جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین دوست محمدی

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام موسی بن جعفر(ع) با تأکید بر این که طلاب باید مقید به رعایت زی طلبگی باشند، گفت: اخلاص شرط اول یک طلبه واقعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین دوست محمدی، ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی 96-95 مدرسه علمیه امام موسی بن جعفر(ع) که با حضور اساتید و طلاب این مدرسه علمیه برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه ولایت، اظهار داشت:‌ دنیای امروز همه مطالب را به صورت استدلالی و علمی از طلاب و روحانیون می خواهد، لذا درس خواندن برای طلاب، بعد از نیت خالصانه و الهی برای ورود به حوزه، از هر چیزی برای واجب تر است.

وی با تأکید بر ضرورت خلوص و نیت الهی برای ورود طلاب به حوزه علمیه، اضافه کرد: اگر کسی به نیت مادی و دنیایی و این نیت که امروز در ایران حکومت روحانیون برقرار است و و زمان زمان روحانیت است، وارد حوزه و عرصه طلبگی شود، وارد نشود بهتر است، چرا که چنین شخصی در نهایت خودش ضرر خواهد کرد؛ چنین شخصی اصلا نمی تواند در فضای معنوی حوزه باقی بماند و خودش عرصه را ترک می کند.

تولیت مدرسه علمیه موسی بن جعفر(ع) اضافه کرد:‌ طلبه ای که با نیت الهی و انگیزه های معنوی وارد حوزه و عرصه طلبگی شده، سختی های مسیر طلبگی را نیز با دلی شاد و روحیه ای قوی پشت سر می گذارد و برای مثال حتی اهانت های احتمالی، نه تنها او را آزار نمی دهد، بلکه از این که این سختی ها را در راه سربازی امام زمان(عج) می بیند، این سختی ها در نظرش لذت بخش جلوه می کند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که طلاب باید به مسجد و حضور فعال در آن اهمیت ویِژه ای دهند، گفت: طلاب باید علاوه بر حضور همیشگی در مساجد، سعی کنند تا حد امکان با لباس روحانیت در مساجد حضور پیدا کنند تا مردم آنها را دیده و ارتباط شان با مردم تقویت شود.

حجت الاسلام و المسلمین دوست محمدی با بیان این که یکی از هنرهای بزرگ طلبگی، هنر ارتباط با مردم است، گفت:‌ طلبه ای که از نظر ارتباط با مردم ضعیف باشد، نمی تواند مبلغ خوبی برای دین خدا و خدمت به مردم باشد.

وی با بیان این که یکی از هنرهای بزرگ پیامبر اسلام(ص) ارتباط نزدیک با مردم بود، به همین دلیل در عرصه تبلیغ دین خدا موفق عمل کرد، گفت:‌ طلاب باید با سیره پیامبر(ص) و همین طور ائمه اطهار(ع)‌ آشنا بوده و اصلا خیلی خوب می شد اگر درسی تحت عنوان سیره در حوزه های علمیه به صورت رسمی وجود داشت؛ زیرا طلبه ای که با سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)‌ آشنا نشد، نمی تواند اسلام را به درستی بشناسد.

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) تهران، در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که طلاب باید زی طلبگی را حفظ کنند، گفت: طلاب قدیمی به زی روحانیت و طلبگی، بیشتر از طلاب امروز اهمیت می دادند؛‌ امروزه متأسفانه می بینیم برخی در انتخاب نوع لباس و رنگ آن، دقت کافی نداشته و البته نوع لباس شاید حرام نباشد، اما شایسته زی طلبگی نمی باشد.

وی با تأکید بر این که طلاب باید همواره با تواضع، زی طلبگی را در رفتار خود را نیز رعایت کنند، گفت:‌ متأسفانه بخش بسیار اندکی از درون خود ما روحانیون، فکر می کنیم تافته جدا بافته هستیم و گاهی با مردم به جنس مردم حرف نمی زنند و رفتار نمی کنند، در حالی که با مردم باید مانند خودشان حرف زود و با آنان مهربان و خوش رفتار بود؛ البته فقط تعداد اندکی از روحانیون بر خلاف زی طلبگی، رفتار می کنند.

۲۹/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha