جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سواد رسانه ای

حوزه / دو تن از صاحب نظران و کارشناسان حوزوی عرصه رسانه و فضای مجازی با تاکید بر این که تقویت سواد رسانه ای، لازمه توفیق حوزویان در امر تبلیغ است، ارتقای سواد رسانه ای در حوزه را امری ضروری و لازم برشمردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، چندسالی است که به موازات تشدید بهره برداری عمومی از رسانه های مدرن از جمله شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ، بحث سواد رسانه ای نیز در حوزه های علمیه مطرح شده و اهمیت این موضوع برای عموم حوزویان و از جمله مدیران و دست اندرکاران حوزه به تدریج بیشتر هم شده ، به ویژه پس از آن که مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند، اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.

از سویی در یکی دو سال اخیر نیز به همت برخی مراکز و نهادهای حوزوی، کارگاه ها و دوره های آموزشی تخصصی در این باره برگزار شده که همین مساله نیز اهتمام ویژه حوزه و روحانیت را به این مقوله به ظاهر نوپدید اما ریشه دار می رساند.

آنچه در ادامه می آید حاوی نکات مهمی است که در گفتگوی خبرنگار حوزه با دو تن از اساتید و  صاحب نظر در این عرصه در این باره مطرح شده است؛

ارتقای سواد رسانه ای بر مبنای دین ؛ رسالت مهم حوزویان

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی، رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم، تلاش منسجم و پیگیرانه حوزه های علمیه به منظور ارتقای سواد رسانه ای بر مبنای الگوی دینی را یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه امروز برشمرد و گفت: در دنیای کنونی به جهت رشد سریع جوامع، بحث تبلیغات و ارتباطات از اهمیت مضاعفی برخوردار شده و در این میان حوزه های علمیه به عنوان مرجع دینی در امر تبلیغ و ارتباطات ، اهمیت بسزایی برای این مقوله کلیدی قائل است.

وی با اشاره به اهمیت خاص مساله تبلیغ و ارتباطات از دیدگاه امام و رهبری افزود: موفقیت مبلغان دینی و برنامه سازان تبلیغاتی در دنیای ارتباطاتی امروز به پنج عامل انگیزه مبلغ ، محتوای تبلیغ، ویژگی های مبلغ ، ابزارهای تبلیغ و شیوه صحیح تاثیرگذاری تبلیغ بستگی دارد که برای هر کدام از این ها باید به صورت جداگانه برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم.

لزوم تلاش هدفمند در تعمیق سواد رسانه ای در حوزه

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نیازهای روز جامعه و تطابق آن ها با آموزه های دینی می طلبد که ما در رابطه با ترویج سواد رسانه بر اساس رویکرد اسلامی بکوشیم، ابراز داشت: بی شک تعمیق و نهادینه سازی امر مهمی به نام سواد رسانه ای در حوزه خود نیاز جدی به کسب و افزایش مهارت های ارتباطی در فهم امور رسانه ای جهان کنونی دارد به خصوص این که مساله رسانه و فضای مجازی امروزه ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی نوع بشر دارد.

وی همچنین بر لزوم توجه به شاخصه ها و مولفه های رسانه دینی و نیز بهره گیری از روش های اسلامی در اقناع وتاثیرگذاری بر مخاطب تاکید کرد و افزود: امروزه دنیای رسانه و فضای مجازی به ویژه در ارتباط با سبک زندگی ، فرصت ها و تهدیداتی را ایجاد کرده که نمی توان نسبت به آن ها غافل یا کم توجه بود و لذا جا انداختن اهمیت مساله ای به نام سواد رسانه ای در حوزه یک ضرورت غیرقابل انکار به شمار می رود.

تربیت مبلغ رسانه پژوه در دوره های تخصصی سواد رسانه ای

دکتر رفیع الدین اسماعیلی، رییس انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به برگزاری یک دوره تخصصی آموزش سواد رسانه ای از سوی این انجمن و به همت مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: هدف و رویکرد اصلی ما از طراحی و اجرای چنین دوره هایی، تربیت مبلغ رسانه پژوه و زمان شناس و نیز تربیت مشاوران مذهبی و کارشناسان تخصصی برای تولید محتوای رسانه ای باکیفیت می باشد و لذا بیشتر هدفمان آموزش طلاب علاقه مند به این موضوعات است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که مقوله ای به نام سواد رسانه ای چند وقتی بیشتر نیست که در فضای کشور و مجامع علمی و فرهنگی مطرح شده و سال 93 که هنوز بحث جدی نبود ، از سوی مرکز فرهنگی – هنری دفتر تبلیغات این دغدغه مطرح شد و ما هم به کمک ریاست مجموعه آمدیم و در حد توان موضوع را پیش بردیم.

لزوم ارتقای سطح بصیرت رسانه ای در میان حوزویان

مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی ِ دانشگاه جامع امام حسین (ع) همچنین با اشاره به این که امروز بخش مهم و اصلی از جریان تهاجم فرهنگی دشمن از طریق ابزار رسانه صورت می گیرد ، گفت: در چنین وضعیتی البته ما نمی توانیم مردم و مخاطبان را از دسترسی به شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر منع کنیم بلکه باید با آموزش درست یک نوع بینش و بصیرت رسانه ای در آن ها به وجود می آوریم که منظور ما از سواد رسانه ای هم در واقع همین است.

وی اضافه کرد: در عرصه سواد رسانه ای به فرد آموزش داده می شود که در مواجهه با رسانه هایی چون شبکه های اجتماعی، فیلم های سینمایی و تلویزیونی، چند رسانه ای ها و پیام های تبلیغاتی و غیره چگونه برخورد کند که طبیعتاً یک بخش قضیه به خود فرد برمی گردد و بخش دیگر به اطرافیان و خانواده وی.

انجام بهتر امور تبلیغی با افزایش سواد رسانه ای

اسماعیلی بیان داشت: به ویژه در رابطه با حوزویان این مساله اهمیت بیشتری دارد چه آن که به هر حال وظیفه ذاتی طلاب و فضلای حوزه، امر تبلیغ دین است که با مسلط شدن به سواد رسانه ای قطعاً بهتر می توانند در این حیطه به انجام وظیفه و رسالت خویش بپردازند، از این رو بنده معتقدم با توجه به شرایط امروز جامعه، سواد رسانه ای برای آحاد مردم امری لازم و به خصوص برای حوزویان مساله ای واجب می باشد.

وی با اشاره به این که آموزش سواد رسانه ای به اصلاح معایب و نواقص مربوط به سبک زندگی کمک می کند، افزود: البته سبک زندگی که چند سالی است در کشور ما مطرح شده و به ویژه از سوی رهبر معظم انقلاب نیز دغدغه هایی در این باره بیان شده ، یک حوزه نسبتاً وسیعی را شامل می شود و به طور کلی مربوط به فعل و انفعالات حوزه رفتاری، گفتاری و کرداری ما در عرصه زندگی، تغذیه، روابط با دیگران و ... است که بدون شک رسانه تاثیر زیادی در شکل دهی به آن دارد.

دشمن با ابزار رسانه ای به دنبال تغییر سبک زندگی است

این کارشناس عرصه رسانه و فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر نیز به عیان مشاهده می کنیم که دشمن چگونه از طریق انبوه شبکه های ماهواره ای ، سایت های اینترنتی و به خصوص شبکه های اجتماعی به دنبال تغییر ذائقه و گرایش مردم ما در عرصه سبک زندگی است و آن ها می خواهند که مردم ما از سبک زندگی اسلامی و ایرانی دور شده و به سمت و سوی ارزش های زندگی غربی متمایل شوند.

وی همچنین در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: حقیقتاً اگر ما می خواهیم خود و خانواده و در نهایت جامعه مان را از هجوم بی امان فرهنگ غربی مصون نگه داشته و واکسینه کنیم، باید به ترویج و تبلیغ سبک زندگی دینی بپردازیم که از رهگذر تقویت سواد رسانه ای در جامعه بخشی از این مهم تحقق پذیر است.


 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha