جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 393065
۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
لباس

حوزه/ برخی از واحدهای تولیدی لباس، تصاویر زنان و شخصیت های عروسکی مبتذل و برهنه و جملات نامناسب و مستهجن را بر روی لباس و پوشاک چاپ می کنند؛ در حالی که این تصاویر و جملات سبب انحراف و گمراهی افراد می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، داشتن پوشش از ضروریات عقلی است و آموزه های دین نیز آن را تأیید کرده و دستوراتی خاص برای آن بیان کرده است.

* چاپ اسماء متبرکه بر روی لباس

برخی معتقدند برای تبلیغ معارف دینی می توانیم آیات و احادیث اهل بیت (ع) را بر روی لباس ها چاپ کنیم تا مردم با خرید آن ها در نشر تعالیم دین شریک باشند.

پرسش: آیا چاپ کردن اسماء متبرکه مانند اسم های خدای متعال و اهل بیت (ع) بر روی لباس جایز است؟

پاسخ: اگر موجب هتک حرمت اسامی متبرکه شود (1) یا با بدن تماس داشته باشد جایز نیست. (2)

* لباس های نازک و بدن نما

افرادی که در تولید پوشاک و لباس مشغول هستند به این نکته باید واقف باشند که محصولات آن ها بر زندگی تمام مردم جامعه تأثیرگذار است؛ لذا سزاوار است از تولید لباس هایی که با فرهنگ دینی و ملی ما مناسب نیست، اجتناب کنند. متأسفانه برخی از تولیدی ها و کارخانه ها، لباس هایی را تولید می کنند که پوشش شرعی حساب نمی شود، بلکه گمراهی و به گناه افتادن افراد را فراهم می کنند. لباس های نازک و بدن نما، فرهنگ غلط برهنگی را تبلیغ و ترویج می دهند و تا زمانی که این لباس ها مورد استفاده افراد قرار می گیرند، تولیدکنندگان در گناه آن ها شریک هستند.

امام علی علیه السلام در این باره فرمودند: «قَالَ (ع) الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ [الرِّضَا] الرِّضَى بِه‏» (3)

کسی که به کار جمعیتی راضی باشد، همچون کسی است که در آن کار دخالت دارد؛ منتها کسی که در کار باطل دخالت دارد، دو گناه می کند: گناه عمل و گناه رضایت.

* دو سؤال فقهی

پرسش: آیا تولید لباس های نازک و بدن نما اشکال دارد؟

پاسخ: اگر مفسده داشته باشد؛ مثلا نوعاً موجب تحریک شهوت نامحرم شود (4) و فرهنگ غربی و بیگانه را ترویج کند، جایز نیست. (5)

پرسش: آیا تولید و دوختن لباس های محرّک و مهیّج (در صورتی که تولیدکننده و خیاط بداند مشتری آن را در مجلس مختلط استفاده می کند) جایز است؟

پاسخ: اگر سبب انجام حرام شود یا مفسده داشته باشد، تولید و دوختن این گونه لباس ها جایز نیست. (6)

* چاپ تصاویر و جملات مبتذل روی لباس

متأسفانه برخی از واحدهای تولیدی لباس، تصاویر زنان و شخصیت های عروسکی مبتذل و برهنه (مانند باربی) و جملات نامناسب و مستهجن را بر روی لباس و پوشاک چاپ می کنند؛ در حالی که این تصاویر و جملات سبب انحراف و گمراهی افراد می شود؛ این افراد خواسته یا ناخواسته در مسیر مقاصد دشمنان اسلام و ایران حرکت می کنند و به جای این که غیرت و عفت مردم را بیشتر کنند، بی حیایی و بی عفتی را گسترش می دهند. پس سزاوار است به جای این تصاویر نامناسب و مستهجن از تصاویر شهدا و پهلوانان کشور استفاده کنند و مردم را با راه و روش این افراد برجسته آشنا نمایند.

پرسش: آیا چاپ کردن تصاویر مبتذل و مستهجن (مانند زنان برهنه) بر روی لباس و پوشاک اشکال دارد؟

پاسخ: اگر مفسده داشته باشد؛ مثلاً نوعاً موجب تحریک شهوت نامحرم شود یا به ترویج و و تأیید باطل منجر گردد، جایز نیست (7) و مزد گرفتن در برابر آن حرام است. (8)

پاورقی:

(1)- آیت الله مکارم: http://makarem.ir استفتائات؛ استفتای پیامکی از دفاتر آیت الله نوری همدانی، 13/8/1394 و آیت الله شبیری زنجانی (کد استفتای 23391)، 20/8/1394.

(2)- استفتای پیامکی از دفتر آیت الله مکارم، 13/8/1394.

(3)- نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 499.

(4)- جامع الاحکام، آیت الله صافی گلپایگانی، ج2، ص 181، س 1732 و استفتای ایمیلی از دفتر آیت الله شبیری زنجانی (کد استفتاء: 27596) 18/12/1394.

(5)- استفتائات جدید، آیت الله مکارم، ج1، ص 534، س 1758 و استفتای ایمیلی از دفتر آیت الله شبیری زنجانی (کد استفتاء: 27596) 18/12/1394.

(6)- استفتای پیامکی از دفاتر آیت شبیری زنجانی (کد استفتاء: 23577) و آیت الله نوری همدانی، 19/8/1394.

(7)- استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج 3، ص 151، س 454؛ جامع الأحکام آیت الله صافی، ج2، ص 181، س 1733؛ استفتای پیامکی از دفاتر آیت الله سیستانی، آیت الله نوری همدانی، 4/12/1395.

(8)- آیت الله مکارم: http://makarem.ir استفتائات؛ استفتای پیامکی از دفتر آیت الله سیستانی، آیت الله نوری همدانی، 4/12/1394.

منبع: کتاب "احکام پوشاک" محمود صادقی. پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha