جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در نشست با ائمه جماعات سادات استان قم که

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که ولایت و حکومت شعار اصلی اسلام بوده است، گفت: نباید گفته شود اسلام فقط مجموعه ای از احکام است که کاری به حکومت ندارد و هرکسی می خواهد حکومت کند و ما فقط به احکام بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در نشست با ائمه جماعات سادات استان قم که در دفتر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیرخم، بر لزوم شناخت حقیقت غدیر تاکید کرد و اظهار داشت: اگر حقیقت غدیر شناخته نشود، واقعیت دین شناخته نمی شود.

وی با بیان اینکه غدیر پیوند کامل با مجموعه دین دارد، تصریح کرد: اگر کسی غدیر را متوجه نشود، توحید، اسلام و رسالت پیامبر را متوجه نشده است.  

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با اشاره به آیه 67 سوره مائده «أَيهَا الرَّسولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْك مِن رَّبِّك وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْت رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُك مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يهْدِى الْقَوْمَ الْكَفِرِينَ»، اظهار داشت: تلاش برخی افراد این است که امامت را جزء فروع دین جلوه دهند اما این امر، غلط فاحش است و امامت بر طبق همین آیه از اصول دین است؛ اگر پیامبر(ص) مسئله امامت را مطرح نمی کرد، رسالت خود را کامل نکرده و به درستی انجام نداده بود.  

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه ولایت کلید همه عبادات است، گفت: بعضی افراد جاهل و روشنفکران به ظاهر شیعی می گویند چرا گفته می شود عبادت کسی که نماز می خواند اما ولایت ندارد قبول نیست؛ این مسئله را ما نمی گوییم بلکه قرآن به رسولش می گوید اگر مسئله امامت را ابلاغ نکنی، همه رسالت تو از بین رفته است. 

وی با اشاره به اینکه اگر ولایت باشد همه عبادات نیز خواهد بود، ابراز داشت: بر روی مسئله ولایت به عنوان یک اصل باید کار کرد.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه رسول خدا(ص) از روز یوم الانذار جانشینی امیرالمومنین(ع) را بیان فرموده بودند، گفت: پیامبراکرم(ص) در روز غدیر، ولایت ظاهری به معنای حکومت و سرپرستی امیرالمومنین(ع) را مطرح کردند. 

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به شبهاتی که برخی افراد پیرامون مسئله ولایت فقیه مطرح می کنند، گفت: یکی از مبانی فرمایشات امام راحل(ره) و مرحوم آیت الله العظمی فاضل این بود که رسول خدا(ص) مدتی حکومت کردند و این مسئله ثابت می کند که اسلام حکومت دارد.

وی با تاکید بر اینکه غدیر نیز اثبات می کند که اسلام حکومت دارد، ابراز داشت: نمی شود غدیر را ولایت باطنی و تکوینی عنوان کرد، بلکه ولایت ظاهری و آغاز امامت است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: فرمایش امام راحل(ره) مطلب سیاسی نیست که خواسته باشند رنگ سیاسی به غدیر بدهند و غدیر را با مشی خودشان تفسیر کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: صدها نکته در خطبه غدیر وجود دارد که اثبات می کند غدیر به معنای حکومت ظاهری است و این گونه نبوده که پیامبر(ص) بفرماید هرکسی من را دوست دارد، علی(ع) را نیز دوست داشته باشد.

وی با بیان اینکه ولایت و حکومت شعار اصلی اسلام بوده است، افزود: نباید گفته شود اسلام فقط مجموعه ای از احکام است که کاری به حکومت ندارد و هرکسی می خواهد حکومت کند و ما فقط به احکام بپردازیم.

عضو جامعه مدرسین افزود: خداوند در سوره مائده تاکید می کند حق ندارید یهود و نصاری را ولی خود قرار دهید؛ ولی شما خدا، رسول و ائمه معصومین(ع) هستند.  وقتی رجوع به حاکم ظالم در اسلام ممنوع است، آیا خداوند نباید برای این مسئله جایگزین در نظر گرفته باشد؟  

وی با بیان اینکه غدیر را نباید صرفا در تبریک و عید سادات خلاصه کرد، اظهار داشت: غدیر عید همه بشریت، مسلمین و شیعیان است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان با بیان اینکه تجلی غدیر در حکومت حضرت مهدی(عج) است، خاطرنشان کرد: ان شاءالله تحقق غدیر برپایی حکومت مطلقه امام زمان(عج) خواهد بود.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha