جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 394816
۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مسجد و خیابان منتهی به آن ، پیشگامان نام نهاده شد

حوزه/ نخستین مسجد استان مانیتوبا در کانادا، چهلمین سالگرد تاسیس را جشن گرفت. این مسجد به مدت ۳۰ سال تنها مسجد شهر بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از cbc.ca، نخستین مسجد استان مانیتوبا در کانادا که در شهر وینیپگ، مرکز این استان واقع شده، شب گذشته چهلمین سالگرد تاسیسش را جشن گرفت. مسجد سنت.ویتال که در میان مردم محلی به مسجد هزل ود معروف است، در طی سالهای متمادی در روز 25 سپتامبر روز درهای باز برگزار میکرده، اما یکشنبه شب، در جشن سالگرد تاسیس، نام این مسجد، به منظور ادای احترام به بنیانگذاران آن، به نام پیشگامان تغییر یافت.

به علاوه نام خیابانی که مسجد در آن واقع شده نیز به صورت افتخاری «مسیر مسجد پیشگامان» نام خواهد گرفت.عزت ابراهیم مسجد استان مانیتوبا در کانادا

خاطرات بنیانگذاران و اهالی مسجد

عزت ابراهیم که در تاسیس مسجد همکاری داشته و از ابتدا یکی از اعضای آن بوده میگوید: این مسجد به مدت 30 سال تنها مسجد شهر بود. به علاوه ساختمان این مسجد نیز از همان آغاز ساخت به هدف ایجاد مسجد ایجاد شده بود در حالی که بسیاری از مساجد و مراکز اسلامی کنونی در ساختمانهای از پیش ساخته شده ایجاد میشوند.

ابراهیم در ادامه میگوید: ما جامعه کوچکی بودیم که از 10 تا 15 خانواده تشکیل میشدیم. درحالی که اکنون در مانیتوبا بیش از هزاران مسلمان زندگی میکنند. این مسجد از ورود هر مسلمانی را که به این استان میآمد استقبال میکرد.

مسجد استان مانیتوبا در کانادا از همسایگان مسجد

اساعد خان یکی دیگر از اعضای انجمن اسلامی مانیتوبا با بیان اینکه خاطرات خوش زیادی در روزهای آغازین ساخت مسجد داشته‌ میگوید: داستان از آنجایی شروع میشود که به تدریج اقدام به جمع آوری کمکهای مالی کرده و سرانجام نخستین مسجد را ساختیم. این مسجد برای خانوادههای مسلمانی که در این استان زندگی میکنند نقش خانه دوم را دارد.

کن اوانکیو، یکی از همسایگان غیرمسلمان مسجد که با بعضی از اعضای جامعه اسلامی آشنایی دارد نیز میگوید: اعضای این مسجد مردمی مهربان، و دوستداشتنی هستند.

 

سارا رحمان، مستندسازی است که مدت زمان زیادی از جوانی را در این مسجد سپری کرده و میگوید: ما عملا در اینجا بزرگ شدهایم و بازگشت به اینجا خاطرات زیادی را برایمان زنده میکند. به یاد دارم وقتی که بچه بودم در هوای گرم تابستان روزه میگرفتم و این برایمان دستاورد ارزشمندی بود. هر روز به مسجد میآمدیم و حتی آخر هفتهها نیز نمازهای یومیه را در مسجد میگذراندیم.

رحمان در ادامه میگوید: این مسجد فضای خانوادگی ارزشمندی دارد و چه برای کسانی که این مکان را بنیان نهاده یا بعدها به اینجا آمدهاند همیشه مکانی خاص خواهد بود، هرچند ما به مساجد دیگر نیز میرویم اما اینجا در قلب ما جایگاه ویژهای دارد.

مسجد استان مانیتوبا در کانادا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha