جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی

حوزه/ عضومجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که نخستین رسالت حوزه، تعلیم و تعلم و تولید علم است، گفت: رشد و پرورش روحی و تهذیب نفس و همچنین تبلیغ و انتقال معارف به جامعه و تغذیه نظام و انقلاب اسلامی از دیگر سالت های حوزه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمحمود عبداللهی، شامگاه جمعه در مسجد خاتم اصفهان، در ادامه سلسله جلسات اخلاقی خود که به مناسبت شب میلاد امام هادی (ع) برگزار شد، زیارت جامعه کبیره را یکی از مهمترین یادگارهای پیشوای دهم عنوان کرد و گفت: زیارت جامعه کبیره یکی از مهمترین منابع امام شناسی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت امام راحل، در طول ۱۳ سال اقامت در نجف، در کنار اداره مسائل انقلاب و تدریس و کتابت روزانه درس و...، قرائت زیارت جامعه کبیره در حرم حضرت امیر(ع) را در هیچ شبی ترک نکردند..

* ضامن انتقال موثر مفاهیم الهیه، تهذیب نفس است

وی در ادامه به سه بُعد از رسالت های حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: نخستین رسالت حوزه، تعلیم و تعلم و تولید علم است. رشد و پرورش روحی و تهذیب نفس و همچنین تبلیغ و انتقال معارف به جامعه و تغذیه نظام و انقلاب اسلامی از دیگر سالت های حوزه است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: محور اساسی در میان این امور از یک جهت، تربیت و خودسازی است. در سوره شمس، خداوند متعال، بعد از ۱۱ بار قسم خوردن (که طولانی ترین قسم های قرآن است) به اهمیت و لزوم تزکیه می پردازند و در آیات ۹ و ۱۰ می فرمایند: ««قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا»»؛ فلاح در مقابل خاب به معنی پیروزی و رسیدن به مقصد در مقابل ناکامی است.

عضو مجلس خبرگان ر هبری ابراز کرد: تعابیر قاطع قرآن در مورد عالم بدون تهذیب و اخلاق، در مورد هیچ ملحدی هم به کار برده نشده است. امام راحل در این رابطه متذکر می شدند  که  علم انسان را تهذیب نمی کند، گاهی علم انسان را به جهنم می فرستد،

وی افزود: طلبه ای که درس می خواند، همزمان با درس، باید به تزکیه بپردازد. عارف و فیلسوفی که بخواهد معارف الهیه و توحید را به مردم منتقل کند تا تهذیب نکند، این عمل را نمی تواند انجام دهد، یعنی زبان، زبان شیطان است و توحید می گوید.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی خاطرنشان کرد: ریشه قرآنی این کلام در این آیه ۱۹ سوره حشر «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ/ و چون كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند و او [نيز] آنان را دچار خودفراموشى كرد آنان همان نافرمانانند»، لذا ملاک و شاخص از جهت قرآن، خودسازی و مراقبت است، چرا که همه فسادها و بدبختی ها ریشه در مسائل اخلاقی دارد.

عضو خبرگان رهبری به برخی مفاسد و جنایات اشاره کرد و افزود: عملکرد  شجره ملعونه آل سعود در یمن و ... که روی اسرائیل را  سفید کرده، براین اساس بی توجهی به تهذیب و تزکیه است؛ حرام خواری هایی هم که این روزها تحت عنوان حقوق های نجومی معروف شده و در واقع «آتش خواری» است هم نتیجه بی توجهی به همین اخلاق و تهذیب است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha