پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسلم بن عقیل

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه مسلم بن عقیل(ع) نمونه بارز ایستادگی و ثبات قدم در راه ولایت است، ابراز داشتند: حضرت مسلم چه در زمانی که تمام کوفه از ایشان حمایت کرد و چه در لحظات غربت و تنهایی، یک لحظه در هدف، اعتقاد، حمایت از دین خدا و یاری امام حسین(ع) تردید نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا صادقی واعظ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تسلیت سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع)، اظهار داشت: گاهی اوقات نسبت به اطرافیان تعابیری داریم که از روی شدت علاقه و یا بغض و کینه است، اما تعابیری که ائمه معصومین(ع) نسبت به افراد دارند، دقیقا بیان کننده ویژگی های بی نظیر آنها می باشد.

وی تصریح کرد: برای عظمت حضرت مسلم بن عقیل(ع) همین مسئله کافی است که امام حسین(ع)، این شخصیت بزرگوار را به عنوان نماینده و جانشین خود در کوفه انتخاب می کند و در نامه ای که به مردم کوفه می نویسد، از حضرت مسلم تعبیر به "برادر"، "پسرعمو" و "فرد مورد اطمینان و وثوق اهلبیت(ع)" می کنند.

محقق و پژوهشگر حوزه افزود: در میان تمام بنی هاشم و کسانی که با امام حسین(ع) همراه بودند، حضرت مسلم(ع) لیاقت و شایستگی جانشینی امام(ع) را در کوفه داشت که نشان دهنده عظمت این شخصیت است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ با اشاره به واقعه قیام مسلم بن عقیل(ع)، گفت: مردم کوفه در ابتدا از این شخصیت استقبال عجیبی داشتند و براساس نقل ها، 18 هزار نفر با نماینده سیدالشهدا(ع) بیعت کردند؛ هنگامی که مسلم(ع) نامه سیدالشهدا(ع) را برای مردم می خواند، آنها اشک می ریختند و می گفتند دل ما برای امام حسین(ع) تنگ شده و طاقت فراغ و جدایی را نداریم و سریعتر نامه بنویسید که امام(ع) به کوفه بیایند.

وی افزود: همه امور تا ورود ابن زیاد به کوفه خوب پیش می رفت؛ قیام حضرت مسلم بن عقیل(ع) در روز 8 ذی الحجه در ابتدا با حمایت همه جانبه مردم کوفه مواجه شد و همه فریادها «لبیک یا حسین(ع)» و حمایت از مسلم(ع) بود اما راوی نقل می کند هرقدر جنگ پیش می رفت، به جای اضافه شدن بر جمعیت، از آن خیل عظیم کاسته می شد تا حدی که وقتی به دارالاماره رسیدیم، از آن چندهزار نفر، سیصد نفر بیشتر باقی نمانده بودند.

محقق و پژوهشگر حوزه افزود: عده ای از ترس خبر حضور لشکر شام در پشت دروازه های شهر و برخی دیگر نیز به طمع دریافت کیسه های طلا، اعتقاد و باور خود را فروختند و مسلم بن عقیل(ع) را تنها گذاشتند.  

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ تصریح کرد: پیش از اينكه خبر شهادت مسلم بن عقيل به امام حسین(ع) برسد، فرزدق شاعر در بيرون شهر مكه حضرت سیدالشهدا(ع) را ديد و به ایشان گفت «دل مردم با شما اما شمشيرهايشان علیه شماست».

این استاد حوزه با طرح این سوال که مگر مردم کوفه «لبیک یا حسین(ع)» نگفتند و مشتاق حضور امام نبودند، اظهار داشت: در این نقطه، درس مهم و عبرت عظیمی برای منتظران امام زمان(ع) بوجود می آید؛ این «یاحسین» گفتن ها از سر زبان بود و به آن باور و اعتقاد نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ افزود: امام حسین(ع) در نزدیکی کوفه برخلاف فرماندهان نظامی که اخبار مهم را پنهان می کنند، رو به جمع کثیر همراهان خود که از مدینه و مکه به ایشان ملحق شده بودند، شهادت مسلم(ع) و هانی بن عروه را اطلاع دادند و فرمودند «هرکسی پیشیمان است می تواند برود و من بیعت خود را برداشتم».

وی تصریح کرد: طبری مورخ سنی است اما خیلی زیبا نقل می کند بعد از اعلام خبر شهادت مسلم(ع) «مردم دسته دسته و گروه گروه از لشکر امام حسین(ع) خارج می شدند و فقط خالص ها ماندند».

این کارشناس دینی افزود: کسانی که فقط برای آنها مهم بود با امام حسین(ع) باشند و شهادت و حکومتی تفاوتی برای آنها نداشت، تا انتهای واقعه کربلا ایشان را یاری کردند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ افزود: هنگامی که از امام باقر(ع) درباره زمان ظهور پرسش شد، ایشان پاسخ دادند «ظهور وقتی است که منتظران غربال شوند و خالص از ناخالص مشخص شود».

*ایستادگی و مقاومت هزینه دارد

وی با تاکید بر اینکه ایستادگی و مقاومت هزینه دارد، اظهار داشت: در زیارت عاشورا دوبار درخواست ثبات قدم می کنیم؛ ایستادگی، مقاومت و داشتن ثبات قدم رمز موفقیت افراد در طول تاریخ در زندگی دنیا و آخرت بوده است.

*مسلم(ع) نمونه بارز ایستادگی و ثبات قدم

محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه مسلم بن عقیل(ع) نمونه بارز ایستادگی و ثبات قدم در راه ولایت است، ابراز داشتند: حضرت مسلم چه در زمانی که تمام کوفه از ایشان حمایت کرد و چه در لحظات غربت و تنهایی، یک لحظه در هدف، اعتقاد، حمایت از دین خدا و یاری امام حسین(ع) تردید نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ افزود: حضرت مسلم(ع) در روز 9 ذی الحجه، تنها و غریب مقابل یک شهر ایستاد اما دست از ولایتش برنداشت و آبرو، مال و جان خودش را برای دفاع از امامت و ولایت هزینه کرد.

وی با بیان اینکه باید در راه محبت، ولایت و یاری اهلبیت(ع) ثابت قدم باشیم، اظهار داشت: حضرت مسلم(ع) به همه منتظران امام زمان(عج) درس ایستادگی و مقاومت داد و از کوفه عبرت می گیریم که باید در مسیر دفاع از دین و ولایت با همه وجود هزینه کنیم.

*کسانی که امام زمان خود را یاری نکنند، بازنده هستند

محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه رستگار و موفق کسی است که بتواند تا بالاترین حد از وجودش برای اهلبیت(ع) هزینه کند، خاطرنشان کرد: کسانی که خبر شهادت مسلم(ع) را شنیدند شاید گمان کردند «از اینکه جان خودشان را حفظ کردند برنده شدند و یاران امام حسین(ع) که به خاک و خون کشیده شدند و سر از تن آنها جدا شد، بازنده شدند».

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: امروز بعد از 1400 سال برهمگان ثابت شد افرادی که ایستادگی و تحمل کردند به بالاترین درجات رسیدند و بازنده کسانی بودند که حاضر نشدند هزینه کنند و سستی و ضعف به خرج دادند و امام حسین(ع) را تنها گذاشند و به ورطه سقوط کشیده شدند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha