پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست علمي مرگ انديشي در رسانه

حوزه/ نشست علمي «مرگ انديشي در رسانه» به همراه تحليل و بررسي برنامه تلويزيوني دوباره زندگي با حضور كارشناسان و پژوهشگران عرصه دين و رسانه و تهيه كننده و كارگردان اين مجموعه، در اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومي اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه  در ابتداي اين نشست تخصصي كه در تالار انديشه اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي برگزار شد سيد محمد رضا خوشرو مدير گروه فرهنگ و هنر ديني رسانه، ضمن خير مقدم به شركت كنندگان با گرامي داشت سالگرد شهادت زائران بيت الله الحرام به سخنان مقام معظم رهبري اخير درباره نوع و كيفيت مرگ انسانها در ديدار اخير اشاره كرد و در ادامه افزود: در اين نشست قصد داريم با تحليل و بررسي مجموعه مستند دوباره زندگي به تحليل نحوه بازنمايي مرگ در رسانه بپردازيم تا محتواي ديني اين گونه آثار هدفمند تر و كامل ارائه گردد.

در ادامه اين جلسه سيد علي سجادي كارگردان و تهيه كننده مجموعه مستند دوباره زندگي به شرح مختصري از چگونگي توليد اين اثر پرداخت و اظهار اميدواري كرد و گفت: كه با تلاش و همكاري و استفاده از نظرات پژوهشگران عرصه دين و رسانه بتواند در آثار بعدي به تقويت و تكميل  توليداتش در عرصه مرگ آگاهي بپردازد.

سپس حجت الاسلام والمسلمين ليراوي مدير دفتر پژوهش هاي بنيادي اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه با برشمردن نقاط مهمي كه مي‏تواند به غناي كار بيافزايد افزود: بايد كارگردان محترم به هدف و جامعه مخاطبين اين گونه مستندها توجه داشته باشد.

وي خطاب به تهيه كننده اين مجموعه افزود: بايد با برشمردن انواع مرگ و دوري از نگاه سكولار به مرگ، نگاه اسلام و اهل بيت(ع) درباره مرگ در لابلاي برنامه گنجانده شود و به آيات و روايات درباره كيفيت مرگ و نظر علما هم درساخت اين گونه آثار توجه شود.

در ادامه حجت الاسلام يوسف زاده از پژوهشگران عرصه دين و رسانه افزود: اضافه كردن فرم داستاني براي انتقال مفهوم مرگ به مخاطبين از اهميت بالايي برخوردار است و با پرداختن به انواع مرگ و دوري از نگاه سكولار به آن در اين گونه برنامه ها بايد به سمت تكميل محتوا و فرم اين نوع مستندها پيش رفت.

وی همچنين بر ضرورت اضافه شدن نظر كارشناسان ديني در فرم اين برنامه جداي از مصاحبه هاي عمومي تاكيد نمود.

سپس حجت الاسلام والمسلمين ميرخندان از پژوهشگران عرصه هنر ديني افزود: قالب گفتگو براي انتقال مفهوم مرگ مناسب نيست و بهتر است از انتقال پيام مستقيم و استفاده از لوكيشن قبر براي ارائه كار پرهيز شود.

در پايان حجت الاسلام والمسلمين نهاوندي ضمن تشكر از دست اندركاران برگزاري اين جلسه و تشكر از پژوهشگران و كارشناسان حاضر برگزاري اين نوع نشستها را در جهت اهداف اوليه مركز پژوهش‏هاي اسلامي صداوسيما دانست و اعلام آمادگي كرد كه با همكاري و همراهي بيشتر مجموعه برنامه سازان و استفاده از زبان نشانه شناسي به ارتقاي كيفيت و پشتيباني فكري و محتوايي اين گونه آثار كمك كرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha