پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین دوست محمدی

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه موسی بن جعفر(ع) تهران، با بیان این که جامعه متمدن واقعی، ویژگی هایی دارد، گفت: اگر چه شاید امروزه تمام شاخص های تمدن، در جامعه ما موجود نیست، اما در مقایسه با بسیاری از کشورها و حتی آمریکا که خود را مدعی تمدن در دنیای می دانند، ولی فقط پوسته آن را دارند، ایران اسلامی متمدن تر است.

استاد دوست محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به فرا رسیدن 24 ذی الحجة (5مهر) روز مباهله پیامبر اسلام(ص) که بنام روز "تمدن اسلامی" هم نام گرفته است، در پاسخ به این سؤال که ویژگی های یک جامعه متمدن واقعی از نظر اسلام چیست؟ اظهار داشت: طبق روایات، سه ویژگی، به عنوان سه رُکن اساسی برای این موضوع ذکر شده است؛ رُکن اول یک جامعه متمدن، داشتن دانشمندانی عالم و در عین حال با ورع است.

وی در توضیح مطلب فوق گفت: دانشمند عالم با ورع، یعنی عالمانی که عامل به علوم و معرفت های کسب شده باشند و نه تنها از گناه و کارهایی که در تضاد با منافع مردم است، اجتناب می کنند، بلکه حتی فراتر از آن عمل می کنند؛ چون مقام ورع بالاتر از مقام تقواست؛ در مقام تقوا کافی است که شخصی از گناهان اجتناب کرده و عامل به واجبات باشد، اما در مقام ورع، نه تنها بايد از گناهان اجتناب كرد و عامل به واجبات بود، بلكه باید از شبهات و بلكه گاهي از كارهاي حلال و مباحي كه ممكن است مقدمه اي شود براي ورود به گناه باشد، نيز اجتناب کرد.

تولیت مدرسه علمیه امام موسی بن جعفر(ع) تهران، تأکید کرد: یک کشور متمدن و یک جامعه متمدن، ارکان مختلفی دارد که اولین آن ها، داشتن دانشمندانی عالم و با ورع است.

استاد دوست محمدی افزود: امروزه در برخی از کشورهای غربی مانند آمریکا، با آن که در دنیای امروز، داعیه دار تمدن شده اند، شاهدیم که هزاران دانشمند را در سازمان هایی همچون سیا CIA""  استخدام می کنند تا بررسی کنند چگونه می توان هزاران انسان را به صورت همزمان کشت و کشوری در یک گوشه دنیا را نابود کرد؛ باید گفت که این افراد، اگر چه به ظاهر، از سواد و دانش بهره مند شده‌اند، اما در حقیقت عالم واقعی نیستند، بلکه جنایتکارانی هستند که ابزار علم به دست شان افتاده و بجای استفاده از ابزار علم برای خدمت به انسان ها، از آن در جهت نابودی انسان ها استفاده می کنند.

وی ادامه داد: رُکن دوم یک جامعه متمدن، داشتن امیر، رئیس و یا رهبری است که هم با خیر و برکت برای مردم باشد و هم این که مطاع باشد؛ یعنی مردم از او اطاعت کنند. حقیقتا هیچ جای دنیا نمی توان، کشوری را همانند ایران، پیدا کرد که رهبری شایسته و جامع الشرائط همانند حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امیر و رهبر یک جامعه، یا باید معصوم باشد و یا در زمان غیبت، تالی تلو معصومین(ع) بوده و البته خودش هم یک فقیه باشد؛ که امروز در ایران رهبری فقیه و جامع الشرائط در رأس امور است که مردم از او حرف شنوی دارند و این مهم، یکی از اصلی ترین نشانه های یک جامعه متمدن است.

وی افزود: بر عکس، از آن طرف، امروزه در کشور آمریکا که خود را مظهر و نماد یک کشور متمدن در دنیای امروز می داند، می بینیم که دو نفر دیوانه، برای مقام ریاست جمهوری که بالاترین مقام در کشور آمریکا محسوب می شود، کاندیدا شده اند و دائما به یکدیگر بد و بیراه و به قول معروف دری وری می گویند و مردم آمریکا هم مجبور هستند که از بین این دو نفر دیوانه، یکی را برای مقام رئیس جمهوری یعنی مهمترین مقام کشورشان انتخاب کنند.

استاد دوست محمدی در ادامه سخنان خود یادآور شد: همچنین رُکن سوم یک کشور و جامعه متمدن به معنای واقعی، وجود طبیبانی در آن کشور است که در اصطلاح علمی، «بصیر ثقة» باشند؛ یعنی در کارشان بینا و مورد اعتماد مردم باشند؛ در اصطلاح دیگر، به معنای واقعی حکیم باشند؛ یعنی همانگونه که روحانی فقیه و دانشمند، نجات بخش روح انسان هاست، طبیب واقعی هم نجات بخش جان انسان هاست و برای او، جان انسان ها و نجات آن، بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد؛ این گونه طبیبان، بر عکس فردی است که به ظاهر طبیب و از ابزار این علم بهره مند است اما به جای آن که جان انسان ها اولویت اول او باشد، پول و هزینه درمان برای او اولویت است؛ بنابراین جامعه متمدن به معنای واقعی، طبیبانی دارد که دغدغه آن ها جان مردم و نجات جان مردم است.

تولیت مدرسه علمیه امام موسی بن جعفر(ع) در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توضیحات فوق، باید گفت که اگر چه شاید امروزه، تمام شاخص های تمدن، در جامعه ما موجود نیست، اما در مقابل بسیاری از کشورها و حتی کشورهایی مثل آمریکا که خود را مدعی تمدن در دنیای امروز می دانند، اما فقط پوسته آن را دارد، ایران اسلامی، متمدن تر است.

29/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha