جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله خزعلی

حوزه/ قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) گفت: مرحوم آیت الله خزعلی، حقیقتاً حامیِ صادق نظام و ولایت فقیه بود و با بصیرت و احساس تکلیف خود در میدان دفاع از انقلاب اسلامی همواره در صحنه حاضر بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به سالگرد ارتحال عالم مبارز و مجاهد مرحوم آیت الله خزعلی اظهار داشت: ایشان دارای شخصیت جامعی بود؛ به طوری که از حیث علمی در رشته های فقه و اصول، کلام، تفسیر و فلسفه سرآمد بوده است؛ به ویژه در عرصه اخلاق و معنویت، اُلگویی وارسته و ممتاز به شمار می رفت.

وی با اشاره به اینکه درس تفسیر آن عالم فقید یکی از دروس مهم و برجسته تفسیری در حوزه علمیه قم بود، افزود: یکی از برکات ماندگار ایشان، تأسیس بنیاد بین‌المللی غدیر بوده که خود نشان دهنده عمق ارادت و عشق ویژه آن عالم فقید به امیرالمومنین (ع) و مسأله امامت و ولایت می باشد.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) همچنین بیان داشت: مرحوم آیت الله خزعلی از حیث علم کلام، شخصیتی متکلم به معنای حقیقی به شمار می رفت که در حوزه درس اخلاق نیز جزو اساتید مبرز و مورد توجه حوزه چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن بوده است.
وی ادامه داد: ایشان در عرصه مسادل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز همواره جزو شخصیت های بسیار پردغدغه و مجاهد بود؛ به طوری که از زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی این احساس تکلیف در امور دینی با ایشان همراه بوده و به خاطر حمایت از مرجعیت و تحقیر شاه در سال 1339 شمسی از سوی حکومت پهلوی به رفسنجان تبعید شد؛ اما چندی بعد با تاکید مرحوم آیت الله بروجردی رژیم شاه مجبور به آزادی ایشان شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: البته ایشان دو مرتبه دیگر نیز طعم تبعید و محرومیت و فشار را چشید؛ اما هیچ گاه از اعتقاد و آرمان خود که همانا تلاش در مسیر احیای دین و ارزش های الهی بود کوتاه نیامد و به خصوص در جریان نهضت حضرت امام(ره) با تمام وجود از انقلاب و راه خمینی کبیر حمایت کرد؛ به طوری که به گواه اسناد تاریخی در همه اعلامیه های حمایت از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) امضای ایشان وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی گفت: این عالم بزرگوار که سابقه حضور در خبرگان قانون اساسی و نیز مجلس خبرگان رهبری را نیز در کارنامه پرافتخار خود دارد، همچنین حدود 20 سال عضو شورای نگهبان بود و به طور کلی در هر عرصه ای که انقلاب و نظام اسلامی به وجود ایشان احتیاج داشت، بی چشمداشت و بر اساس تکلیف دینی حضور می یافت.

وی خاطرنشان ساخت: مرحوم آیت الله خزعلی، حقیقتاً حامیِ صادق نظام و ولایت فقیه بوده و با بصیرت و احساس تکلیف خود در میدان دفاع از انقلاب اسلامی همواره در صحنه حاضر بود.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) در پایان ابراز داشت:آن عالم مجاهد از دوران قبل از انقلاب عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و بعد از انقلاب نیز سال هایی که در جلسات جامعه مدرسین از نزدیک با ایشان ارتباط داشتیم، شاهد روحیه انقلابی و مخلصانه این بزرگوار بودیم؛ به طوری که هر جا لازم می دید، دلسوزانه درباره عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... هشدار می داد و بر لزوم دفاع از ولی فقیه در هر شرایطی و حفظ نظام به عنوان اوجب واجبات تاکید می کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha