جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ افتتاح مرکز تخصصی تفسیر تهران وابسته به بنیاد علوم وحیانی اسراء

حوزه/ رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء با تاکید بر این که تخصصی سازی علوم نیاز امروز حوزه است، گفت: مرکز تخصصی اسراء شعبه نجف اشرف تحت زعامت آیت الله العظمی سیستانی راه اندازی و افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، عصر امروز (یکشنبه ۱۴ شهریور ۹۵)، در مراسم افتتاح مرکز تخصصی تفسیر تهران(وابسته به بنیاد علوم وحیانی اسراء) با اشاره به رسالت خطیر حوزویان در عصر حاضر اظهار داشت: روحانیت همواره نقش و سهمی عمده در مسائل مختلف دارد و البته در هر زمانی، این نقش ها به اقتضای شرایط و محیط متفاوت می گردد.

وی با بیان این که امروز در تحلیل رسالت روحانیت می توان دو شأن عمده و اساسی را عنوان کرد، گفت: رسالت اول روحانیت همان بیان احکام و اخلاق و ترویج معارف و حکمت است؛ شأن روحانی شناخت و فهم احکام علمی در دانش فقه است؛ آیت الله العظمی جوادی آملی می فرمایند همواره تا آخرین لحظات حیات مسئله فقه باید برای روحانیت باشد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در بیان شأن دومی که برای روحانیون مطرح است، یادآور شد: اقتضائات شرایط روزگار ما روحانیت را در سطح دیگری از زندگی اجتماعی علمی و فرهنگی قرار داده، لذا روحانیون باید با توجه به نیازهای روز، در رشته های تخصصی تربیت یابند.

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی با اشاره به این که علوم نقلی، عقلی، کلام، و فلسفه جایگاه ویژه و تخصصی در حوزه داشته و نیاز جامعه جهانی امروز است، خاطرنشان کرد: مدتهاست که علم کلام در محضر آیت الله العظمی سبحانی، و تفسیر تحت عنایت مستقیم آیت الله مکارم شیرازی، تدریس می شود.

وی تصریح کرد: وقتی یک رشته علمی وارد حوزه می شود، لوازم کار نیاز دارد؛ وجود کتاب خانه های تخصصی در حدیث تاریخ، شیعه شناسی، مهدویت و رشته های دیگر، به فراخور نیاز جامعه باید در شورای عالی حوزه مظرح شود.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء با بیان این که بیش از 25 سال از درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در حوزه ها بر قرار است، گفت: یک دوره تقریرات اصول و فقه امام خمینی(ره) در 5 جلد به زودی منتشر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کتابخانه های 8 گانه تخصصی در قم، 180 هزار جلد کتاب تاریخ جغرافیا، فرهنگ و تمدن را درمدت 20 سال تحت زعامت آیت الله العظمی سیستانی جمع آوری نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی، تربیت استاد، محقق و متخصص در علوم عقلی و نقلی را برای حوزه ها ضروری توصیف کرده و یادآور شد:  تالیف آثار گرانقدر در مسائل تفسیری از لوازم این مسیر است. تا اینها را نداشته باشیم، شرایط و فضای لازم برای تربیت محققان فراهم نمی شود.

وی با بیان این که امروز بیش از 8 دوره کلام و تفسیر در آمل برپا شده است، گفت: مرکز تخصصی فلسفه نیز امسال در قم راه اندازی می شود. همچنین در ترم بهمن ماه، مرکز تخصصی اسراء شعبه نجف اشرف تحت زعامت آیت الله العظمی سیستانی راه اندازی و افتتاح خواهد شد.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء با اشاره به وجود جریان های منحرف در دنیای امروز، اظهار داشت: امروز تنها تفکر شیعی، در برابر جریان های انحرافی منحط و جریان ساز در دنیای امروز ایستاده است، اگر بخواهیم جامعه روحانیت، عالم و با ویژگی های روز باشد نیاز به مراکز تخصصی در حوزه های علمیه داریم تا متخصصانی زبده برای حوزه و پاسخ گویی به شبهات روز تربیت نماییم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تفسیر تا قبل از انقلاب جریان علمی مناسبی نداشتیم، و این مسئله به صورت جریان علمی مثل فقه نبود، و در مقایسه بین کلام و فقه 1 به 50 بود و اکنون هم همین است، در قم 10 درس خارج اصول است و یک اشارات در مقابل آن داریم.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی بااشاره به نگارش 80 جلدی تفسیر جدید آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: ایشان می فرمایند؛ بعد از المیزان سخن در حوزه تفسیر کار سختی است، اما برای هر نیم قرنی یک تفسیر المیزان لازم است، لذا معظم له در حال نگارش این تفسیر هستند.

وی با بیان این که آیت الله العظمی جوادی آملی همواره و در همه حال با قرآن مانوس هستند، گفت: قرآن مادر علم و سالار است، فلسفه، عرفان، کلام، تاریخ، نظام کیهانی طبیعی و هر علمی از قرآن استخراج می شود، اما قران هیچ کدام از آنها نیست.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی خاطرنشان کرد: خواندن، دیدن و شنیدن قرآن نور مبین است، اما این نور لایه های پنهان و عمیقی دارد که نیاز به تبیین دارد و اگر تبیین نشود، انحراف حاصل شده، متشابهات به محکمات تبدیل می شود.

وی ادامه داد: جامعه توحیدی باید بر اساس ایات قرآنی تشکیل شود چرا که قران، می خواهد جامعه فکور فهیم و متفکر بسازد و ما نمی  توانیم تنها فکر صحیح را به جامعه بدهیم، مثل کسی است که به جای دادن ماهی به او باید فن ماهی گیری را به او یاد دهیم.

وی افزود: جامعه وقتی عادل متفکر و اهل تعقل شد ان جامعه راحت است، امام زمان(عج) زمان ظهور جامعه عقول می سازد، لذا اداره چنین جامعه ای ساده است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پایان با بیان این که تفسیر تسنیم به عنوان منبع باید در اختیار جامعه تخصصی و روحانیون قرار گیرد، اظهار داشت: باید فضای تخصصی حاکم بر فضای عمومی شود، فضای عمومی روحانیت در تهران فضای علمی تخصصی نیست و لذا باید فضا ایجاد کنیم تا حوزه عظیم تهران دوباره احیا شده، و به سمت تخصصی شدن، پیش برویم.

34/313

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha