جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به تدوین سند ۵ساله دوم این مرکز بر لزوم حرکت گام به گام برای تحقق تمام این عناوین مذکور در این برنامه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیتالله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی فقه قم  با ذکر این مطلب که عرفه از درخشان ترین مناسبت های عبادی و معنوی و دعا و نیایش است، گفت: این دعا یادگار دعای امام حسین(ع) است که هیچگاه از ذهن بشریت خارج نخواهد شد.

وی افزود: دعاگری و نیایشگری، وظیفه همه مسلمانان و معتقدان به عالم غیب است، ولی برای طلاب، جز ذات و رسالت و هویت آنها است؛ اگر طلبه ای را از روحیه نیایشگری و تواضع در مقابل خدا خالی شود، دیگر آن طلبه، طلبه حوزه نیست؛ نباید از این هویت و اصالت تهی شویم؛ اگر از دلهای ما، روح عبودیت و جاذبه دعا و نیایش نزد خدا، خالی شود دیگر طلبه دستگاه امام زمان(عج) نیستیم.

مدیر حوزه های علمیه  با ذکر این مطلب که بنده تمام قرآن را با موضوعات و با توجه به موضوعات خاص مطالعه دقیق داشتهام، تصریح کرد: البته این شیوه یک شیوه سنتی است که بسیار مفید به فایده بوده و طلاب باید این روش رادر پیش گیرند؛ آیاتی که با دعا ارتباط دارند 150 آیه خاص و مستقیم است؛ 35 مورد از این خواستهها و ادعیههای مطروحه در قرآن کریم، دعای انبیای الهی است؛ 18 مورد نیز دعای اصحاب پیامبران و مومنان و صالحان در قرآن بیان شده است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: بیش از 70 خواسته در این ادعیه بیان شده که شامل خواستههای اخروی و دنیوی است و هر یک از این دو فصل نیز دارای تقسیم بندی خاص خود است؛ در میان این دسته بندیها، فصول مختلفی وجود دارد، از جمله مسایلی که انبیا در مقام پیشبرد اهداف و آرمان‌های خود از خداوند خواستهاند؛ چند دعا در این خصوص مرتبط با دعای حضرت موسی(س) است؛ ایشان از خداوند شرح صدر درخواست کردند؛ اگر کسی در کار تبلیغ وارد شد باید دل گشاده و سینه فراخ و تحمل بسیار داشته باشد تا بتواند ریز و درشت سخنان را دریافت و تحمل کند.

مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: وقتی طلاب ورثه انبیا شدند و میخواهند جاپای انبیا بگذارند یکی از شروط اصلی این تبلیغ آن است که سینه گشاده داشته باشیم و بتوانیم درک و تحمل کنیم؛ شرح صدر مفهومی بسیار وسیع و جذاب است؛ قلبهای بسته نمیتوانند برای انسان مبلغ باشند؛ انسان مبلغ و عالم دین ودر خدمت اهداف دین باید شرح صدر داشته باشد.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: شرح صدر برای این امر است که گوش قلب مبلغ برای شنیدن سخنان دیگران و سنجش نیازها و شنیدن نقدها و تحمل سختی ها باز باشد.

وی اظهارکرد: دعای دیگر حضرت موسی(ع) هموار کردن مسیر و توفیق در تبلیغ است که این نیز به دست خداست؛ یک مبلغ باید از خداوند بخواهد که زمینه آن برای انسان آماده شود؛ زمانی که پیامبر خدا(ص) در بستر بیماری قرار داشت، یک ربع قرن از رسالت ایشان که سخن و فرهنگی نو و تازه بر خلاف تمدن های حاکم آن روز بود نگذشته بود؛ ولی خداوند راه ها را باز کرد؛ هم به ایشان دل گشاده ای داد و هم زمینه ها را آماده کرد؛ در زمان ارتحال پیامبر(ص) پرچم های رسالت الهی در تمام قاره ها به اهتراز درآمده بود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: طلاب مبلغ المصطفی(ص) به هر شهر و دیار و کشوری که می روند باید از خدا بخواهند که درها را به روی شما باز کند که این خواسته خواسته انبیای الهی است که با همین دعا بسیاری از مشکلات از پیش روی آنها برداشته شد؛ این مساله در انقلاب اسلامی مشاهده شد؛ اگر طلبه ای سالهای قبل از انقلاب را درک کرده باشد متوجه می شود که به روال عادی امیدی به انقلاب وجود نداشت، ولی خداوند توفیق را یار این نهضت الهی کرد و امداد الهی که خداوند به امام راحل داشتند دژهای شیطانی را فروریخت و راه برای انقلاب اسلامی و حوزه باز شد.

برای کارهای موج آفرین نیازمند تیم هستیم

مدیر حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که نکته دیگر دعای حضرت موسی آن است که هیچ چیزی در انتقال مفاهیم به دیگران جز بیان رسا و قلم شیوا و... کارآمد نیست، اظهارکرد: دعای دیگر آن است که باید از خدا بخواهیم در پرتو سینه گشاده و زمینه فراهم شده و سخن شیوای شخص، گوشهای شنوا نیز پیدا شود؛ نکته دیگر در دعای حضرت موسی آن است که ایشان از خدا می خواستند که در این عرصه یار و همراه و تیم کارآمد تبلیغی بیابیم؛ برای تبلیغ خوب نیازمند تیم و جمع هستیم؛ البته منکر کار شخصی نیستیم، ولی علی الاصول برای اینکه کارهای موج آفرین انجام دهیم نیازمند تیم ها و گروهها هستیم.

وی اظهارکرد:نکته دیگر که در ادعیه انبیای الهی بیان شده است، صبر و شکیبایی است؛ پیروزیها همیشه در پرتو سختی ها و صبرهای بزرگ است؛ انسانی که مشکلات او را از مسیر خارج نکند در تبلیغ موفق خواهد بود؛ صبر معمولی برای طلبهای که به دنبال آباد کردن فرهنگی گسترده است، کافی نیست؛ طلاب باید فلزهای آبدیده ای شوند که در سختی‏ها مقاوم باشند؛ باید عیاری داشته باشند که در مقابل سختیها و دشمنیها از بین نروند؛ طلاب باید سد پولادینی باشند که موج ها را باز گرداند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: ثبات قدم، دعای دیگری است که انبیای الهی آن را از خداوند درخواست میکردند؛ مفهوم ثبات در کنار صبر آمده؛ همیشه قدم ها باید در جایی گذاشته شود که محکم باشد و بتواند در مسیر به خوبی حرکت کند؛ دعای دیگر، دعا برای پیروزی و نصرت الهی در مقابل دشمنان و کفار است؛ اگر این دعاها مستجباب شد، دشمنان قطعا شکست خواهند خورد ؛این مراحل در انقلاب اسلامی مشاهده شد؛ همه مشاهده کردند که جمعیت اندک حزب‏الله قدرت بزرگ شیطانی را به شکست کشاند و معادلات منطقه را در جنگ33 روزه تغییر داد.

وی گفت: دعای دیگر، دعای استمرار رسالت و تبلیغ است؛ این دعا که در نسل ما پیروان راستین خدا و انسان های بزرگ در مسیر اطاعت خدا قرارده از دیگر ادعیه بزرگ الهی است؛ حضرت ابراهیم(ص) قهرمان عید قربان است که در آزمون شگفت انگیز قربان سرافراز بیرون آمدند چون بی هیچ چون و چرایی خود را در اختیار خدا قرارداد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند، من اجابت دعای حضرت ابراهیم(ع) هستم ؛این دعا چند قرن بعد در علم خدا محفوظ ماند و سپس مستجباب شد؛ در ترویج معارف الهی هم باید جمعی کار کنیم و هم خط آینده و استمرار حرکت را نیز از خدا بخواهیم.

وی گفت: اگر این آیات جمع آوری شود، مبدل به یک منظومه عمیق قرآنی می شود که طرحی بسیار زیبا از آن شکل می گیرد؛ در منظومه هر بحث غرر آیات نیز بدست می آید؛ یعنی آیاتی که شکل محوری پیدا می کند که گویی آیات دیگر حول محور این آیات معنی دارند می شوند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: عزت نهایی در نزد خداست؛ اگر یک بنده بین خود و خدا را اصلاح کند، هر آنچه در صلاح اوست از سوی خداوند برای او مقرر خواهد شد؛ طلاب باید با خدا معامله کنند ؛ مدارس علمیه چنین طلابی را پرورش دهند کار خود را درست انجام داده‌اند.

دومین برنامه ۵ساله المصطفی تدوین می شود

وی با ذکر این مطلب که جامعه المصطفی(ص) امروزه به عنوان نهادی دارای اسناد راهبردی کاملا دقیق و تعریف شده است بیان کرد: اولین برنامه 5 ساله به پایان می رسد و دومین برنامه در دست تدوین است.

این استاد حوزه افزود: در این برنامه 500 یا دقیق تر 1500 عنوان برنامه ترسیم شده که باید گام به گام به سوی این اهداف حرکت کنیم؛ البته تلاش شده در این عرصه یک ریل تعریف شود و فعالیت ها بر اساس این سند پیش برود؛ در این زمینه برنامه ریزان و مجریان و اساتید و طلاب باید اسناد را در مقاطع تعیین شده محقق کنند.

مدیر جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به کیفیت افزایی در مراکز تحت نظر این نهاد از جمله مجتمع عالی فقه گفت: این مرکز باید به فقه های تخصصی بپردازد که البته این مجتمع در این زمینه پیشکام بوده و نباید به این پیشرفت ها بسنده کرد.

وی گفت: باید در این مراکز کتب فاخر و ابواب خاص و جدید ایجاد شود و طلاب بسیار قوی در این مرکز تربیت شوند؛ انتظار دیگر از این مجموعه خروجی حوزه سطح 4 و سطح 5 برای رسیدن به نیروی انسانی قوی و فق های چیره دست در ابواب مختلف فقهی است؛ تدوین منابع و متون از دیگر انتظاراتی است که از این مجموعه داریم؛ از دیگر انتظارات از این مرکز توسعه انجمن های علمی و معرفتی و فرهنگی و تبلیغی است که البته این مرکز در این زمینه فعالیتهای انجام داده است که در این زمینه باید این تجربیات باید به کشورهای دیگر نیز منتقل شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: افزایش فعالیت در زمینه اعزام مبلغان، تربیت مدرس برای متون به ویژه متون فقهی و اصولی و کلامی،توسعه زبان در عرصه ادبیات و زبان محاوره‌ای عربی،پاسخ به پرسش‌های نو وشبهات جدید و توجه به مباحث مقارن وجدید و همچنین احیای سنتهای اصیل و درست حوزوی چون مباحثه و تدریس و تدرس و تنوع ملیتی و پایان نامه ها، از دیگر انتظاراتی است که این مجموعهها می رود.

لزوم تعامل با ادیان و فرق و مذاهب

وی گفت: یکی از نکات بسیار مهم در این زمنیه، تعامل با ادیان و فرق و مذاهب است که بباید افزایش یابد تا جلوی نفوذ افکار ضد دینی و تکفیری و تروریستی را بگیریم؛ این سیل از آل سعود و مفتیان درباری و افکار جاهلانه کلامی آنها ناشی شده است و با تعامل با اهل سنت میتوانیم این سیل را دفع کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha