جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ آیت الله اعرافی با اشاره به جایگاه حوزه های علمیه، گفت: حوزه ها مرحله شکوهمند تاریخ خود را در دوران انقلاب اسلامی سپری می کنند و باید به رسالت بین المللی خود بیاندیشند، چرا که به برکت انقلاب اسلامی فضای کار در این زمینه فراهم است.

به گزراش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی 96-95 حوزه علمیه تهران که با حضور آیت الله العظمی نوری همدانی و دیگر شخصیت های حوزوی، در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد اظهار داشت: حوزه های علمیه امروز از جایگاه رفیعی برخوردارند و مرحله شکوهمند تاریخ خود را در دوران انقلاب اسلامی سپری می کنند

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر انقلابی بودن حوزه های علمیه گفت: فرهنگ انقلابی حوزه تهران در جهان منعکس می شود و بنده در چند دهه گذشته که با کشورهای مختلف جهان در ارتباط بودم، تلألو حرکت های انقلابی تهران را در نقاط مختلف دنیا مشاهده کردم؛ به همین جهت باید همواره به یاد داشته باشید که در نقطه ای هستید که ارزش کار شما مضاعف تر است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه تهران باید در راستای بنیان مرصوص گام بردارد، گفت: طلاب تهران با تلاش بیشتر در راستای دانش اندوزی و حرکت در مسیر درست سیاسی و اجتماعی توأم با بصیرت می توانند در ایران و جهان تاثیر گذار باشند و در این گفته هیچ گونه مبالغه ای نیست.

حوزه علمیه ریشه در آغاز اسلام دارد

آیت الله اعرافی، سیر تحول و شاخص های اساسی در حوزه را مورد توجه قرار داد و گفت: ما و شما به عنوان روحانیون، زیر خیمه حوزه ای هستیم که نهاد یکساله و صد ساله نیست؛ اگر امروز هم می گوییم که حوزه تهران 200 ساله است، منظور حوزه جدید است، و الا قدمت حوزه های علمیه و همین طور حوزه علمیه تهران قدمتی به تاریخ تشیع است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حوزه علمیه ما ریشه در آغاز اسلام و تاریخ بیش از هزار ساله دارد؛ تاریخ پر فراز و نشیب افتخار آمیز حوزه های علمیه امروزه پشتوانه محکمی برای انقلاب اسلامی است که باید به این موضوع توجه کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور خطاب به طلاب سراسر کشور گفت: در سیر مطالعاتی، دستاوردهای تاریخی را همواره مد نظر داشته باشید و آن را مطالعه کنید؛ اخیرا نیز ما یک کتاب شش جلدی در همین راستا ارائه کرده ایم که توسط انتشارت جامعه المطصفی به چاپ رسیده است.

وی تاکید کرد: مطالعه تاریخ حوزه های علمیه، وظیفه طلاب است و اصولاً توجه به تاریخ علما و مراجع گذشته حوزه، می تواند در ارتقای اعتماد به نفس طلاب نقش آفرین باشد.

تاریخ پرافتخار حوزه های علمیه

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ما به تاریخ حوزه های علمیه افتخار می کنیم، گفت: حوزه علمیه حرکت خود را از مدینه آغاز و به کوفه و بصره می رسد؛ پس از آن به شهر ری جایگاه علمایی چون صدوق و کلینی (ره) می رسد؛ به قم قدیم و متقدم می رسد که با مهاجرت اشعریون و علمای بزرگ این شهر در جایگاه رفیع علمی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: حوزه ای که به بغداد می رسد و شیخ مفید در آن حوزه با وجود این که مرکز خلافت عباسیان بود آن شهر را به جایگاه ترویج اسلام بدل می کند؛ از بغداد به حله و جبل عامل می رسد؛ همچنین از دل حوزه بغداد، حوزه هزار ساله نجف شکل می گیرد و پس از آن حوزه کربلا، سامرا، تهران، مراغه، کاشان، اصفهان و... شکل می گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حوزه های علمیه شیعه تسلسل و وحدت تاریخی دارند و در این مسیر حتی انقطاع نداشته اند، ابراز داشت: در تاریخ فقه ما سلسله استاد و شاگردی قطع نشده؛ در یک تسلسل تاریخی، فقه ما هویت و زنجیره تاریخی خود را حفظ کرده و اگر این زنجیره را دنبال کنیم به معصوم(ع) می رسیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: طلاب، اساتید و روحانیون باید بدانند تاریخ حوزه های علمیه و تاریخ فقه شیعه شناسنامه طلاب است.

حوزه های علمیه در طول تاریخ به پژوهشگری شناخته شده اند

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان این که حوزه های علمیه در طول تاریخ به پژوهشگری شناخته شده اند، گفت: در تاریخ فقه شیعه صاحب جواهرها، شیخ صدوق ها و .. همواره به تولید فکر و اندیشه در مکتب تشیع پرداخته و حوزه علمیه تهران نیز باید همین راه را برود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دوره انقلاب اسلامی شاهد تحولات عظیم علمی در حوزه های علمیه هستیم که راه اندازی رشته های تخصصی از نشانه های آن است، افزود: در حوزه های علمیه همواره علم و اخلاق با هم عجین بوده است و اصولا روح اخلاق در مدارس علمیه، کتاب ها، سنت ها و آداب حوزه های علمیه موج می زند؛ اصولا همه چیز حوزه های علمیه بر محوریت معنویت و اخلاق است.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان این که حوزه های علمیه در طول تاریخ پر افتخار خود هیچ وقت محصور در یک منطقه و مخصوص طیفی خاص نبوده اند، تصریح کرد: در نقاط مختلف دنیا همواره برکات حوزه های علمیه پخش بوده و امروز نیز حوزه علمیه باید به رسالت بین المللی خود بیاندیشد، چرا که به برکت انقلاب اسلامی فضای کار در این زمینه رشد پیدا کرده است.

حوزه ذاتاً سیاسی و انقلابی است

وی تاکید بر این که حوزه های علمیه همواره در طول تاریخ خود ذاتاً سیاسی و انقلابی بوده اند، تاکید کرد: رفتن به سمت سکولاریسم چه به شکل سنتی و چه مدرن آن انحراف است

آیت الله اعرافی افزود: حوزه علمیه از آغاز تاکنون همواره تمدنی، انقلابی و سیاسی بوده و براساس همین حرکت از دل آنها نهضت های بزرگی پدید آمده است که بر قله این نهضت ها، نهضت انقلاب اسلامی قرار دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که طلاب باید درس های خود را با در نظر گرفتن آداب و سنن حوزه و به صورت جدی دنبال کنند، خطاب به طلاب گفت: هیچ عذری نیاورید که درس نخوانید و بدانید که آینده در دستان شماست.

نگاه مدیریت حوزه نگاهی همگرا و مشارکت افزا است

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود با اشاره به رویکرد مدیریت حوزه های علمیه در امور مختلف، گفت: علی رغم کاستی های موجود، اقداماتی شروع شده و معتقدیم که باید نظامات راهبردی را طراحی کنیم، از این رو از صاحبنظران حوزوی در تمام کشور از جمله حوزه علمیه تهران می خواهیم که ما را در مسیر تدوین نظامات راهبردی حوزه های علمیه به منظور اصلاحات ساختاری در این عرصه، یاری کنند.

وی تاکید کرد: نگاه مدیریت حوزه نگاهی همگرا و مشارکت افزا است تا ان شاء الله اسناد راهبردی نظام حوزه همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، شکل بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: از نظر ما هر طلبه یک عنصر اساسی در حوزه محسوب شده و باید از فکر و ایده های نوینی که می خواهد ارائه دهد، استفاده کرد.

ظرفیت های حوزه تهران

آیت الله اعرافی همچنین با اشاره به ظرفیت های حوزه علمیه استان تهران گفت: حوزه علمیه تهران با قریب 20 هزار طلبه، 70 مدرسه علمیه و تخصصی و 2 هزار استاد، سرمایه بزرگی در اختیار دارد و می تواند موثرترین نهادها در انقلاب اسلامی باشد؛ باید بر این اساس مدارس علمیه تهران به معنای واقعی رشد کنند و برای مثال در فلسفه کلام و فقه پیشرو باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حوزه علمیه تهران به دلیل اتصالش با دانشگاه ها و مراکز معتبر آموزش عالی باید به مباحث علوم انسانی ورود کند و این مهم با همت ولای حوزویان استان تهران میسر خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان گفت: تقاضای من از مدیران حوزه تهران این است که سابقه درخشان این حوزه را زنده کنند و بدانند که حوزه تهران نه فقط در کشور، بلکه می تواند در سطح جهان اثرگذار باشد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha