جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مهدی صباغ زاده، کارگردان سینما

حوزه/ متاسفانه در فیلم‌هایی‌که این روزها روی پرده می‌رود به طور مشخص تصویر مطلوبی از زندگی ایرانی نمی‌بینیم.

مهدی صباغ زاده، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره آسیب‌هایی که این روزها سینما را تهدید می‌کند، گفت: تعبیر ولنگاری فرهنگی که اخیراً توسط مقام معظم رهبری به کار برده شد، برداشت درستی از وضعیت فرهنگی امروز کشور است، اما این هشدار رهبری مانند دیگر هشدارهای دیگر، درست فهمیده نشده و هر کس نگاهی به آن دارد.

وی در خصوص آسیب پذیری سینما از ولنگاری فرهنگی گفت: برای تشریح آسیب پذیری ابتدا باید به نحوه کار کردن در سینما یا تلویزیون اشاره کرد، وقتی در سینما و تلویزیون همه عوامل قادر نیستند، طبیعتاً مسائلی پیش می‌آید که به عنوان آسیب جدی در جامعه هنری مطرح است.

صباغ زاده گفت: مثلاً در مهاجرت برخی عوامل هنری به شبکه‌های سخیفی چون جم اگر آنها می‌توانستند در داخل کار کنند مطمئن باشید، توان و انرژی خود را جایی صرف نمی‌کردند که برای آنها هیچ بازخوردی ندارد، اما برای گذران زندگی و رفع نیازهای اقتصادی مجبور بودن تن به کاری دهند که خود نیز از آن احساس رضایت ندارند و این اتفاق را می توان یکی از بسترهای فراهم آوردن ولنگاری فرهنگی عنوان کرد.

*نبود سیاست گذاری طولانی مدت آسیب است

این کارشناس سینما با بیان اینکه، نبود سیاست‌گذاری طولانی مدت در سینما‌، یکی از دلایل به وجود آمدن ولنگاری فرهنگی است گفت: این نکته را بارها شنیده‌ایم که با تعویض مدیران، سیاست‌های سینما نیز تغییر کرده است، اتفاقی که می‌تواند آسیب های بسیار جدی برای ما در پی داشته باشد، اما اگر مدیران سینمایی در پست خود امنیت بیشتری احساس کنند، مطمئناً سیاست‌گذاریهای طولانی مدت نیزدر هنر هفتم حکمفرما خواهد شد، در غیر این صورت مدیران تنها به این فکر خواهند بود دوره خود را بدون هیچ اتفاق خاصی طی کنند.

*فیلم های ایرانی هویت ایرانی ندارند

کارگردان فیلم «خانه خلوت» در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: موضوع دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم بحث معنا و مفهوم در فیلم‌های ایرانی است، متاسفانه فیلم‌هایی‌که این روزها روی پرده می‌رود به طور مشخص تصویر مطلوبی از زندگی ایرانی نمی‌بینیم، درصورتیکه جدا از برخی نگاهای انتقادی که به نظرم برای سینما ضروریست، باید در دیگر آثارمان امید و نشاط وجود داشته باشد، تا فیلم تولید شده بتواند با بینندگان ارتباط برقرار کند. برای همین باید به فیلمسازان جوان تفهمیم کرد، سقف آرزوها آن نیست که از جشنواره‌های خارجی جایزه گرفته شود، بلکه می‌بایست موضوعات دیگری را هم مدنظر قرار داد که معمولا از نگاه ما مغفول مانده است.

*ظرفیت های ناب فرهنگی هنری ایرانی ها

صباغ زاده در ادامه به چند ویژگی که ایرانی ها می توانند با نشان دادن آن از بزرگی فرهنگ و رفتارشان سخن بگویند اشاره کرد و گفت: برای مثال احترام به پد ر و مادر در فرهنگ ایرانی – اسلامی جایگاه ویژه دارد؛ اتفاقی که معمولا در جهان غرب روی نمی‌دهد.

مسئله دیگر بی‌تفاوت نبودن نسبت به زندگی همسایگان است که آن نیز در میان ایرانیان امری رایج است، اما متاسفانه در فیلم ها و آثار هنری ایرانی ها به درستی تصویر نشده است.

*چارچوب حجاب در سینما

وی در پاسخ به این سوال که در بحث پوشش چه جایگاهی را برای سینمای کشورمان می‌توانیم متصور شویم؟ توضیح داد: مشخص است سینمای ما در این  خصوص به نقطه آرمانی نرسیده‌است. هرچند جامعه پیرامون ما نیز چنین است، لذا در ابتدا باید در حوزه اجتماع فرهنگ‌سازی شود، سپس از سینما انتظار الگو سازی داشته باشیم، چون اگر سینما بخواهد تنها تصاویر آرمانی را نشان دهد. مردم با آن احساس بیگانگی خواهد کرد، مردم دوست دارند آنچه را که پیرامون خود می‌بینند در سینما نیز مشاهده شود.

*هنر نیازمند تضارب سلیقه هاست

کارگردان فیلم «سناتور» ادامه داد: البته این مهم هیچ ربطی به دولت خاصی ندارد، بلکه در هر دوره چنین مشکلاتی وجود داشته است، چون افراد سودجود  همیشه وجود دارند. برای رهایی از این معضل اولین قدم باید از طرف دولت برداشته شود، یعنی سازمان سینمایی به عنوان متولی سینما سیاستی بیندیشد تا به واسطه آن امکان باند بازی در تولیدات سینمایی و تلویزیونی از بین رود و فرهنگی اشاعه داده شود تا هنرمندان بدانند، زمانی حرفه ای خواهند شد که که تمامی سلیقه ها در آن مشغول به کار باشند.

وی در پایان درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: هم اکنون در حال پیش تولید فیلم سینمایی «خانه کاغذی» هستم. فیلمی که با حال و هوای «خانه خلوت» ساخته خواهد شد و در آن موضوعی اجتماعی مطرح می‌شود. فیلمنامه این کار را به صورت مشترک با خسرو نغیبی نوشته‌ام و بازی پرویز پرستویی به عنوان بازیگر در این کار حتمی شده است. درضمن علی رضا زرین دست نیز به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور خواهد داشت. این فیلم تماما در تهران جلوی دوربین خواهد رفت و در آن مضامینی مطرح خواهد شد که با فرهنگ دینی ما ارتباط نزدیک دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha