پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، عید قربان را عاشورای شهدای منا خواند و تأکید کرد: اداره مناسک حج باید به عهده نخبگان جهان اسلام باشد و ان شاءالله خون شهدای فاجعه منا، ‌آل سعود را به ‌آل سقوط بدل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله سید احمد خاتمی، صبح امروز (دوشنبه 22 شهریورماه 95) در خطبه های نماز عید قربان که در دانشگاه تهران برگزار شد، عید قربان را عاشورای شهدای منا خواند و اظهار داشت: از عید قربان تا غدیر دهه امامت نامیده شده که بسیار ارزشمند و خوب است.

وی با تأکید بر این که ما دو عنصر تقریب و ولایت داریم که ایران اسلامی هر دو را بسیار خوب پیش می برد، گفت: عنصر تقریب می گوید ما در مواجهه با دشمنانی هستیم که اسلام را نخواسته و خواستار جنگ های صلیبی پس از انفجار برج های دوقلو هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: تقریب این است که شیعه و سنی در برابر دشمن مشترک بایستند و شانه به شانه هم با وحدت و همدلی دست استکبار را از بدنه اسلام کوتاه کنند.

*غدیر شناسنامه شیعه است

وی با بیان این که ما افتخارمی کنیم که پای عَلَم ولایت ایستاده ایم و پیرو حدیث "من کنت مولا فهذا علی مولا" هستیم، گفت: حدیث غدیر شناسنامه ما است و مناجات و کتب علما شرح این شناسنامه است.

آیت الله خاتمی در خصوص فاجعه منا با اشاره به چند نکته اظهار کرد: ما در این مسئله تردید نداریم که در فاجعه منا، آل سعود در خط مقدم حادثه و شاهد و ناظر آن بود، زیرا سعودی ها نه تنها به حادثه دیدگان کمک نکرده، بلکه مانع کمک رسانی نیز شده اند.

خطیب نماز عید قربان افزود: این جانیان به جای رسیدن به داد مجروحان آنها را با جان باختگان در کانتینرها محبوس کرده و باعث شهادتشان شدند.

*اداره مناسک حج باید به عهده نخبگان جهان اسلام باشد

وی افزود: فاجعه منا نشان داد حکام آل سعود خادمین الحرمین الشریفین، لیاقت اداره حرمین شریفین را نداشته و اداره مناسک حج باید تحت نظارت شورا و انجمنی با حضورنمایندگان کشور های اسلامی برگزار شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: جنایت مفتیان بی دین و دنیا فروش سعودی کمتر از حاکمانشان نیست، چرا که با توجیهات غلط سرپوشی بر این فاجعه گذاشتند.

* با حق السکوت، از خطای عاملان فاجعه منا چشم پوشی کردند

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: مصیبت آنجاست که از 37 کشور اسلامی حادثه دیده، تنها ایران خواستار رسیدگی به این جنایت شده و باقی کشور ها با گرفتن حق السکوت از خطای وهابیان چشم پوشی کردند.

*امتحان سازمان های بین المللی

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: سازمان های بین المللی در این عرصه امتحان ننگینی دادند، زیرا اگر یک هزارم این اتفاق در کشور های اروپایی رخ داده بود، گوش فلک را کر می کردند، اما 7 هزار مسلمان کشته شدند و هیچ نهادی فریاد سر نداد.

خطیب نماز عید قربان اظهار کرد: این خون ها هدر نخواهد رفت و یک روز خون شهدای مسجد الحرام ، شهدای منا و شهدای سال 66 گریبان آل سعود را خواهد گرفت و سقوط خواهد کرد.

*حضور جوانان در دعای عرفه

وی در خصوص مراسم روز گذشته دعای عرفه که در سراسر کشور برگزار شد، گفت: روز گذشته فضای کشور یک فضای معنوی و سرشار از خدا خدا بود، لذا هرسال انسان به این باور می رسد که دعای عرفه از سال گذشته با شکوه تر برگزارشده و تنه به تنه شب های قدر می زند.

آیت الله خاتمی با بیان این که آنچه جالب توجه بود، حضور باشکوه جوانان و چهره های باورنکردنی در این مراسم بود، گفت: حضور این چهره ها بدان معناست که دل‌های شان اردوگاه خداوند است و آراستگی ظاهرشان با معنویت همراه است.

*گذشت و ایثار؛ ویژگی حضرت ابراهیم(ع)

وی در بخش دیگری از سخنان خود  در خصوص ویژگی های شخصیتی حضرت ابراهیم (ع) اظهار کرد: از ویژگی های حضرت ابراهیم(ع) که قرآن کریم آنها را برمی شمرد، ویژگی ارزشمند گذشت و ایثار است؛ این فضیلت ها، فضیلت های با ارزش و مهمی بود که آن حضرت بدان مزین بود.

خطیب نماز عید قربان، با برشمردن ابعاد گذشت افزود: گذشت از رفاه و راحتی، خشم و غضب، آبرو،  مال،  فرزند و گذشت از جان، ابعاد مختلف گذشت هستند که بالاترین آنها را حضرت ابراهیم(ع) به تجلی گذاشت.

آیت الله خاتمی با بیان این که حضرت ابراهیم در 16 سالگی به پیامبری مبعوث شده و در همان عنفوان جوانی با بت ها در افتاده و هزینه اش را با جان خود داد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید: " سخت ترین اعدام، سوزاندن ابراهیم بود" و حضرت ابراهیم(ع) خود را برای فداکاری آماده کرده بود.

خطیب نماز عید قربان عنوان کرد: حضرت ابراهیم(ع) در سنین پیری هنگامی که به دیدار دردانه ی رشید خود رسید و از دیدن اسماعیل به وجد آمد، خداوند امر کرد که باید اورا قربانی کنی؛ قرآن در این باره می فرماید:" ابراهیم به اسماعیل گفت به من تکلیف شده تورا ذبح کنم و حضرت اسماعیل(ع) نیز گفت من در برابر دستور الهی صبور هستم.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: امتحان الهی برای حضرت ابراهیم(ع) تاجایی بود که فرزند خویش را به مسلخ برد و تیغ تیز برگلوی او بگذارد و خداوند می فرماید:" یک بلاگردان برای او فرستادیم".

*نگاه داشتن حریم خداوند با رعایت تقوا

وی در پایان، با تأکید بر نگاه داشتن حریم خداوند با رعایت تقوا، گفت: حضرت علی ( ع) می فرماید به این مطلب مدام توجه داشته باشید که در محضر خدا هستید و هیچ رفتار شما از خداوند پوشیده نبود و خلوت های شما نیز پیش خداوند آشکار است، پس برای خدا حریم نگه دارید و این حریم نامش تقوا است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha