شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ مساله مباهله از واجبات رکنی ولایت است که نه رسانه ها از آن سخنی می گویند نه ما در حوزه به آن می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در درس تفسیر خود در سخنانی با اشاره به ادب بزرگان در بیان حدیث از امام معصوم (ع) بیان داشتند: ادب علمای سابق این بود اگر در بحبوحه مناظره و مباحثه، احد المناظرین حدیثی از اهل بیت علیهم السلام می خواند، فورا این طرف صدای خود را پائین می آورد یا کاملا سکوت می کرد، اینها حدیث شناس بودند وقتی می فهمیدند این فرمایش از معصوم(ع) صادر شده فورا سکوت می کردند،این ادب مناظره است.

ایشان تصریح کردند:اگر دیدید آنها به جائی رسیدند و آثارشان در طی قرنها باقی مانده به خاطر ادب است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه قبلا در حوزه تولید علم بود، اما سالهاست تولید علم متوقف شده است یادآور شدند: سه طلبه در حوزه همین درسها را خوانده بودند؛ یکی الغدیر نوشت برای ولایت دیگری مستمسک عروه الوثقی یک کتاب قوی و غنی فقهی است نگاشت و یکی هم المیزان برای قرآن نوشت، اما متاسفانه این روزها تا طلبه می خواهد رشد کند و طلبگی در وجودش ریشه بدواند جذب نهادی می شود؛ طلبه مستعد بین خود و خدا مسئول است نباید پایش را از حوزه بیرون بگذارد باید بماند تا زعیم حوزه شود.

مباهله مثل  غدیر از واجبات  رکنی ولایت است

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به روز مباهله اشاره کرده و  بیان داشتند: مساله مباهله از واجبات رکنی ولایت است نه رسانه ها از آن سخنی می گویند نه ما در حوزه  به آن می پردازیم، آن وقت آن مسائل واجبات غيرركني را خيلي دامن مي ‌زنيم، آنها هم واجب است، اما مثل اجزاي نماز است، لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره، واجب غير ركني است، اما ركوع و سجود، واجب ركني است.

معظم له یادآور شدند: در واقعه مباهله، خدای سبحان علی علیه السلام را به عنوان جان پیامبر خود معرفی کرد ،آیا  بالاتر از این فضیلتی هست.

 ایشان گفتند: وقتي مأمون به وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیه) عرض مي ‌كند به چه دليل علي بن ابي طالب(سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آيه ﴿انفسنا﴾، طبق این آیه شریفه خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را جان پيغمبر مي ‌داند، از اين بالاتر چه فضيلتی فرض مي ‌شود؟! «من كنت مولاه فهذا علي مولاه»  كه گفتۀ خود پيغمبر (ص) است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟!  و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين آیه استدلال كردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • afa IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    با سلام و خسته نباشید: خیلی متن سخنرانی آیت الله جوادی آملی متین و جامع و قابل استفاده عموم مخصوصا طلاب عزیز است . با تشکر فراوان