پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شبکه ماهواره ای

حوزه/ با توجه به تاکید مدیر جدید حوزه بر تاسیس شبکه ماهواره ای حوزه به ده زبان می توان به بررسی و تحقق این طرح توسط بزرگان دین در راستای گسترش تبلیغ تشیع در عرصه بین الملل، مقابله با شبهات، رقابت اندیشه ای و عقیدتی با سایر ادیان و صدور تفکر حوزه علمیه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی امیدوار بود.

خبرگزاری «حوزه»/ «ان شاءالله روزی حوزه باید فراتر از رسانه مکتوب و اینترنتی در قالب شبکه های ماهواره ای، با 10 زبان زنده دنیا فعالیت داشته باشد و این موضوع ضرورت دارد؛ البته برخی از مراجع عظام این کار را آغاز کرده اند؛ اما حوزه نیز باید شروع کند».

مطلب فوق بخشی از سخنان آیت الله اعرافی، یک روز بعد از آغاز سکانداری بر حوزه های علمیه بود؛ وی بیست و یکم تیرماه و در اولین روز کار رسمی خود در حوزه های علمیه، با حضور در مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه های علمیه به تبیین مهم ترین چشم انداز حوزه در عرصه رسانه پرداخت و بر لزوم حرکت حوزه به سمت تاسیس شبکه ماهواره ای تاکید کرد.

آیت الله اعرافی که بیشتر به عنوان یک مدیر حوزوی بین المللی شناخته می شود و سال ها بر کرسی ریاست جامعه المصطفی(ص) تکیه زده، به خوبی بر روی مسئله مهم استفاده از ماهواره به عنوان یکی از ابزارهای رسانه ای روز در راستای تبلیغ و نشر معارف اهل بیت(ع) دست گذاشت و از مهم ترین اولویت های رسانه حوزه را تاسیس شبکه ماهواره ای با ده ها زبان دانست.

حوزه علمیه قم در سال های اخیر در عرصه رسانه، موفقیت های چشمگیری داشته، مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه با انتشار هفته نامه افق حوزه و توزیع سراسری آن، تاسیس خبرگزاری رسمی حوزه به سه زبان زنده جایگاه ویژه ای در بین رسانه ها پیدا کرده و منبع موثق انتشار اخبار مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه شده است، حال با تجربه چندین ساله ای که حوزه علمیه قم در این عرصه دارد، اکنون با توجه به تاکید مراجع عظام تقلید، مدیران سابق حوزه ومدیر جدید حوزه های علمیه انتظار می رود سیاست گذاران در حوزه خیز دیگری برای ارتقای امور رسانه ای در حوزه برداشته و با تاسیس شبکه ماهواره ای معارف نورانی اسلام را در جهان از کانال رسمی حوزه منتشر کنند.

استفاده از ماهواره از حدود سال 1945 میلادی شروع شد و به تدریج این ابزار رسانه ای رشد یافت و تخصصی تر و دقیق تر شد و کاربردهای آن شکل عمومی تری به خود گرفت و امروز تبدیل به یک ابزار قدرتمند رسانه ای شده که همانند بسیار دیگری از ابزار، می تواند عامل تهدید یا فرصت باشد؛ هم می تواند سبب تهاجم فرهنگی شود و هم می تواند در دفاع از ارزش ها، پاسخگویی به شبهات و تحکیم اعتقادات نقش ایفا کند.

سید محمد خوشرو یکی از کارشناسان رسآیت الله مکارمانه به پوشش دنیا توسط 350 ماهواره تلویزیونی اشاره دارد و می گوید: از این تعداد، 300 ماهواره تلویزیونی به صورت فعال به ارسال امواج تلویزیونی بر روی زمین مبادرت می ورزند که براساس اعلام یکی از آمارهای کمپانی «تله ستلایت»، بیش از 20 هزار شبکه تلویزیونی در کل جهان فعالیت دارند.

وی به فعالیت بیش از 350 ماهواره در جهان علیه تشیع اشاره می کند و معتقد است: نفوذ شبکه های ماهواره ای تلویزیونی از لحاظ تکنولوژی بسیار مؤثرتر از شبکه های اجتماعی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید که همواره نگاه روشن و مثبتی به رسانه دارند، در چهاردهم تیرماه سال 89 در گفت وگو اختصاصی با مرکز خبر حوزه گفتند: «باید از ماهواره برای نشر فرهنگ اسلام استفاده کنیم؛ ماهواره از جمله رسانه هایی است که می توان از آن در نشر فرهنگ اسلام بهره برد و دلیلی ندارد که این امکانات در اختیار دیگران باشد و ما آن را در اختیار نداشته باشیم».

این مرجع تقلید همچنین در مراسم گرامیداشت دومین سال تاسیس شبکه جهانی ولایت و در دیدار با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب تاکید کرده بودند «ما باید پیام اسلام را به تمام جهان برسانیم و در این مسیر از ابزار و وسایل نوین که می تواند پیام اسلام را به همه کس در همه جا و از هر منطقه ای برساند، استفاده کنیم؛ مبادا روزی گفته شود که به سبب کمبود اعتبارات از این گونه رسانه استفاده درستی نشده است؛ بنابراین استفاده از رسانه‌های جهانی برای نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و پاسخ به شبهات معاندین برای حوزه های علمیه و علمای دین ضروری، بلکه واجب است».

آیت الله العظمی جوادی آملی یکی دیگر از مراجع عظام تقلید نیز بارها درآیت الله جوادی آملی بیانات خود بر لزوم استفاده از ابزار هنر و رسانه در تبلیغ معارف دین تاکید داشته و در دیدار خود با دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مسؤولان جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) اظهار داشتند: «من قبلاً هم گفتم که اگر در زمانی، معجزه پیامبران عصا و کتاب بود، امروز  ـ معاذ الله ـ اگر پیامبری می‌خواست بیاید، با دوربین می‌آمد».

تاسیس شبکه ماهواره ای ولایت تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم و تاسیس شبکه ماهواره ای هدهد از سوی بیت آیت الله العظمی سیستانی نشان از نگاه روشن مرجعیت شیعه برای حرکت در مسیر تبلیغ بین الملل و استفاده از ماهواره به عنوان یک ابزار ارتباطی و رسانه ای دارد.

معاون بین الملل حوزه: ماهواره بزرگ ترین عرصه اعزام مبلغ استحجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون امور بین الملل حوزه های علمیه یکی از بزرگ ترین عرصه های اعزام مبلغ را تاسیس کانال های شبکه های ماهواره ای می داند و می گوید: از این رسانه، فرهیختگان توانمند حوزه می توانند با ده ها زبان زنده دنیا و استفاده از هنر و مهارت های تبلیغی به تبیین آموزه های حیات بخش اسلام و رهنمودهای گره گشای مشکلات امروز جوامع بشری بپردازند.

وی همچنین معتقد است: بیهوده نیست اگر گفته شود ثواب یک سخنرانی هدفمند در یک شبکه ماهواره ای مورد توجه بشری، صدها و هزاران برابر یک منبر در اجتماع محدود سنتی باشد.

معاون بین الملل حوزه تاسیس شبکه ماهواره ای ولایت از سوی آیت الله العظمی مکارم را آغاز گامی از جانب بزرگان حوزه های علمیه در این مسیر می داند و ابراز امیدواری می کند که عزم راسخ مدیر جدید حوزه های علمیه بتواند نویدبخش گسترش این پروژه در سال های آینده باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: پیام جهانی، ابزار جهانی می خواهد حجت الاسلام والمسلمین لک زایی

امروز با وجود اینکه حوزه های علمیه به تولید علوم دینی می پردازد و در زمینه علوم اسلامی و انسانی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد اما باید پذیرفت که در توزیع علوم ضعف بسیار جدی دارد چرا که کمتر از ابزارهای رسانه ای روز به عنوان پل ارتباطی برای جذب مخاطب استفاده می کند؛ حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در اهمیت تاسیس شبکه ماهواره ای حوزه می گوید: اگر رسالت دین خاتم و حضرت محمد(ص) یک رسالت جهانی است که قطعا همینطور است، باید برای اینکه دین اسلام «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ » شود، از ابزارهای جهانی استفاده کنیم؛ پیام جهانی ابزار جهانی می خواهد؛ نمی شود ما بگوییم پیام جهانی داریم اما ابزار ما محلی هم نباشد یا اصلا ابزاری نداشته باشیم.

وی «در دسترس بودن» را یکی از عوامل جذب جهانیان به اسلام می داند و معتقد است: وضعیت پیام اسلام ناب از منظر دسترس بودن برای جهانیان، شاید نزدیک به صفر است و اصلا نمی توان در عرصه شبکه های ماهواره ای و سایت ها خودمان را با مسیحیت قیاس کنیم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی همچنین تاکید می کند: ما به لحاظ شبکه جهانی رسانه ای در عرصه مذهب جایگاه مورد توجهی نداریم و بر این اساس فرمایش آیت الله اعرافی، لزوم تاسیس شبکه ماهواره ای یک اقدام اورژانسی و فوریتی است که البته نیازمند الزاماتی نظیر تامین زیرساخت و خبرنگاران متناسب با هر حوزه فکری دارد تا بسته به مخاطب شرق و غرب بتوان به تامین محتوای آن پرداخت.حجت الاسلام والمسلمین زادهوش

رئیس جامعه المرتضی: الفبای حضور در عرصه بین الملل داشتن ماهواره است

حجت الاسلام والمسلمین زادهوش رئیس جامعه المرتضی نیز که سابقه طولانی در عرصه تبلیغ دارد، با ابراز گلایه از نداشتن یک رسانه بین المللی، می گوید: امروز از داشتن رسانه بین المللی هم محروم هستیم و این درحالی است که یکی از مقدمات و الفبای حضور در عرصه بین الملل، داشتن رسانه و شبکه ماهواره، رادیو، روزنامه و سایت به زبان های زنده دنیا است که متاسفانه این حداقل ها هم تدارک دیده نشده است.

*نماینده ولی فقیه در آمریکای لاتین: شهر رسانه و اینترنت در حوزه باید ایجاد شود حجت الاسلام والمسلمین محسن ربانی

حجت الاسلام والمسلمین محسن ربانی نماینده ولی فقیه در آمریکای لاتین نیز با تاکید بر اینکه در رابطه با بحث زبان آموزی و راه اندازی شبکه ماهواره حوزه باید اقدامات جدی صورت گیرد، می گوید: در دوره ای بنده پیشنهاد دادم که یک شهر رسانه و اینترنت در حوزه ایجاد کنیم چرا که دنیا نیازمند معارف اسلامی است.

وی تاکید می کند: تاسیس شبکه ماهواره ای به ده زبان براساس مطالبه مدیر محترم حوزه های علمیه و اهتمام به تبلیغ بین الملل از اولویت های نخست و جدی حوزه باید باشد و موسسات فرهنگی و پژوهشی می توانند به عنوان بازوی حوزه علمیه قم در این زمینه فعال باشند.

رئیس موسسه اندیشه شرق ضمن اعلام آمادگی برای نقش آفرینی در شبکه حوزه به زبان اسپانیولی و پرتقالی، معتقد است: بدون تردید دنیای آینده بیشتر دنیای مجازی خواهد بود و از آنجا که ممکن است ما به دلایلی توان اعزام مبلغ به همه نقاط دنیا را نداشته باشیم، می توانیم از طریق اینترنت، ماهواره و کانال های کابلی و تلویزیونی با مردم دنیا صحبت کنیم.

*مدیر مراکز تخصصی حوزه: نمی توانیم چشم خود را به روی دنیا ببندیم حجت الاسلام والمسلمین کلباسی

مراکز تخصصی حوزه به عنوان یکی از مهم ترین پایه های تولید علم و تبلیغ حوزه به شمار می روند؛ حجت الاسلام والمسلمین کلباسی مدیر مراکز تخصصی حوزه نیز تبلیغ را یکی از وظایف ذاتی حوزه می داند و ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای روز رسانه ای نظیر ماهواره، عنوان می کند: امروز یکی از رسانه های مهم تبلیغی ماهواره است؛ کسی نمی تواند چشم خود را در دنیا ببندد و بگوید از کتاب و رادیو و ... نمی توان استفاده کرد؛ استفاده از ابزارهای رسانه ای برای تبلیغ یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی از فعالیت 40 رشته تخصصی در حوزه های علمیه خبر می دهد و می گوید: مراکز تخصصی در رشته های تخصصی تبلیغی دارای تخصص هستند و بازوهای علمی هرگونه تبلیغی از جمله تبلیغ در ماهواره هستند؛ در بحث زبان، مرکز مطالعات اسلامی و در زمینه های تفسیر، کلام، تاریخ، اخلاق و مسائل مختلف دیگری که به رشته های تخصصی مربوط است، مراکز تخصصی حوزه می توانند خوراک فکری آن شبکه ها را تامین کنند.

*رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب: حوزه در رقابت با شبکه های ماهواره ای ادیان عقب افتاده است  

یکی از مهم ترین دلایل تاسیس شبکه ماهواره ای حوزه را میتوان رقابت فکری و عقیدتی اسلام با سایر ادیان و مذاهب دانست؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تاسیس شبکه ماهواره ای حوزه را اقدامی حیاتی می داند و می گوید: ادیان و مذاهب مختلف جهان شبکه های ماهواره ای دارند و ما در این زمینه تقریبا عقب افتاده هستیم و باید هرچه سریعتر این عقب افتادگی را جبران و شبکه های ماهواره ای راه اندازی کنیم و به نشر معارف الهی بپردازیم.حجت الاسلام والمسلمین نواب

وی تاکید می کند: حوزه علمیه قم به عنوان پایگاه جهان تشیع نه تنها باید ماهواره داشته باشد بلکه باید ده ها ماهواره در زمینه های گوناگون و برای طبقات مختلف اجتماعی نظیر کودک و نوجوان، جوانان، دانشگاهیان، زنان طبقه معمولی و فرهیختگان زنان داشته باشد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به فعالیت حدودی هزار شبکه ماهواره ای دینی و مذهبی به ده ها زبان در دنیا، می گوید: مسیحیان صدها کانال به صدها زبان دارند؛ ادیان و فرق های یهود، زرتشت، هندو و بودایی نیز شبکه های گوناگون ماهواره ای دارند.

وی همچنین به اعلام آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی برای تامین محتوای شبکه ماهواره ای حوزه اشاره می کند و می گوید: 85 درصد دانشجویان این دانشگاه طلبه هستند و 700 دانشجوی دکتری دارد که به همراه اساتید می توانند در تامین محتوای دینی و مذهبی همکاری و مشارکت داشته باشند.   

*معاون تبلیغ حوزه: مردم به رسانه حوزه علمیه اعتماد می کنند حجت الاسلام والمسلمین نواب

اما بدون تردید مهم ترین کارکرد تاسیس شبکه ماهواره ای حوزه را می توان تبلیغ معارف دینی و شیعی دانست؛ حجت الاسلام والمسلمین نبوی معاون تبلیغ حوزه های علمیه بر ضرورت و تلاش برای راه اندازی شبکه ماهواره ای حوزه های علمیه تاکید دارد و استدلال خود را این گونه بیان می کند: اگر یک شبکه ماهواره ای در دنیا به طور "رسمی" متعلق به حوزه های علمیه باشد، مردم به آن اعتماد می کنند.

وی اضافه می کند: ما شیعیان بسیاری در سراسر دنیا داریم که وقتی شبهات شبکه های ماهواره ای را می شنوند، مردد می شوند که آیا این حرف مستند و علمی است یا خیر؛ بر این اساس اگر ماهواره ای رسما برای حوزه باشد، قطعا مخاطبان به مطالب مختلف دینی در زمینه احکام، عقاید، اخلاق، تفسیر و تاریخ اعتماد می کنند و این مسئله تاثیر زیادی در گسترش و تحکیم پایه های نشر معارف دینی در سراسر دنیا دارد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه: بدون ماهواره پازل رسانه ای حوزه کامل نخواهد بود

یکی دیگر از مهم ترین عوامل تاسیس شبکه ماهواره ای، پشتوانه رسانه ای است؛  مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه های علمیه به عنوان بازوی اصلی رسانه ای حوزه از سال 81 با انتشار نخستین شماره هفته نامه افق حوزه فعالیت خود را آغاز کرده و از سال 84 با راه اندازی خبرگزاری حوزه، حدود 400 هزار خبر حوزوی را بر روی خروجی خود به عنوان مرجع رسمی اخبار حوزه های علمیه قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن مولایی مدیرعامل خبرگزاری حوزه به فراگیری ماهواره در فضای رسانه ای عرصه بین المللی روز در میان سایر ابزارهای ارتباطی اشاره می کند و معتقد است: اگر رسانه های مختلف در یک پازل قرار گیرند و بخواهیم جغرافیای رسانه ای حوزه را در این پازل به صورت کامل مشاهده کنیم، بدون ماهواره این مجموعه کامل نخواهد بود؛ امروز پوشش رسانه ای دینی با چالش ها و خلاهای جدی در جهان مواجه است و براین اساس ضرورت دارد که حوزه به سمت استفاده قوی، پرحجم و متنوع از ماهواره حرکت کند.حجت الاسلام والمسلمین حسن مولایی

وی به خلا عدم پوشش رسانه ای در بسیاری از جنگ های تبلیغاتی و فرهنگی دنیا اشاره و تاکید می کند: صدا و حرف حق ما در دنیا پوشش داده نمی شود، اما حرف باطل دشمن، تمام دنیا را گرفته است؛ امروز پوشش رسانه ای برای تسلط فرهنگی بر جهان، جایگاه مقدم و واجبی دارد در حالی که متاسفانه ابزارهای ارتباطی آن گونه که باید در دست ما نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مولایی در پاسخ به این نکته که آیا مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه می تواند به عنوان بازوی رسانه ای حوزه در تاسیس شبکه ماهواره ای حوزه پیشگام باشد، می گوید: این مجموعه در طول تجربه چهارده ساله خود، نشان داده توان رسانه ای قوی در خود ایجاد کرده که به خوبی می تواند محتوای والای دین را با ادبیات متناسب خبری ارائه دهد؛ همچنین این مرکز ارتباطات قوی و عمیقی با کانون های خبری، فرهنگی و علمی حوزه دارد که دسترسی به داشته های حوزه را خیلی نزدیک و آسان می کند؛ این توانایی در سیاستگذاران و کارگزاران مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه وجود دارد که با یک تمهید و پیش نیاز زمانی و امکاناتی و استفاده از ظرفیت نیروهای رسانه ای دینی به سمت راه اندازی ماهواره حرکت کنند.

به نظر می رسد با توجه به عزم و همت والای آیت الله اعرافی مدیر جدید حوزه های علمیه و همکاری اعضای محترم شورای عالی حوزه های علمیه، می توان به بررسی و تحقق "طرح تاسیس شبکه ماهواره رسمی حوزه های علمیه" در راستای گسترش تبلیغ تشیع در عرصه بین الملل، مقابله با شبهات، رقابت اندیشه ای و عقیدتی با سایر ادیان و صدور علوم و تفکر حوزه علمیه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی امیدوار بود و در آینده نزدیک شاهد ثمردهی این درخت تناور و ریشه دار در عرصه رسانه بین الملل باشیم.

گزارش: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ضرغام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    ۀخه هر کی خواست شبکه راه اندازی کند صدا و سیما قد علم کرد که طبق قانون اساسی این موضوع در انحصار صدا و سیما است البته با امتثال حکم حکومتی صدا و سیما نیز می تواند مجوز چنین اقدامی را به حوزه بدهد.