جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ در نمازهای جمعه لبنان ضمن محکوم کردن فاجعه منی، تاکید شد: آل سعود بعد از سوء مدیریتی که در موسم حج داشته و ممانعت حجاج ایرانی از ادای مناسک حج دیگر شایستگی داشتن این مسؤولیت را ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،‌ خطبای جمعه لبنان از  سازمان همکاری اسلامی خواستند تا به به وظیفه خود در تقویت همکاری اسلامی و وحدت کلمه مسلمین و حل اختلافات میان کشورهای اسلامی عمل کند. هم چنین تاکید کردند:‌ وحدت اسلامی در این برهه زمانی در بدترین شرایط خود به سر می برد و اگر این وضع به همین شکل ادامه یابد، ما در گرداب فتنه و جنگ گرفتار خواهیم شد.

آیت الله قبلان: باید اختلافات میان دولت های اسلامی از طریق گفتگو حل شود

آیت الله عبد الامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه نماز جمعه در پیامی به جهان اسلام به مناسبت سالگرد فاجعه منی گفت: این فاجعه تلخ باید به صراحت به آن پرداخته شود و بهتر است که غذرخواهی شود و حقیقت آشکار شود و عمق این فاجعه را بازگو کنند؛ به ویژه که خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند« لتدخلن المسجد الحرام ان شاء الله آمنين».

وی اشاره کرد: امروز در امت بزرگتر و مصیبت آن هولناک تر و غم و اندوه آن بیشتر شده است، لذا ما خواستار آشتی اسلامی و اقرار به تبعات اختلافات و یکپارچه سازی تلاش ها و اقدام به آشتی معرفتی و فکری و سیاسی و اجرایی هستیم تا از فتنه ها و خونریزی ها فتواهای تکفیری و بیانیه هایی که به قتل فرا می خواند و سیاست های جنون آمیز که امت اسلامی را تخریب می کند جلوی گیری کند؛ چرا که حج یک عبادت وحدت گرایانه است نه میدانی برای فاجعه ها واختلافات و تفرقه انگیزی و کینه توزی نیست. باید مقدسات اسلامی بر اساس مشارکت امت و هماهنگی همه جانبه آن حفظ شود.

آیت الله قبلان از سازمان همکاری اسلامی خواست تا به وظیفه خود در تقویت همکاری اسلامی و وحدت کلمه مسلمین و حل اختلافات میان کشورهای اسلامی عمل کند. این سازمان باید جلساتی را ترتیب دهد و امور را سامان دهد و در جهت منافع امت قدم بر دارد برای همبستگی اسلامی و همکاری بیشتری برای نزدیک سازی دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران و عربستان داشته باشد. هم چنین این نشست ها و تلاش ها ادامه داشته باشد تا مشکلات پیچیده و اختلافات میان جهان اسلام چه بین ایران و عربستان یا هر کشور اسلامی دیگر حل و فصل شود.

خطیب نماز جمعه از احمد الطیب شیخ الازهر و شورای علمای الازهر خواست تا برای وحدت امت و استحکام آن از طریق همکاری بین کشورها تلاش کنند. علمای دینی باید وحدت کلمه و ترمیم شکاف ها و  حل اختلافات برای منافع امت اسلامی اقدام کنند؛ به ویژه که امت اسلامی از سوری تروریسم صهیونیستی و تکفیری مورد هدف قرار گرفته و ملت آن در ترس ونگرانی زندگی می کنند. ما باید در یک صف قرار گیریم و برای نیکی و تقوا همکاری کنیم و علیه گناه و تجاوز بجنگیم.

شیخ حبلی: آل سعود با کمک شرکت اسرائیلی اقدام به نصب دستبند الکترونکی برای حجاج کرده است

شیخ صهیب حبلی از هدفی که برای برگزاری راهپیمایی از سوی برخی جریانات سوال کرد و تاکید کرد: ما با سنت "الله اکبر" گفتن  مخالفتی نداریم اما هدف از این راهپیمایی آن طور که شنیدیم و فهمیدیم، فتنه انگیزی و اختلاف افکنی است.

شیخ حبلی تصریح کرد: آل سعود طوری رفتار می کنند که گویی همه کاره و آمر و ناهی موسم حج هستند. رفتار نامناسب آن ها در منع حجاج ایرانی از مشارکت در موسم حج امسال ثابت کرد که آن ها شایستگی داشتن این مسؤولیت نیستند. وی اشاره کرد: رسوایی تازه آل سعود این است که از شرکت اسرائیلی برای نصب دستبند الکترونیکی برای حجاج کمک گرفته است.

این روحانی اهل سنت افزود: بعد از اظهارات توهین آمیز مفتی دربار سعودی و تکفیر مسلمانان ایران، مسئله تشکیل کمیته اسلامی برای اداره موسم حج امری ضروری است تا آل سعود را از تسلط و حکمرانی بر مسلمین باز دارد.

وی تاکید کرد: هم زمانی که ایران به تنهایی از فلسطین و مسجد الاقصی حمایت می کند، می بینیم که آل سعود علنی با صهیونیست ها رابطه بر قرار می کند. حال این سوال را مطرح می کنیم که آیا کسی که با دشمن مصافحه می کند مسلمان است یا آن که از مقاومت فلسطین حمایت می کند؟

آیت الله نابلسی: باید تولیت موسم حج از دست آل سعود خارج شود

آیت الله عفیف نابلسی در خطبه نماز جمعه این سوال را مطرح کرد که چگونه ممکن است به عربستان گواهی حسن رفتار و سازماندهی فریضه حج بدهیم، در حالی که تعداد قربانیان حجاج و عمره به نود هزار حاجی رسیده است؟ آیا این رقم عادی است؟ آیا می توان به راحتی از کنار این حادثه گذشت و اسبابی که منجر به جان باختن شمار زیادی از حاجیان شد عبور کرد؟ چرا دولت های اسلامی در مقابل سازماندهی نامناسب و اقدامات صورت گرفته در جهت سلامتی حجاج ساکت نشستند و هیچ تحرکی نداشتند.

وی تاکید کرد: این فاجعه ای است که هیچ گاه نباید در مقابل آن سکوت کرد و هر مسلمانی باید سوء مدیریت آل سعود که هرساله جان شمار زیادی از حاجیان را می گیرد، محکوم کند. هم چنین باید تولیت موسم حج از دست آل سعود خارج شود و این مسؤولیت به یک نهاد متشکل از دولت های اسلامی محول شود.

سید فضل الله: وحدت اسلامی در بدترین شرایط خود به سر می برد

سید علی فضل الله در خطبه نماز جمعه گفت: وحدت اسلامی در این برهه زمانی در بدترین شرایط خود به سر می برد و اگر این وضع به همین شکل ادامه یابد، ما در گرداب فتنه و جنگ گرفتار خواهیم شد. وی تاکید کرد: باید در مدیریت اختلافات اسلامی حدود شرعی رعایت شود تا دشمنی ها و درگیری های سیاسی به نزاع دینی مذهبی تبدیل نشود. این مسئله مسئله باعث گسترش کینه و نفرت در میان مسلمانان می شود و قدرت سازمان های تروریستی تکفیری را افزایش می دهد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha