پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: هر کسی که حوزه را به دور شدن از شناخت علوم انسانی و اجتماعی و بازسازی این علوم و پایه ریزی نظریات مبتنی بر کتب و سنت دعوت می کند، به رسالت تمدنی حوزه و انقلاب اسلامی اعتقاد نداشته یا درکی از این مسئله ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،آیت الله علیرضا اعرافی عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در سالن همایش این موسسه برگزار شد، با گرامی داشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: این موسسه فاخر در حوزه علوم انسانی و اسلامی کردن علوم انسانی نقش آفرین بوده و به عنوان یک طلبه، خدمات این موسسه را ارج نهاده و تقدیر و سپاس دارم.

وی با بیان اینکه اخلاق، معنویت و معرفت مهم ترین شاخصه حوزوی بودن است، ابراز داشت: اگر این شاخصه از حوزویان سلب شود، بخش عمده حوزوی بودن ما فرو خواهد ریخت.

در دام شیطان قرار نگیریم

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه اگر طلبه یک روز از تحول اخلاقی و تهذیب نفس غافل شود به سمت سقوط خواهد رفت، ابراز داشت: بزرگان به ما توصیه کرده اند که دائم باید از دنیای پیچیده درون خود مراقبت کرد تا در دام شیطان قرار نگیریم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه براساس آیات سوره شمس تمام هستی مورد قسم و سوگند قرار گرفته است، اظهار داشت: در این سوره "مقسم"، خدا و "مقسم به"، همه مراتب هستی است؛ مبانی اخلاقی برگرفته از این سوره برای اخلاق طلاب حوزه های علمیه راهگشاست.     

وی افزود: تمام سوگندهای سوره شمس با هدف این است که انسان به تزکیه نفس توجه کند؛کسی که سرمایه ها و فطرت الهی را بارور کند، پیروز میدان است و نتیجه کسی که عناصر خود را از نفس اماره و شیطان بگیرد، ناامید خواهد بود.

طلبه نباید از تهذیب نفس غفلت کند

آیت الله اعرافی با تاکید براینکه حوزه باید پایگاه فرهنگ نورانی و مترقی تزکیه نفس باشد، افزود: طلبه ما نباید یک روز از تهذیب نفس غفلت کند؛امروز ما براساس وظیفه باید افکار جهانی را بشناسیم و کسی که به این افکار نزدیک می شود، باید هوشیار باشد تا تحت تاثیر این افکار قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: حوزه ای در تراز انقلاب خواهد بود که در تمام قلمروهای مورد نیاز جامعه و جهان امروز ورود کند و نهراسد؛ اما به شدت بیدار و حساس باشد تا تحت تاثیر آن ها قرار نگیرد و این مسئله نیازمند تزکیه عقل و قلب است.

پایه علوم اسلامی را تقویت کنیم

رئیس جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به پنج امر برای پیشبرد انقلاب و نظام تاکید کرد و ابراز داشت: ما اگر بخواهیم در علوم انسانی به نگاه های دقیق و صحیح اسلامی دست یابیم، باید پایه علوم اسلامی را تقویت کرده و بخش مهم آن علم اصول است؛ بنده معتقد هستم مسائل جدیدی لازم است که در علم اصول به آنها توجه شود و این علم نیازمند بازسازی ساختاری می باشد.

وی تصریح کرد: نیازمند اصول مشترک برای استباط در معارف کلامی، فلسفی و توصیفی هستیم.     

علوم انسانی نرم افزار تمدن غرب است

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه امروز باید وارد قلمروهای جدیدی شویم، ابراز داشت: علوم انسانی نرم افزار تمدن غرب است و با این نرم افزاری که در مغز آدم ها می گذارند، جهان را اداره می کنند؛ نمی شود به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم، بدون آنکه این نرم افزار را بشناسیم و اصلاح کنیم و در تراز اسلام تنظیم کنیم.

وی افزود: هر کسی که حوزه را به دور شدن از شناخت علوم انسانی و اجتماعی و بازسازی این علوم و پایه ریزی نظریات مبتنی بر کتب و سنت دعوت می کند، به رسالت تمدنی حوزه و انقلاب اسلامی اعتقاد نداشته یا درکی از این مسئله ندارد.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه امروز نیازمند اصول محکم و قاطع هستیم، ابراز داشت: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیشگام شود و اصولی متناسب با محورها و ساماندهی های جدید تنظیم  نماید.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه بخش عظیم دستگاه اجتهادی امروز ما در اصول مجسم است، گفت: جایگاه اصول را نباید پایین دانست؛ اصول نقش مهمی دارد و شایسته تامل و تولید آثار است. 

فقه مدون و منظم در برخی علوم انسانی تولید نکرده ایم

وی با بیان اینکه فقه مدون و منظم در برخی علوم انسانی تولید نکرده ایم، ابراز داشت: توجه به بینش فقهی لازم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به طور عام و فقه های تخصصی ناظر به این قلمروها و رشته ها ضرورت دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: ایشان در این دیدار بر فلسفه و امتداد فلسفه الهی در قلمروهای دیگر از جمله علوم انسانی تاکید کردند.    

نیازمند تولید تفسیر تخصصی ناظر به علوم انسانی هستیم

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تفسیر از دوره علامه طباطبایی(ره) وارد فازجدیدی شد، گفت: «المیزان» نقطه عطفی با فاصله زیادی از تاریخ گذشته تفسیر است؛ امروز نیازمند تولید تفسیر تخصصی ناظر به علوم انسانی و اجتماعی هستیم.

وی تصریح کرد: دستیابی به نظریات کلان در علوم انسانی و اجتماعی نیازمند این مسئله است که تفسیر ما نیز مراحل جدیدی را تجربه کند.

وی بر لزوم توجه به مقوله نظام سازی تاکید کرد و ابراز داشت: حوزه بعد از مرحوم شهید صدر، در منطق نظام سازی گام جدیدی برنداشته است و باید در این زمینه ورود کرد.

اجتهاد را به سطح نظام سازی برسانیم

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اجتهاد را باید به سطح نظام سازی برسانیم، افزود: اینکه ما بتوانیم از لایه گزاره های فقهی و به مدد گزاره های معارفی عبور کنیم و این ها را به یکدیگر مرتبط کرده و به سطح عمیق دست یابیم، نیاز علوم انسانی ما است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نظام سازی کار هرکسی نیست و این کار نیازمند فکر دقیق است، ابراز داشت: منطق نظام سازی به صورت جزوه دربیاید و کار اجتهادی در آن انجام شود.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha