شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
درس خارج آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ ارشاد یک عالم؛ لفظی و گاهی عملی است؛ چرا که علما در شهری به گونه ای عمل می کند که با رفتارش مردم را شیفته دین می نماید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم به بیان حدیثی از  امام رضا(ع)، با اشاره به جایگاه علمای اخلاق در حوزه و اثرگذاری آنها در تربیت طلاب و رفتار جامعه گفتند: انسان فطرتا خداشناس، خدا محور و عدالتخواه است؛ اما در کنار آن، نفس اماره قراردارد که این نفس اماره، می خواهد این چراغ را خاموش کند.

ایشان با بیان این که هیچ انسانی بی نیاز از حکیم مرشد نیست افزودند: اولین حکیم مرشد، پیامبران، اولیای الهی و ائمه معصومین (ع) بودند و در غیاب آنها در حوزه های علمیه علمایی هستند که این رسالت بردوش آنها است.

این مرجع تقلید یادآور شدند: ارشاد یک عالم ،  لفظی و گاهی عملی است؛ چرا که عالمی در شهری به گونه ای عمل می کند که با رفتارش مردم را شیفته خود می نماید.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارداشتند: در حوزه های علمیه شیعی شخصیت های پاکدامن و اخلاقی بوده و هستند که سلوک، شیوه برخورد و زندگی آنها برای همه ما مرشد است.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه به روش و سیره مرحوم میرزا جواد تبریزی اشاره کردند و گفتند: این استاد اخلاق طلاب زیادی را تربیت کردند و حضرت امام (ره) می فرمود، من دیدم میرزا جواد آقا تبریزی می آمدند و ساعتی منتظر اذان می شدند و  اتفاقا ایشان در حال نماز از دنیا رفتند؛ بنابراین رفتار، عمل و سیره این  بزرگان  برای طلاب اثر گذار است.

 

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha