شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم  در مراسم آغاز به کار پژوهشگاه فقه نظام در قم

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فقه نظام در مراسم افتتاح این مرکز، هدف اصلی تشکیل این موسسه را پاسخگویی به نیازهای خرد و کلان جامعه به منظور حرکت در مسیر حوزه انقلابی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم یکشنبه شب در مراسم آغاز به کار پژوهشگاه فقه نظام، گفت: دعدغهای کم و بیش در دل و جان هر طلبهای وجود دارد که آیا فقه ما فقط باید به عرصههای فردی بپردازد یا اینکه قراراست به همه عرصههای نیز ورودی عمیق، همه جانبه و پاسخگوی به نیازهای جامعه داشته باشد.

وی افزود: فقه ما باید به ارایه نظاماتی که جریان ساز است بپردازد؛ آنچه تا کنون شاهد آن بوده ایم، آن است که حوزه ها در این عرصه‌ها تا کنون حضور جدی و رسمی نداشته یا کمتر داشتهاند؛پژوهشگاههای فراوانی در گوشه و کنار حوزه تاسیس شدهاند که عموما به شکل مساله محور به مسایل پراختهاند، ولی جریانی که به افکار طلاب زمینه بدهد و زمینهای در عرصه فقه نظام را ایجاد کند هنوز بوجود نیامده است.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: آیت‌الله اراکی در این عرصه  یکی از دغدغه مندان این عرصه است که یک سال پیش تاکید کرد، مجموعه ای با عنوان فقه نظام ایجاد شود و با توجه به اینکه مرکز جامع علوم اسلامی به این اصول می پرداخت و اولین طلاب ورود این مرکز تا  سال دیگر فارغ التحصیل می شوند، ضرورت ایجاد مرکزی که مرحله دوم و گام بعدی را پس از مرکز جامع علوم اسلامی را بردارد حس می شد که این پژوهشگاه نیز در همین راستا شکل گرفت.

وی گفت: پس از تشکیل یک هسته مرکزی پژوهشی مقرر شد که گروه های تخصصی پژوهشی ایجاد شود؛ در همین راستا مراحلی تدوین شد و اساسنامه ای تنظم گشت و مقرر گردیدکه به سمت تشکیل یک پژوهشگاه برویم که اولین ویژگی آن، حوزوی بودن آن باشد و به همین خاطر با مجوز حوزه این پژوهشگاه کار خود را آغاز کرد و فعالان آن نیز فارغ التحصیلان یکی از رشته های تخصصی فقهی حوزه هستند.

این استاد قرآنی اظهارکرد: از جمله اهداف این مرکز می توان به گفتمان سازی و ایجاد درک عمومی از فقه نظام، ایجاد نهضت تولید علم در عرصه فقه نظام، مشارکت در تولید فقه نظام، ارایه طرح های عملیاتی برگرفته از فقه نظام، در عرصه هایی چون سبک زندگی و ارتباطات و رسانه و تربیت و فقه اقتصاد و فقه حقوق و... اشاره کرد.

حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: سعی داریم در این پژوهشگاه برای طلاب و دانشجویان فعالیت هایی برای گفتمان فقه نظام ایجاد کنیم؛ در این عرصه باید فهرست مناسب در همه عرصه ها تنظیم شود؛ فهرست فقه سیاست و اقتصاد آماده شده است و مابقی نیز در دست اقدام است؛ همچنین در این پژوهشگاه قصد داریم تا به یکی از خلاهای جدی در عرصه فقه اجتماعی و نظامات بپردازیم و آن نیز تامین منابع مرتبط با این فقه های اجتماعی و نظامات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر لزوم حرکت حوزه به پاسخ گویی به نیازهای روز تاکید کرد و این مسیر را در راستای حوزه انقلابی تاکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha