پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام لطیف صادقی مازندران

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران، عرفه را روز بخشش و استعانت از خداوند متعال دانست و گفت: در اين روز از طريق به جا آوردن عبادات مستحبی، خود را بيش از گذشته به خداوند متعال نزديک مي‌کنيم.

حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از مازندران با اشاره به فرا رسیدن روز عرفه، گفت: روز عرفه در تعالي و ترقي جامعه نقش بسزايي دارد زيرا در اين روز بندگان با شناخت خود، وظايف اصلي‌شان را به درستي انجام مي‌دهند و زمينه پيشرفت جامعه را فراهم مي‌آورند.

وی ادامه داد: براي روز عرفه آداب و مناسک خاصي توسط ائمه معصوم(ع) و اولياي ديني توصيه شده که بايد در راستاي اجراي اين مناسک و درک فلسفه اين روز بزرگ گام برداريم، چرا که در آن حکمت‌هاي زيادي نهفته شده است.

حجت الاسلام صادقی عرفه را روز بخشش و روز استعانت از خداوند متعال دانست و افزود: در اين روز از طريق به جا آوردن عبادات مستحب خود را بيش از گذشته به خداوند متعال نزديک مي‌کنيم، پس از اين روز بايد استفاده حداکثري را برده و ديگران را براي قرار گرفتن در اين مسير معنوي دعوت کنيم.

استاد حوزه علمیه مازندران، روز عرفه را روزي نمادين براي ارتباط بيشتر با خدا و شناخت بندگان نسبت به خودشان دانست و ادامه داد: بارزترين جلوه عبوديت در دعا نهفته شده و بندگان خدا بايد در روز عرفه تمام تلاش خود را براي بهره‌گيري از الطاف اين روز بزرگ داشته باشند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که روز عرفه، روز آمادگي براي بندگي و فرو رفتن در درياي غفران و رحمت الهي است، گفت: امروز روز سجده و توبه و انابه به درگاه خداوند است و فرصتي است که ممکن است فقط يک بار براي انسان پيش آيد که بايد اين فرصت را غنيمت شمرد.

وی با بيان اين که روز عرفه، به تعبيري روز نيايش است، اظهار داشت: نيايش و بندگي، اصيل ترين و کهن ترين، رفتار فطري انسان است، که از نخستين روزهاي پيداش انسان نخستين، هنگامي که هرروز با حوادث طبيعي نا شناخته مواجه مي شد، چيزي از درون او را به سمت پناه جستن از موجود قادر و توانا مي کشيد، که اين نيرو چيزي جز ميل فطري به پرستش و عبادت نبود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران گفت: دعاي عرفه سالار شهيدان حضرت ابا عبداللّه الحسين (عليه السلام)، يکي از دعاهاي مأثوري است که از مضامين بلند و معارف عميق برخوردار است و دعاي عرفه از مشهورترين دعاهاست كه شامل مضامين عارفانه‎اي چون شناخت پروردگار و تضرع به درگاه لايزال اوست.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که خداوند يکتا اين روز را براي تقرب و پاکي انسان از آلودگي و گناه قرار داده تا با پاکسازي درون خود به درجات رفيع بندگي دست پيدا کند، تصريح کرد: در اين روز بزرگ مسلمانان سراسر جهان در مساجد و حسينيه ها گرد هم مي آيند تا در مراسم پر فيض دعاي روز عرفه شرکت و به درگاه خداوند رحمان و رحيم تقرب جويند.

وی افزود: عرفه روزي است که دل هر بنده‌ خسته و گناهکاري با ارتباط خداوند متعال صيقل مي‌يابد و به ياد روزي که امام حسين (ع) با چشمان اشک‌آلود با معبودش عشق‌بازي مي‌کرد، در اين روز تلاش مي‌کند تا از اين قافله عشق جدا نماند.

استاد حوزه علمیه مازندران اضافه کرد: عرفه فرصتي استثنائي براي گناهکاران است تا با تضرع و ندامت به درگاه خداوند متعال خود را از مسير گمراهي به سوي سعادت نجات دهند تا بتوانند با گام نهادن در اطاعت از امر خداوند در دنيا و آخرت سعادتمند شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha