پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله تهرانی

حوزه/ امام جماعت مسجد هدایت تهران، با تأکید بر این که یکی از آسیب های جدی برای طلاب و حوزه های علمیه مدرک گرایی است، گفت: طلبه به دنبال مدرک به جایی نمی رسد، چرا که اساس حوزه، سربازی امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی تهرانی، امام جماعت مسجد هدایت تهران(مسجد مرحوم آیت الله طالقانی)، پیش از ظهر امروز، سه شنبه 23 شهریور، در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران، که با حضور آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی، تولیت این مدرسه و جمعی از اساتید و طلاب برگزار شد، با بیان این که مقدمه علم سودمند، تهذیب و برخورداری از فضایل اخلاقی است، اظهار داشت: شخصی که زمینه قلبی و روحی داشته باشد، مورد عنایت خداوند قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب که در درس خارج فقه شان، تأکید شد که پاسخ به شبهات یکی از وظایف اصلی روحانیون و حوزویان است، گفت: طلبه ای که قوی و جدی درس بخواند، هیچ شبهه ای نمی تواند او را منحرف کند و علاوه بر آن، توانایی پاسخ شبهات مطرح در جامعه را نیز خواهد داشت.

*شبهه افکنی دشمنان

 استاد اخلاق حوزه علمیه تهران خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام فهمیده اند که آن گروهی که امروز در دنیا حرفی برای گفتن دارد و بر مردم دنیا نیز تأثیرگذار است، مذهب تشیع است و لذا از مدت ها پیش در صدد تضعیف شیعه فعالیت می کنند و یکی از اقدامات برجسته آنان نیز که در سال های اخیر شدت بسیار بیشتری به خود گرفته، ترویج شبهات در میان مردم است؛ شاهد این مدعا راه اندازی بسیاری از کانال های ماهواره ای در همین خصوص است.

وی خطاب به طلاب حاضر در جلسه گفت: اگر یک کتاب پاسخ به شبهات هم بخوانید، بسیار خوب است، اما مهمتر از آن داشتن بنیه علمی قوی است، چرا که اگر بنیه علمی‌تان قوی شد، خودتان می توانید به شبهات پاسخ داده و به جامعه نیز کمک کنید.

*مدرک گرایی آفت است

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با بیان این که طبق فرمایشات شهید ثانی، طلبه حوزه و طلبه علوم دینی بودن، آدابی دارد که باید به آن ها عمل کرد، گفت: اولین نکته ای که به عنوان آداب طلبگی باید به آن توجه کرد، داشتن نیت خالص است؛ برای مثال طلبه باید از خودش بپرسد که هدفش از ثبت نام در حوزه و درس خواندن در آن چیست؟ اگر نیت او گرفتن مدرک و پس از آن کسب شغل است، به جایی نخواهد رسید، چون اساس حوزه، سربازی امام زمان(عج) است؛ از آن طرف اگر نیت طلبه این بود که هم خودش بفهمد و هم جامعه را آگاه کند، موفق خواهد بود.

وی افزود: اولین وظیفه ما حوزویان این است که با نیت خالص و الهی، به صورت جدی در راه کسب علم و معرفت گام برداریم و البته در این بین فهمیدن مقدمات دین که مسائل اعتقادی و احکام می باشد، بسیار ضروری است.

*قدر فرصت جوانی زا بدانید

امام جماعت مسجد هدایت تهران، خطاب به طلاب حاضر در این جلسه گفت: از فرصت جوانی خود در راه کسب علم و معرفت، نهایت استفاده را ببرید و همیشه توجه کنید که فرصت جوانی بسیار زودتر از آن چه که فکرش را بکنید از دست می رود.

وی با تأکید بر این که دومین نکته ای که یک طلبه باید آن را رعایت کند، رها کردن عواملی است که مانع علم اندوزی و درس خواندن او خواهد شد، گفت: در روزگار امروز ما، موبایل ها مانع انجام کارهای ضروری و اساسی انسان ها شده است؛ اگرچه بسیاری از کارهای خوب هم توسط همین موبایل ها انجام می شود، اما حقیقتا امروز به مانع انجام بسیاری از کارهای ضروری و مهم تبدیل شده است.

*دغدغه مادی برای طلاب، آسیب است

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با بیان این که یکی از آسیب های جدی برای یک طلبه علوم دینی این است که بیش از توجه به کسب علم و معرفت، تقویت دغدغه های مادی در وجود خودش هست، تأکید کرد: طلبه باید با قناعت و زندگی مختصر زندگی کرده و به عبارتی به یک لقمه نان حلال راضی باشد.

وی افزود: اصلا معروف است که علم حقیقی با فقر همراه است و از این رو توقع بیجایی است که من وارد حوزه می شوم تا وضع مالی ام خوب شود و از طرفی همیشه هم طلبکار باشم.

 استاد اخلاق حوزه علمیه تهران در بیان ادامه آداب طلبگی از زبان شهید ثانی، گفت: طلبه باید ازدواج را تا زمانی که در مسئله علمی به یک فراغت بال نرسید، ترک کند؛ درست است که ازدواج در دین اسلام واجب است، اما یک واجب نباید مانع واجب دیگری شود.

وی با تأکید بر این که باید سبک حوزه های علمیه و طلبگی عوض شود، گفت: باید افرادی که از همان دوران کودکی قرار است وارد عرصه طلبگی شوند، از همان دوران دبستان، برخی از دروس و برای مثال عربی را شروع به خواندن کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی افزود:  طلبه درس نخوان حوزه،  که همان شب امتحان درس می خواند و بعد با گرفتن نمره ای به پایه های بالاتر می رود به طوری که اگر 10 روز بعد هم آن مطالب را از او بپرسیم، شاید بلد نباشد چنین شرایطی برای حوزه های علمیه فاجعه است.

امام جماعت مسجد هدایت تهران، گفت: بزرگترین آفت ارتباط با افراد و یا جاهایی که انسان را از مطلوبیت باز می دارند، ضایع شدن عمر و بیهوده تلف کردن عمر است.

استاد حوزه علمیه تهران در ادامه افزود: یکی دیگر از آداب طلبگی در نظر شهید ثانی، حریص بودن او نسبت به کسب علم و معرفت باید باشد؛ طلاب حقیقتا باید همت خود را بالا ببرند و از این فرصت جوانی و نشاط عمر، نهایت استفاده را داشته باشند.

*ضرورت توجه به ادبیات عرب

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با بیان این که اولین دروسی که طلاب باید بخوانند، اعتقادات و بعد ادبیات عرب است، خاطرنشان کرد: چندی پیش از دفتر مقام معظم رهبری به منزل مان آمده بودند و نظر بنده را راجع به اشکالات حوزه های علمیه پرسیدند که بنده گفتم یکی از مشکلات ما، عدم توجه کافی به ادبیات عرب در حوزه های علمیه است و حاصل این کم توجهی نیز این است که ممکن است یک فارغ التحصیل حوزه، نتواند برخی روایت های اصول کافی را بدون اشکال بخواند و این اصلا خوب نیست؛ از طرفی ما در مکتب امام صادق(ع) هستیم و اگر بخواهیم عمق فرمایشات این بزرگوار را بفهمیم، باید با ادبیات عرب آشنا باشیم.

*توصیه به نماز اول وقت و نماز شب

وی با تأکید بر این که طلاب باید همواره به خواندن نماز در اول وقت توجه کنند، گفت: مرحوم آیت الله العظمی بهجت می فرمودند که نماز اول وقت، تکوینا انسان را به مقام قرب الهی می رساند. بنده حداقل 50 سال در حوزه بودم و دیده ام افرادی که به درجات بالا رسیده اند، همگی به نماز اول وقت و مخصوصا نماز صبح اول وقت اهمیت بسیار بالایی داده اند.

 استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با تأکید بر این که اهتمام به خواندن نماز شب برای طلاب بسیار ضروری است، گفت: معتقدم طلبه ای که نماز شب نخواند، به جایی نمی رسد؛ از این رو طلاب باید حتما شب ها زودتر به خواب بروند تا از فیض نماز شب محروم نشوند.

وی در ادامه با بیان این که ما حوزویان باید در راه سربازی امام زمان(عج) گام برداریم، گفت: باید برای ارتباط مستمر با امام زمان(عج) و تقویت این ارتباط، هر روز زیارت آل یاسین را بخوانیم و عرض ادبی به ساحت مقدس صاحب عصر و زمان کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی، با بیان این که دغدغه های مالی و مادی نباید مانع رسیدن طلاب و حوزویان به درجات عالی شود، تأکید کرد: خداوند برای همه انسان ها روزی‌شان را مقرر کرده است، اما برای طالبان علم و معرفت، در این مورد، تضمین ویژه و خصوصی داده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران در پایان از طلاب خواست، در کنار تلاش برای کسب علم و معرفت، توسل به اهل بیت(ع) را همواره مد نظر داشته باشند. 

۲۹/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عابد IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    طلبه مدرک گرا شاید به آخرت نرسد طلبه ی بدون مدرک هک هیچ جایگاهی حتی در حوزه ندارد