شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
كودكمان را بشناسيم

مركز مشاوره حوزه علميه خراسان با عنوان کتابچه ای با عنوان «كودكانمان را بيشتر بشناسيم؛ نيم‌رُخي از كودك دوم» حاوی مطالب كاربردي متنوعي در مورد مراحل و حوزه‌هاي مختلف رشد كودك، منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، چندي پيش گروه توليد و پژوهش مركز مشاوره حوزه علميه خراسان كتابچه‌اي را با همكاري جمعي از كارشناسان روان‌شناسي و علوم تربيتي با عنوان «كودكانمان را بيشتر بشناسيم؛ نيم‌رُخي از كودك دوم» منتشر كرد.

در كتابچه «كودكانمان را بيشتر بشناسيم؛ نيم‌رُخي از كودك دوم» مطالب كاربردي متنوعي در مورد مراحل و حوزه‌هاي مختلف رشد كودك از جمله رشد جسمي و حركتي، رشد تكلّم، رشد شناختي، رشد ديني، رشد عاطفي و رشد اجتماعي و هم‌چنين پيرامون موضوعاتي چون ويژگي‌هاي گروه‌هاي كودكان، تأثير گروه بر كودكان، تفاوت‌هاي دختران و پسران در طول دوره‌هاي مهم رشد و نقش طلايي والدين در آموزش تحصيلي كودك آمده است.

در قسمتي از متن اين كتابچه در مورد موضوع رشد جسماني كودكان آمده است: «ساختمان بدني كودكان در اين دوره بر رشد، قد و وزن آن‌ها تأثير مي‌گذارد. كودكاني كه داراي ساختمان بدني لاغر و بلند قامت هستند نسبت به كودكان چاق و كوتاه از سرعت رشد بيشتري برخوردارند و زودتر به سن بلوغ مي‌رسند.

همچنين در مورد مهارت‌هاي حركتي، محيط اجتماعي، فرصت‌ها و امكانات، ساختمان بدني، جنسيت و متداول بودن مهارت‌ها در بين همسالان كودك، مؤثر شمرده شده است.

والديني كه در مورد پيشرفت رشد گويايي و تكلّم فرزندشان نگران هستند مي‌توانند با مطالعه اين كتابچه برخي از عوامل مؤثر در رشد گويايي كودك خود را شناخته و در مورد جنبه‌هاي مختلف آن آگاهي يابند.

هم‌چنين با توجه به اهميت مسائل اخلاقي و ديني و ضرورت توجه به اين مسائل در تربيت فرزند، اوراقي از متن كتابچه «كودكانمان را بيشتر بشناسيم؛ نيم‌رُخي از كودك دوم» به اين موضوع اختصاص داده شده است. در قسمتي از متن اين كتابچه در اين رابطه مي‌خوانيم: «تربيت ديني يكي از اساسي‌ترين وظايف والدين در دوران رشد فرزند محسوب مي‌گردد. بر همين اساس به پدر و مادرها توصيه شده است تا برخي از تعاليم را در كودكي به فرزندانشان آموزش دهند و از آن‌ها بخواهند كه در حد توان آن‌ها را فرا گرفته و به اين ترتيب زمينه‌هاي موجود در كودكان را تقويت كنند. بديهي است چنانچه آموزه‌هاي ديني از همان دوران كودكي آموزش داده شود، دوام و قوام بيشتري خواهدداشت.»

برپایه این گزارش، علاقه‌مندان براي دريافت اين كتابچه مي‌توانند به آدرس مشهد، ميدان شهدا، خيابان آيت‌الله عبادي، بين آيت‌الله عبادي 7و 9، مركز مشاوره حوزه علميه خراسان مراجعه كنند.

 مركز مشاوره حوزه علميه خراسان، كتابچه «گامي در مسير تربيت ديني» را نيز در سال 1393 به چاپ رسانده است و در آن به مفاهيم كلي تربيت، چگونگي تربيت ديني كودك و مسائلي از اين دست پرداخته شده و وظايف روان‌شناختي والدين مورد بررسي قرار گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha