پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام مختاری

حوزه/ رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اشتراکات مسلمانان در اصول مختلف دینی را ۹۷درصد دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام والمسلمین مختاری، امروز در مراسم رونمایی از موسوعه "السنة النبویه فی مصادرالمذاهب الاسلامیه" که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با ذکر این مطلب که این پژوهشگاه در سال 1370 به امر رهبر معظم انقلاب ایجاد شد، گفت: مجمع تقریب در سال 69 و این پژوهشگاه در سال بعد با عنوان مجمع تحقیقات کار خود را آغاز کرد و به فعالیت های پژوهشی مقارن پرداخت.

وی افزود: در  6 سال اخیر این پژوهشگاه با نام پژوهشگاه مطالعات تقریبی با 6 پژوهشکده با موضوعات مختلف و عرصه های گوناگون مشغول به فعالیت است و دستاوردهای مختلفی داشته است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهارکرد: از جمله پژوهشکده‌های این پژوهشگاه می‌توان به پژوهشکده قرآن و حدیث اشاره کرد که این موسوعه عظیم و نفیس نیز از تولیدات همین واحد است؛ پس از شرفیابی به محضر مراجع عظام حوزه، این حضرات بیان میکردند که این کتاب جزو خلاهای جدی عرصه علمی در جهان اسلام است.

وی گفت: تا کنون 300 پروژه تحقیقاتی توسط پژوهشگاه مطالعات تقریبی انجام شده است و تا کنون 200 خروجی این پروژهها منتشر شده است؛ از جمله پژوهشکده ها، پژوهشکده تاریخ و پژوهشکده فقه و حکومت اسلامی که مرکب از فضلای حوزه است که در سه سال اخیر پژوهش‌های گستردهای در این زمینه آغاز کردهاند بخشی از فعالیتهای این پژوهشگاه هستند.

حجت الاسلام  والمسلمین مختاری تصریح کرد: پژوهشگاه مطالعات تقریبی دارای اهداف متعددی است، ولی مهمترین آن، دستیابی به راهکارهای علمی در مواجهه با چالشهای مشترک است؛ هجمهای که امروز از سوی دشمنان ایجاد شده است توام با جمود و فقدان عقلانیت و یا از سوی دشمنان استکباری است که باید راهکار مقابله با این دو را بیابیم.

وی اظهارکرد: برجسته سازی آثار مشترک اهل سنت و تشیع از دیگر اهداف این مجموعه است که از جمله آثار این عرصه همین کتاب السنه النبویه است؛ مذاهب اسلامی دارای 97 درصد اشتراک هستند و 3 درصد دیگر میتواند با مفاهمه و حوار اسلامی حل شده و مسلمانان به یک وحدت عملی برسند؛ در همین زمینه باید گفتمانی علمی ایجاد شود و این کتاب از جمله آثاری است که میتواند به این مفاهمه کمک کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha