جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار - مشهد

حوزه/ رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به ساماندهی حرمین شریفین به خصوص در انجام مناسک حج تمتع،  پیشنهاد اداره حج به دست نخبگان مورد تایید جهان اسلام را ارائه داد.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبار، ظهر امروز در نشست مقدماتی مدیریت حج، در تالار طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که امیدواریم این نشست زمینه ساز تبادل نظرات تخصصی تری باشد، گفت: باید مساله حج مورد مطالعه و پژوهش کارشناسی قرار بگیرد و با توجه به ساماندهی حرمین شریفین به خصوص در انجام مناسک حج تمتع  که همه مسلمانان از ملیت ها و مذاهب گرد هم می آیند، خروج مدیریت حج از انحصار و اداره آن به دست جماعتی از نخبگان مورد تایید جهان اسلام پیشنهاد می شود.  
وی با تاکید بر این که نباید هیچ گاه مدیریت حج در دست اندیشه ای با دیدگاه های سیاسی خاصی باشد، افزود: باید با نگاهی بر خلفای پیش از آل سعود همچون بنی امیه و بنی عباس تاملی در قداست زدایی های صورت گرفته از حرمین شریفین داشت. 
این محقق حوزوی با اشاره به تفاسیر قرآنی در خصوص فریضه حج و حرمین شریفین، مکه مکرمه و کعبه را محلی برای اجتماع جامعه اسلامی در عین امنیت و آرامش روانی دانست و بیان کرد: خداوند متعال برای شما حج را عامل قوام و استواری دین مردم قرار داده است. 
رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که مکه به عنوان محل اجتماع مسلمانان از اقوام و ملیت های مختلف و از همه مذاهب و فرق است، خاطر نشان کرد: بی شک مدیریت این مکان مقدس باید به دست منتخبانی از عامه مسلمانان باشد.
امنیت باید در حج موج بزند 
حجت الاسلام والمسلمین شریعتی با اشاره به این مطلب که امنیت باید در حج موج بزند، ادامه داد: امروز آن قومی که دست به مدیریت حرمین شریفین زده اند، با تفکر سخیف وهابیت و داعش، حج گزاران را مشرک دانسته و  این امر را که مسلمانان را تکفیر کرده و به آنان هرگونه آسیبی برسانند.
وی ادامه داد: مطابق بیان مقام معظم رهبری نباید بگذاریم تا فاجعه منا به سبب عمق فاجعه و جنایت آل سعود و مظلومیت مهاجران الی الله که با لباس احرام و در حین انجام مناسک از دنیا رفتند فراموش شود چرا که سهل انگاری آن شجره خبیثه ملعونه منجر به تحقق این فاجعه شده است. 
رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که بحث های سیاسی، حقوقی و آنچه که مربوط به هسته های دیپلماسی است باید مطابق با روند خود دنبال شود، تصریح کرد: از نگاه تاریخی، فقهی و پژوهشی مساله امنیت حج شایسته طرح و گفتمان سازی میان نخبگان است تا بتوان آن را مبدل به یک مطالبه عمومی در جهان اسلام کرد.
سوء پیشینه آل سعود در مدیریت حج سابقه تاریخی دارد
حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار با اشاره به ضرورت گردهم آمدن اندیشمندان  اسلام از مذاهب مختلف اسلامی خاطر نشان کرد: سوء مدیریت شجره خبیثه ملعونه در مدیریت حرمین شریفین سابقه تاریخی دارد که از جمله آنان می توان به حادثه جمعه خونین و کشتار حجاج ایرانی اشاره کرد.
وی با بیان این که مساله منا باید مورد پژوهش و مطالعه از منظر قرآن و روایات قرار بگیرد، پرسید: آیا باید مدیریت حرمین شریفین که رسالت برگزاری مناسک حج را دارند، در اختیار حکومتی باشد که همکاری با مستکبران جهان را دارند و ضعفشان برای همگان اثبات شده است؟
 
احتمال فاجعه غم انگیز تر از منا با بی توجهی به مدیریت حج
وی با بیان این که بی توجهی جهان اسلام نسبت به مدیریت حج، منجر به اتفاق بزرگتر از فاجعه منا می شود، به کنترل کردن رفت و آمد های حرمین شریفین از سوی شرکت های صهوینیستی اشاره و تصریح کرد: بی شک امنیت شاخص مهمی در اداره حرمین شریفین است و آن جریان هایی باید سیاست های مدیریتی خود را پیاده کنند که اعتقاد به امنیت فکری و سیاسی داشته باشند. 
رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی حج را تکلیفی از سوی خداوند متعال برای همه مسلمانان دانست و با بیان این که نمی توان مدیریت حج را برای آن حکومتی که تابع وهابیت سخیف، جبهه استکبار مزدور و شجره خبیث ملعونه هستند متصور شد، گفت: حتی اگر گروهی دیگر با قوانین مطابق با میل و ذائقه خود حکومت و فرمانروایی کنند، درگیر شرک شده اند. 
حاکمان آل سعود، سرسپرده استکبار
حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار حاکمان جنایتکار آل سعود را از سرسپردگان جبهه استکبار خواند که رابطه عطوفت با آمریکا به عنوان شیطان بزرگ برقرار کرده و مقصود آن حاصل همکاری با استکبار است. 
وی در پایان، حج را کنگره سترگی دانست که هیچ ابرقدرتی نمی تواند به لحاظ سیاسی و اقتصادی این کنگره را شکل دهد و یادآور شد: بی شک با تفکر و حاکمیت آل سعود نمی توان حج را به اهداف متعالی خود رساند و باید پژوهشگران با بررسی ابعاد این جریان، راهکارهایی کارآمد ارائه دهند.313/49

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha