پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 394263
۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
آيت الله العظمی صافی گلپايگانی

حوزه/ اگر عدالت، زهد ، شجاعت، حلم و صبر، حق ‎پرستي، تواضع و ساير فضايل بزرگ علي عليه ‌‎السّلام ما را شيفته و دلباخته او كرده است، بايد از اين اخلاق بي بهره نباشيم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آيت ‌الله صافي گلپایگانی به مناسبت دهه مبارکه ولایت در سلسله نوشتارهایی که به جایگاه غدیر پرداخته اند در ششمین نوشتار به بررسی «غديريان منتظر، بايستگي ها و شايستگي ها» می پردازند.

الْحَمْدُللهِ الَّذي جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسّكينَ بِولايَةِ أمِيرالْمُؤْمِنينَ وَ الأئمة الطّاهِرينَ عَلَيْهِمُ‌السَّلامُ

سلام و درود بر غديريان كه در طول اعصار، در بيش از چهارده قرن، همواره در تمسّك به قرآن و عترت پايداري كرده، در برابر ظلم ‌ها، ستمگري ‌ها، استكبار، استضعاف و استعلاي جبّاران، عرض وجود نموده و ثابت و مقاوم در سنگر ولايت، اين حصن حصين الهي، از اسلام و مقاصد اسلام، از حقّ و عدالت دفاع نموده اند.

* چند توصيه به غديريان منتظر

گوارا باد بر شما اين افتخارات بزرگ اي پسران و دختران ابوذر، عمار، حجر، رشيد و ميثم تمار و اي پاسداران و وارثان خون شهداي بدر، احد و شهداي كربلا، اي مردان رشيد، و اي جوانان سربلند، و اي بانوان عفيف و فداكار، و در يك كلمه؛ اي غديريان!

* گذشته ‌هاى پر افتخار خود را فراموش نكنيد

به خود بباليد و بنازيد، و گذشته هاي پر از عزّت، افتخار، شهامت و فداكاري در راه حق و استقامت خود را فراموش نكنيد. شما چه خون‌ هاي پاك و چه جوان‌ هاي پاكبازي را براي اسلام و دين نثار كرده و قرباني داده ايد.

* به آداب و سنن اسلامى ملتزم باشيد

ما همه مسلمان و شيعه اهل بيت عليهم‌ السّلام هستيم. جاهليّت هاي قبل از اسلام، جاهليت عرب، جاهليت عجم، همه ملّي گرايي ها و در يك عبارت جاهليت اولي را پشت سرگذارده و به آگاهي اسلامي و رشد و شعور ايماني رسيده، از محمد و علي و از تهليل و تكبير و از قرآن و توحيد، هويّت، فرهنگ و شخصيت گرفته ايم، اين هويت را بايد با التزام به آداب و سنن اسلامي حفظ كنيم. مبارزه شيعيان با جاهليت، ارتداد و ارتجاع، از صفحات زرّين و درخشان تاريخ اسلام است.

* استقلال و هويّت اسلامى را حفظ كنيد

جوانان عزيز، غيرتمندان شكست ناپذير!

شما در طول تاريخ پر از حوادث اسلام، همواره افتخار آفرين بوده ايد. اميد آن است كه بيشترين ياوران امام زمان ارواح العالمين له الفداء هم شما باشيد. اين شماييد كه بايد سنگرها را نگهداريد. در هر شرايط و در هر كجا هستيد، در دانشگاه ها، در مراكز تعليم و تربيت، در جوامع فرهنگي، در سازمان‌ ها و نهادها، روش، رفتار، آداب، لباس و كلّ مظاهر اجتماع، استقلال و هويت اسلامي را حفظ كنيد.

* تمدّن اسلامى را گسترش دهيد

براي ترقّي، تعالي و بازيابي عزّت، مجد و عظمت ‌هاي ديرين اسلامي تلاش كنيد. تمدّن و فرهنگ اسلامي را كه چهارده قرن در جهان درخشيده گسترش دهيد. نسل معاصر مسلمان، خصوص نسل جوان، در برابر اسلام و اين تمدن عظيم و پهناور محمدي مسئول است.

اين تمدّني است كه با تمام كوشش ‌هايي كه ابرطاغوتيان شرق و غرب براي محو آن دارند، اكنون همه شئون زندگي بيش از يك ميليارد جمعيت جهان زير پوشش آن قرار دارد و انديشه احياي آن، خواب آرام را از دشمنان اسلام مي گيرد و براي مقابله با اسلام گرايي، لاييك گرايي را تشويق و ترويج مي نمايند، و تمدن ‌هاي استبدادي و فرهنگ ‌هاي قبل از اسلام را در جوامع اسلامير مطرح مي كنند، زيرا از احياي اسلام و خودآگاهي مسلمانان ترس و وحشت دارند و با انواع توطئه ها، ترفندها و سياست ‌ها، نهضت اسلام گرايي، عزّت خواهي و استقلال طلبي مسلمانان را مي كوبند.

در كشورهاي مختلف اسلامي، به بهانه مليت و مردم ‌سالاري تلاش مي كنند كه اين غرور و اين آگاهي اسلامي را سركوب و صداي اسلام، اذان و تكبير را خاموش، شعائر دين، حجاب، چادر بانوان و سنّت ‌هاي اسلامي را منسوخ سازند و غرب گرايي را در مظاهر فسق و فجور، ترويج موسيقي، نوازندگان، خوانندگان جشنواره ها و مسابقات مبتذل رايج نمايند.

* در مقابل اسلام ‌زدايى دشمن به هوش باشيد

شما اي شيعيان علي، اي جوانان غديري و اي بانوان زهرايي و زينبي!

به هوش باشيد. به هوش باشيد كه دشمن ما و به اصطلاح ابرقدرت‌ هاي جهان در هيچ سياستي مثل سياست اسلام زدايي و مبارزه با اسلام گرايي اتفاق نظر ندارند و با نقشه هاي دقيق و حساب ‌شده و فشار اقتصادي مي خواهند اين ميل به اسلام و بازگشت به اسلام را منكوب و سركوب كنند.

به هوش باشيد و دين خدا را ياري نماييد و با توكل و اعتماد به خدا، از فتنه هاي بزرگ آخر الزمان خود را بيمه نماييد.

* از رجوع و استقبال به جاهليّت اولى و آينده بپرهيزيد

نه به سوي جاهليت اولي برگرديد و نه از جاهليت آينده، كه همين مكتب ‌هاي لاييكي است، استقبال نماييد. بايد نشان بدهيم و ثابت كنيم كه دين، ملّيت، قانون، سياست، نظام، حكومت، فرهنگ و دنيا و آخرت ما اسلام است:

«لانَبْتَغي غَيرَهُ؛ لانِظاماً وَ لاسِياسَةً وَ لاوَطَناً»و (مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين)(1)

* على عليه ‌‌السّلام را الگوى خويش قرار دهيم

بياييد در غدير، خود را به علي عليه السّلام، به رفتار علي، به گفتار علي و به اخلاق علي عرضه كنيم. از آن حضرت درس و سرمشق بگيريم.

آيا در كمك به مستضعفان و محرومان در راه علي مي رويم؟ آيا در لباس و غذا، در مظاهر زندگي، در ساده زيستي و بي ‌تكلّفي، نشاني از علي عليه ‌السّلام داريم؟ آيا مي خواهيم با اين تجمّل ‌پرستي ها و اسراف و تبذيرها، با اين جدا بودن از طبقات محروم، شيعه راستين علي عليه ‌السّلام باشيم؟

اگر عدالت علي عليه ‌السّلام، زهد علي عليه السّلام، شجاعت علي عليه السّلام، حلم و صبر علي عليه السّلام، حق پرستي علي عليه السّلام، تواضع علي عليه السّلام و ساير فضايل بزرگ علي عليه ‌السّلام ما را شيفته و دلباخته او كرده است، بايد از اين اخلاق بي بهره نباشيم. خود آن حضرت فرمود: «أَلَا وَ إِنَّ‏ لِكُلِ‏ مَأْمُومٍ‏ إِمَاماً يَقْتَدِي بِهِ وَ يَسْتَضِي‏ءُ بِنُورِ عِلْمِه‏»(2)

* پيرو مكتب علوى و فاطمى باشيد

سعادت ما و ترقّي و تعالي ما، در پيروي از مكتب علي و فاطمه زهرا سلام ‌الله عليهما است؛ همان بانويي كه وقتي اين سؤال مطرح شد كه براي زن چه روش و سيره ‌اي بهتر و شايسته تر است(3)، آن جواب تاريخي را داد كه تا قيامت سرمشق زنان مؤمنه شد، همان بانويي كه به اقتضاي آن ضرورت بسيار بزرگ، وقتي لازم شد به مردم هشدار دهد و خطر ارتجاع و ارتدادي كه پيش آمده بود را گوشزد كند، و اصول احكام، معارف اسلام و مباني دين مبين را ابلاغ كند و زحمات پدر بزرگوارش و هدايت ‌هاي او را بيمه نمايد، با آن جلال و شكوه، در حالي كه خواتين و خانم ‌هاي معظّمه، پروانه ‌وار شمع وجودش را احاطه كرده بودند، در آن شرايط سخت هم از پشت پرده با مردم سخن گفت.

اگر به دنيا هرچه بگذرد و هر چه در صنايع و تكنيك پيش برود و كفر لاييك و انكار حاكميت الله جهانگير شود، خط شيعه، خط علي و زهرا است و در يك كلام، حرفش، كلامش، قانونش و ميل دلش، همه تابع اسلام است.

ايمانش برگرفته از مثل اين حديث است كه از حضرت رسول صلّي ‌الله عليه و آله روايت است و ما اين پيام را به آن ختم مي كنيم: «لا يكُونَ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتّى يكُونَ هَواهُ تَبَعاً لِما جِئْتُ بِهِ وَ لا يزيغُ عَنْهُ»(4).

پي نوشت ها:

1. سوره آل عمران، آيه 85.

2. نهج البلاغة صبحي ‌صالح، نامه 45.

3. اشاره به روايت «خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ‏ لَا يَرَيْنَ‏ الرِّجَالَ‏ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ»/وسائل الشيعة، جلد 20، باب 129، حديث 25510.

4. فتح الباري ابن حجر عسقلاني، جلد 13، صفحه 245.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha