده است. کارهای تحقیقاتی بسیار خوبی انجام گرفته است که مدتی قبل مبتنی بر آن کارهای تحقیقاتی، سه جلسه در محضر مقام معظم رهبری، تشکیل شد. در این جلسات، مسائلی مثل اعتیاد، طلاق، فساد، بی ‌بندوباری و بحث حاشیه ‌نشینی، در رأس اهمیت قرار داشتند.

سه جلسه در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد. در جلسۀ اول، گزارش مفصلی که آماده شده بود، ارائه شد. رؤسای محترم سه قوه، وزرای ذیربط و بعضی از مسئولان مهم کشور در این جلسه حضور داشتند. در جلسۀ دوم، اعضا پیشنهادهایی ارائه کردند و در نهایت، جمع ‌بندی توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت. در جلسۀ سوم نیز برخی از اقدامات اجرایی سازمان ‌ها و نهادهای ذیربط مشخص گردید و قرار بر این شد که گزار‌ش ‌ها به ‌صورت مرتب ارائه شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha