پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام قاضی عسکر

حوزه/ سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه ما هیچ نقشی در نرفتن زائران ایرانی به حج نداشتیم، گفت: ما مصمم به رفتن حج بودیم اما طرف سعودی بود که «صد عن سبیل الله» کرد و مانع رفتن ما به حج شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با رد ادعای مقامات عربستان سعودی مبنی بر اینکه ایران مانع از حضور حجاج ایرانی در حج شده است، اظهار داشت: ما هیچگاه در رفتن به حج تردید از خودمان نشان ندادیم و همیشه مصمم بودیم حج را برگزار کنیم؛ اما متاسفانه در مرحله نخست به دلیل تاخیر چند ماهه ای که در دعوت از جمهوری اسلامی ایران به عمل آوردند کار با مشکل مواجه شد و در نوبت دوم هم شروطی را می خواستند در تفاهم نامه بگذارند که اصلا قابل قبول نبود.

وی تصریح کرد: شروط طرف سعودی نه با مذهب ما سازگار بود و نه با تجربیاتی که در گذشته داشتیم و از طرفی، حاضر به تامین امنیت زائران نبودند که این برای ما یک شرط بسیار مهم بود.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه مسئله کنسولی برای ما بسیار مهم بود، اظهار داشت: به دلیل اینکه آنها قطع رابطه کرده اند، سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی در عربستان فعالیتی ندارند و اگر هرحادثه ای برای اتباع ایران رخ دهد، هیچ کسی نیست که حمایت قانونی کند و بر این اساس به طرف سعودی گفته بودیم باید این مسئله را بپذیرید و آنها این موارد را نپذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: طبیعی است اگر بین دو کشور قرار است به تعبیر آنها «محضر اتفاق» امضا شود، نیاز به گفتگوی قبلی دارد که روی یک اصولی تفاهم کنند و آن را در «محضر اتفاق» بیاورند؛ یا اگر برای مثال بعضی موارد را قبول ندارند بتوانند در آن بنویسند که ما با این بند و ماده مخالف هستیم؛ اما آنها چنین چیزی ندارند و  می خواهند بگویند شما یک طرفه باید امضا کنید که ما نیز این مسئه را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه برای جمهوری اسلامی یک تفاهم نامه مکتوب پیرامون این مسائل مهم است، تصریح کرد: البته امنیت حرمین شرفین برای ما همیشه مهم بوده و خواهد بود.

*هیچگاه به دنبال تبلیغ مسائل طائفی نبودیم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده به صورت فراملی و فرامذهبی به حج نگاه کند، اظهار داشت: ما هیچگاه در حج به دنبال تبلیغ مسائل طائفی نبودیم در حالی که سعودی ها بودند؛ میلیون ها کتاب را به زبان های مختلف علیه تفکر مربوط به اهلبیت(ع) توزیع می کردند.

*استفاده ابزاری و سیاسی سعودی ها از حج

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: طرف سعودی همیشه از حج استفاده ابزاری و سیاسی کرده اما ما این کار را نکردیم و سعی کرده ایم در مسائل با یکدیگر تفاهم کنیم.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه ما هیچ نقشی در عدم حضور حجاج ایرانی به حج نداشتیم، خاطرنشان کرد: ما مصمم به رفتن حج بودیم اما طرف سعودی بود که «صد عن سبیل الله» کرد و مانع رفتن ما به حج شدند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha