پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام هادی پور مدیر موسسه «امیر بیان» در گفت وگو با خبرگزاری حوزه

حوزه/ طلاب در موسم های تبلیغی از طریق مجموعه های مختلف حکم می گیرند تا برای تبلیغ بروند ما در امیر بیان در ماه محرم ۵۰۰ طلبه را با جمعیت مخاطبی نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر به کار می گیریم، بدون اینکه وعدۀ حق الزحمه به آنها بدهیم.

خبرگزاری «حوزه»/ حجت الاسلام سامان هادی پور از طلاب جوانی است که به گفته خودش، هفت سال پیش موسسه امیر بیان را بنیان نهاد و همت خود را در راه تربیت مبلغ صرف کرد. وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به   انگیزه خود  از تأسیس موسسه امیر بیان  پرداخت.

رهبر معظم انقلاب سال 1380 در جمع طلاب گیلان فرمودند: «ما از صد سال پیش تا امروز چقدر موازین منبر را ضابطه مند کرده ایم؟ این یک خلأ است... می توانیم شیوۀ اختصاصی تبلیغ(یعنی همین منبر و مواجهۀ رو به رو و جلسۀ تفسیر قرآن و بیان مسائل دینی) را ضابطه مند کنیم. چرا این را به شما می گویم؟ شما که نباید این کار را بکنید. من این را می گویم تا فضای ذهنی شما به اهمیت این قضیه توجه پیدا کند؛ بخواهید و بکوشید تا بشود.»

در بیان دیگری هم در سال 86 فرمودند: «جزو ترجیع‌بندهای همیشگی حرف ما، همین مسئلۀ تجلیل و تعظیم منبر است و اهمیت منبر و تربیت مبلّغ. خیلی خوب، این گوی و این میدان. بروید مشغول بشوید، برنامه‌ریزی کنید، کار را شروع کنید، برنامه‌ی محکم و متقنی برایش درست کنید، شروع کنید.»

موسسۀ امیر بیان در سال 1388 فعالیت خود را با هدف امتثال اوامر رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تبلیغ و خطابه آغاز کرد.

زمانی که مؤسسه راه اندازی شد، چهار - پنج سال بود که در مراکز حوزوی مباحث خطابه تدریس می کردم. تلقی من این بود که درس هایی که در این مراکز ارائه می شود، با آنچه رهبر انقلاب برای آموزش خطابه انتظار دارند، خیلی فاصله دارد.

حتی در دوره کارشناسی تخصصی تبلی، تنها 11 واحد خطابه داشتیم که می دیدم این تعداد واحد، به جامعه خطیب تحویل نمی دهد و با نگاه رهبر معظم انقلاب هم فاصله دارد. لذا به دوستانی که در عرصه تبلیغ از نخبگان موفق هستند، پیشنهاد دادم تحول را در رشته تخصصی خودمان آغاز کنیم تا این کار، برای بخش های دیگر هم الگو باشد.

چرا نام «امیر بیان» را انتخاب کردید؟موسسه امیر بیان

زمانی که به فکر راه اندازی مؤسسه افتادم، در حال بررسی روش شناسی نهج البلاغه بودم. در مطالعه خطبه های این کتاب، با این بیان حضرت برخورد کردم که می فرماید: «إنّا لَأُمَراءُ الکلام؛ ما اهل بیت، امیران بیانیم» یکی از القاب امیرالمومنین(ع) هم که بر سر زبان علماست، «امیر بیان» است. لذا به دوستان پیشنهاد کردم هم نام موسسه را امیر بیان بگذاریم و هم با توسل دائمی به آقا، کارهای موسسه را پیگیری کنیم.

در اوایل شروع کار موسسه حتی نمی توانستیم اجاره ساختمانی را که در آن کار می کردیم تأمین کنیم. من به همراه گروه اصلی مجموعه که 6-7 نفر بودیم پنج شنبه ها و جمعه ها به استان های مختلف می رفتیم و از راه قراردادهایی که با ادارات می بستیم به تدریس و اجرای برنامه مشغول می شدیم تا از این راه، هزینه های موسسه تامین شود.

بحمدالله نصرت الهی شامل حالمان بود و هر چه جلوتر رفتیم طلاب بیشتری از آموزش های مؤسسه استقبال کردند.

بعد از گذشت هفت سال از فعالیت هایتان، اکنون به چه جایگاهی رسیده اید؟

با آموزشی گسترده که در طول هفت سال گذشته داشتیم، به طور میانگین هر سال تقریبا هزار طلبه سطح عالی حوزه را آموزش دادیم (ما فقط از پایه شش به بالا طلبه می پذیریم)برای تامین هزینه موسسه مجبوریم از طلاب شهریه بگیریم، با این حال طلاب با وجود کمبودهایی که هست به صورت منظم در کلاس ها شرکت می کنند.

*دوره های شما برای طلاب به چه صورت است؟

اگر آموزش روال عادی را طی کند؛ چند سال طول می کشید، اما موسسه دو اردوی فشرده 20 روزه در تابستان هر سال برگزار کنیم و به طور کلی شرکت کنندگان در دوره های موسسه 900 ساعت آموزش عملی و نظری خطابه را فرا می گیرند.

سرفصل های آموزشی موسسه را چگونه تدوین کردید؟ آیا از جایی کمک گرفتید؟

موسسۀ امیر بیان، دانش بنیان است. بر این اساس تا امروز در زمینه خطابه 24 هزار ساعت پژوهش داشته ایم؛ از جمله روش شناسی قرآن کریم و روش شناسی بیان حضرت امیرالمومنین (علیه السلام).

همچنین رشته های مختلف علوم را که به عرصه خطابه مربوط می شد در این پژوهش ها مورد مطالعه قرار دادیم. در همین راستا یکی از کارهایمان استخراج تجربه ها و روش های سخنرانان موفق در منبرها بود. مجموعه پژوهش ها در قالب مجموعه چهارده جلدی آماده چاپ بود و برای اولین بار است که چنین پژوهش جدی و دقیق در خطابه انجام می شود.

ما در طول هفت سال گذشته، مباحث این چهارده مجلد را به صورت سر فصل بندی شده و در قالب چند رسانه ای تدریس کردیم، همچنین جزواتی داشتیم که هر کدام در حال تبدیل شدن به کتاب است.

در آموزش تبلیغ از ابزارهای جدید چه بهره ای می برید؟

علاوه بر اینکه سعی کردیم از ابرازهای جدید مثل تصویر و فضاهای رسانه ای در منبر استفاده کنیم، مبدع سخنرانی های چند رسانه ای هم بودیم و این سبک را تولید و ترویج کردیم و به طلاب آموزش دادیم. هم اکنون در کارهای پژوهش نیز بر روی سبک تبلیغ جدید کار می کنیم.

موسسۀ شما غیر انتفاعی است؟

فعلا بله؛ ولی پیگیر هستیم با کسب مجوزهای رسمی از شورای عالی حوزه، امیر بیان را  به عنوان یک موسسه آموزش عالی حوزوی ثبت کنیم تا بخشی از فعالیت هایمان رسما زیر مجموعۀ حوزه قرار گیرد.

شهریه ای که از طلاب می گیرید چقدر است؟

با توجه به اینکه وضعیت معیشتی و مالی طلاب را می دانیم، برای هر ترم هشتاد هزار تومان که مجموعا در طول دو سال تقریبا 300 هزار تومان می شود که آن هم برای امور آموزشی صرف می شود.

تا کنون چند طلبه در دوره های آموزشی شما شرکت کرده اند؟

با طلابی که در شعبه های تهران، اصفهان، شیراز، خرم آباد و قم آموزش دیده اند ، نزدیک به پنج هزار نفر.

کار امیر بیان تضمینی است؟ یعنی هر کس که آمد اینجا دیگر سخنران خوبی می شود؟

بله؛ ما چون مجوز نداریم ، نمی توانیم مدرک رسمی بدهیم ، ولی گواهی نامۀ پایان دوره صادر می کنیم. در این سال ها بعضی از طلاب به اینجا می آیند و می گویند مدرک هم می دهید؟ می گوییم امیر بیان مدرک نمی دهد، بلکه توانمندی می دهد. این شعار ماست و واقعیت هم دارد.موسسه امیر بیان

ما آنچه تضمین می کنیم این است که هر کس با هر استعدادی وارد موسسه شود، رشد می کند. حال ممکن است استعداد یک نفر در سخنرانی 12 بوده، به 15 برسد، یک نفر هم از 15 به 18 می رسد و دیگری از 18 به 20.

ما سخنرانانی داریم که وقتی وارد موسسه شدند ، منبری موفقی بودند، اما حالا خودشان می گویند بعد از شرکت در دوره های امیر بیان نه فقط جمعیت پای منبر، بلکه میزان رضایت و تاثیرگذاری منبرمان هم بیشتر شده است.

کسانی هم بودند که می گفتند ما نمی توانستیم برای 20 نفر دانش آموز صحبت کنیم، ولی امروز برای افراد زیادی منبر می رویم و راضی هستیم. مجموعا اینکه کمتر کسی است که به موسسه بیاید و سخنرانی اش تحت تاثیر قرار نگیرد.

آیا از کسانی که آموزش می بینند، بعدها در موسسه استفاده می کنید؟

هر سال با نظر استادیاران از میان متعلمان 70-80 نفر را انتخاب می کنیم و بعد از گذراندن آزمون، کارگاه آموزشی و دوره تربیت مدرس، اگر نمرۀ مورد نظر را به دست بیاورند، گواهی و حکم تدریس می گیرند.

برای آیندۀ موسسه چه برنامه هایی دارید؟

برای موسسۀ امیر بیان سند چشم انداز بیست ساله تدوین کرده ایم که شامل بخش های مختلف است. یکی از اتفاقات مبارک که در چشم انداز دنبال می کنیم ، شکل گیری سه مجموعه به هم پیوسته قوی در قم و استان ها است.

در افق 10تا 15 سال آینده، باید در تمام استان های کشور شعبه داشته باشیم و هر طلبه در استان محل تحصیل خود از آموزش های ما بهره مند شود؛ آموزش ها به خطابه منحصر نشود؛ آموزشگاه علوم تبلیغ در هر استان طلاب مستعد تبلیغ را آموزش دهد و قرارگاه عملیات تبلیغ کشور که فارغ التحصیلان رشته های مختلف را در خود سازماندهی و با آنها عملیات تبلیغی را طراحی و اجرا می کند،‌ سد مقاومی در برابر تهاجم فرهنگی ایجاد کند.

آیا اجرای سند آغاز شده است؟

بکه تقریبا از سه سال پیش آغاز کردیم. هر سال هم آن را به روزرسانی نموده و متناسب با پیشرفت هایی که اتفاق می افتد آن را اصلاح می کنیم.

بنابراین در سال 1415 سند به پایان می رسد. در آن زمان امیر بیان چه جایگاهی خواهد داشت؟

ان شاء الله مجموعه ای ملی و بین المللی، با پیشرفته ترین آموزش ها و توانمندی های تبلیغی در زمینه منبر ، فضای مجازی و رسانه ای که بتواند در گستره داخلی و خارجی تحولی قابل توجه در تبلیغ قرآن و معارف اهل بیت(ع) ایجاد کند و در خط مقدم این جبهه فرهنگی مایه چشم روشنی امام زمان(عج) شود.

امروز در شرایطی که طلاب در موسم های تبلیغی، از طریق مجموعه های مختلف حکم می گیرند، ما در موسسه امیربیان در ماه محرم بیش از 500 طلبه را به کار می گیریم، بدون اینکه وعدۀ حق الزحمه به آنها بدهیم.

معتقدیم زمان جهاد است و هر که می خواهد از دین جوانان دفاع کند، باید به میدان بیاید. مبلغانی که با ما کار می کنند این انگیزه و نیت را دارند که با نیت جهاد کار تبلیغی انجام می دهند.

اگر نکته ای خاص مورد نظرتان است بفرمایید.

امیدوارم در شرایط امروز حوزه های علمیه، آیت الله اعرافی و سایر مسئولین حوزه بیش از پیش به جوان اهمیت داده و مجموعه های مردمی با انگیزه را (که حضرت آقا تاکید کردند مسئولان باید از آنها حمایت کنند) به میدان بیاورند و بدانند که اگر قرار باشد تحولی در حوزه اتفاق بیافتد به دست همین جوانان ممکن است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha