سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سیداحمد حسینی خراسانی

حوزه/ استاد حوزه گفت: : زائرانی که در فاجعه منا جان خود را از دست دادند، از شریف ترین انسان های این روزگار بودند که بهترین مرگ ها را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی شامگاه پنجشنبه در مراسم نکوداشت اولین سالگرد شهادت حجت الاسلام و المسلمین قلی پور گیلانی در مسجد اعظم قم اظهار داشت: یکی از شرایط حج، آزادی انجام مناسک است که متاسفانه امروز شاهد آن نیستیم و مسلمانان نمی توانند به راحتی با هم معاشرت داشته باشند، زیرا از فضای خفقانی که در آنجا ایجاده شده، ترس دارند و این کار با نفس برگزاری حج در تضاد است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آنچه مبانی دینی ما به آن تصریح دارد آن است،  اگر کسی در حال احرام و پس از سعی صفا و مروه بمیرد، حجش صحیح است و حتی نیابت بر حج او نیز نیاز نیست و بهترین مرگ را تجربه کرده است، زیرا مرضی رضای حق تعالی واقع شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خون بهای شهدای منا سرنگونی رژیم سعودی است، ادامه داد: زائرانی که در این حادثه جان خود را از دست داده اند، در حال احرام و پس از عرفات و مشعر در این جایگاه حضور پیدا کرده اند و امروز جزو محبوب ترین بندگانی هستند که به درگاه قرب الهی بازگشت کرده اند.

وی گفت: حج از بزرگترین مناسک و بزرگترین جایگاه های دینی است که هر مسلمانی آرزوی درک این مراسم و هر مسلمانی آرزوی شرکت در اداره آن را دارد؛ پرده داران و کلید داران خانه خدا ضمن اینکه مسئولیت بسیار سنگینی به دوش دارند باید از نظر معنوی در عالی ترین مرتبه باشند.

حجت الاسلام  والمسلمین حسینی خراسانی اظهارداشت: بیش از آنکه پرده داری و کلیدداری و اداره امور حج یک شان بیش از حد باشد، یک مسئولیت بسیار بالاست و پادشاهان سعودی که خودشان را خادم حرمین می دانند، باید به بهترین شکل وظیفه ای را که به عهده گرفته اند انجام داده و امنیت، آرامش و آسایش زائران را تامین کنند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه نفس اجتماعی بودن حج، معاشرت مسلمانان و وحدت و همگرایی بیشتر مسلمانان با هم است و حکومت عربستان چنین ظرفیتی را از بین برده ، افزود: انتظارها از پادشاه عربستان که خود را خادم حرمین شریفین می داند، بیش از این بود، اما رفتاری داشتند که مغایر با شان و جایگاه کلید داری بود؛ آنها می توانستند از این ظرفیت برای تلطیف رابطه خود با ایران استفاده کنند که متاسفانه از این فرصت استفاده نکردند.

وی گفت: چگونه خادم حرمین شریفین این چنین در مقابل شهادت نزدیک به هشت هزار نفر آن هم در جایگاهی که او باید امنیت و آسایش حجاج را تامین کند، حتی از دلداری دادن به این همه انسان دادغدار و ملت هایشان دریغ کرد که این مساله جای بسی سوال است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha