جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه تهران با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی برای طلاب امری بسیار مهم است، گفت: طلاب حوزه‌های علمیه ابتداء باید خود در زندگی‌شان مدیریت موفق و الگویی داشته باشند، تا چنانچه عهده‌دار مسئولیت‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی، آموزشی، اعتقادی در جامعه شدند، بتوانند در مدیریت این امور موفق عمل نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، سومین اجلاسیه مسئولین مدارس علمیه سطح استان تهران، با حضور اعضای شورای حوزه علمیه استان تهران، معاونین مرکز مدیریت حوزه تهران، و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری مدیر حوزه علمیه استان تهران، در اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری، در جمع مسئولین مدارس با بیان اینکه مدرسه الگو جزو ضروریات کاری حوزه‌های علمیه کشور است، اظهار داشت: این موضوع یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که جای خالی آن در مصوبات شورای عالی حوزه مشاهده می‌شود و در برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه هم کمتر مورد توجه واقع شده است.

وی افزود: مصوبات و یا آیین نامه‌هایی هم که برای مدارس علمیه مصوب شده، بیشتر به مسائل سخت افزاری، ساختاری و اداری مربوط می‌شود و یک طرح جامعی که هم جنبه‌های سخت افزاری و هم به ویژه جنبه‌های نرم افزایی و محتوایی مدارس علمیه را در بر داشته باشد، متاسفانه کمتر مورد توجه واقع شده و کار جدی و مؤثر در این رابطه انجام نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: «مدرسه محوری» شعاری بود که بنده از همان ابتدای ورود به مرکز مدیریت حوزه تهران مطرح کردم  و یکی از دلایلی که موجب شد تا احیاناً این شعار نتواند در سطح مطلوب خود در مدارس جریان پیدا کند، عدم وجود طرح و برنامه مدرسه الگویی که دارای ساختار و چاچوب اجرایی باشد، بود.

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به رویکرد مطلوب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اظهار داشت:  آیت الله اعرافی هم که با تایید مراجع عظام و رهبر معظم انقلاب، مدیریت حوزه‌های علمیه کشور را به عهده گرفتند، کاملاً رویکرد ایشان هم در اداره مدارس علمیه چنین رویکردی است و ایشان بحث «مدرسه محوری» را در اجلاس مدیران استانی مدارس علمیه که اخیراً در مشهد برگزار شد بطور جدّ مطرح و پیگیری کردند.

وی اظهار داشت: در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه استان تهران نیز آیت الله اعرافی مجدداً بر بحث «مدرسه محوری» به عنوان یک امر مهم و ضروری تاکید داشتند. و به تعبیر ایشان؛ نکته‌ی ایده‌آل در اداره امورات مدارس حوزوی، این است که مجموعه اموری که به نحوی به تربیت و تعلیم طلبه مربوط می‌شود، به مدرسه واگذار شود. و ستاد مرکزی و استانی صرفاً بحث برنامه‌ریزی، نظارت و پشتیبانی را عهده‌دار باشند.

این استاد حوزه با تقدیر از زحمات استاد علی اکبر رشاد، گفت: برنامه‌ها و پیشنهاد‌هایی که ایشان برای تحول در حوزه‌های علمیه دارند مورد توجه  آیت الله اعرافی بوده و از ایشان خواسته‌اند نظرات و طرح‌های شان را در این زمینه ارائه کنند..

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری از حوزه علمیه تهران توقع ویژه ای دارند، عنوان داشت: مراجع عظام و نخبگان و فضلای حوزه نیز در اموری همچون ارائه طرح‌ها و برنامه‌ها برای تحول در نظام علمی، تربیتی و آموزشی حوزه‌های علمیه و اموری که مربوط به ارتقاء کیفیت کار در اداره مدارس علمیه می باشد، از حوزه علمیه تهران انتظارات ویژه‌ای در این زمینه دارند.

وی با اشاره به وضعیت حوزه‌های علمیه در کشورهای دیگر، بیان داشت: در نظام حوزه‌های علمیه شیعه و در شهرهایی مثل نجف، هندوستان، پاکستان، افغانستان و لبنان حوزه‌های علمیه دارای توفیقات خوبی هستند، و با موفقیت مشغول فعالیت می‌باشند. ولی هیچکدام به گستردگی و توانمندی مدارس علمیه ایران نیست، و این توفیق و اقتدار حوزه‌ها در ایران نیز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری در تبیین ویژگی‌های یک مدرسه الگو، اظهار داشت: مدرسه‌ای که بتواند یک عالمِ فاضل متخلّقِ با بصیرتِ خدومِ دلسوز را برای اداره جامعه و هدایت مردم تربیت و تحویل دهد. و مدرسین حوزه، مبلغین موفق، محققین و پژوهشگران علمی، مدیران فرهنگی همچون ائمه جمعه و جماعات، قضات مهذّب، مدیران مدارس علمیه و... می توانند مصداق آن عالم فاضلِ با بصیرت خدوم واقع شوند.

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به دیدار طلاب و اساتید حوزه علمیه استان تهران با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: ایشان در توصیه‌هایشان به طلاب و روحانیون فرمودند؛ کار روحانیت دعوت مردم به خدا، دلگرم کردن مردم به دین، توضیح و تبیین احکام شرعی به مردم، بیان امور ثأثیرگزار در اداره موفق زندگی مردم، و نظایر این‌هاست.

وی افزود: ابعاد مدرسه طراز؛ تربیتی، علمی، بینشی و بصیرتی، و کاربردی و مهارتی است و حتی مهارت‌های ورزشی که ممکن است بعید هم به نظر برسد، یکی از ابعاد مدرسه الگو است.

این محقق حوزوی با اشاره به متن پیشنویس طرح مدرسه الگو، خطاب به مسئولین مدارس استان تهران، اظهار داشت: بحث پذیرش یکی از حساس‌ترین مراحل ثبت نام طلاب در مدارس علمیه است. همچنین در این طرح به ابعاد مختلف مدرسه بطور ویژه و تفصیلی پرداخته شده  و لازم است تا مسئولین محترم نسبت به ارائه نظرات‌شان در این زمینه بپردازند تا در جمع‌بندی نهایی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پژوهش تحصیلی در دوره‌ی آموزش یکی از مهمترین اموری است که هر طلبه‌ای باید آن را فرا بگیرد، افزود: روش تحقیق و پژوهش نیز یکی از ابزارهای مهم در راستای تربیت طلبه محقق و پژوهشگر می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری افزود: همچنین در پژوهش‌های تحصیلی طلبه ضمن اینکه درس می‌خواند، مواد درسی را به عنوان پژوهش از استاد دریافت نموده و به تحقیق و پژوهش مشغول می‌شود و این امر سبب می‌شود تا هم قلم طلبه در نوشتن روان شده و هم در غنی شدن علمی و قوی بودن محتوای پژوهشی او بسیار موثر باشد.

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی برای طلاب امر بسیار مهمی است، اظهار داشت: طلاب حوزه‌های علمیه ابتداء باید خود در زندگی‌شان مدیریت موفق و الگویی داشته باشند، تا چنانچه عهده‌دار مسئولیت‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی، آموزشی، اعتقادی  در جامعه می‌شوند، بتوانند در مدیریت این امور موفق عمل نموده و به عنوان یک الگوی نمونه عالم دینی در هدایت مردم اثرگزار باشند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت ارتباط اولیاء طلاب با مدیران و اساتید حوزه علمیه، گفت: مدرسه‌ای که بطور مرتبط با خانوده‌های طلاب در ارتباط است، یک مدرسه موفقی است. زیرا هم خانواده‌ها از اهمیت رسالت طلبگی، و جایگاهی که یک طلبه در خانواده و اقوام باید داشته باشد، آگاه می‌شوند و هم والدین در جریان وضعیت علمی، آموزشی و اخلاقی فرزندان‌ قرار می‌گیرند. 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha