جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم اختتامیه همایش ملی حدیث رضوی

حوزه/ نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برلزوم تلاش در جهت تولید آثار علمی و پژوهشی مرتبط با فرهنگ اهل بیت(ع) تاکیدکرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت‌الله مرتضی مقتدایی عصر امروز در مراسم اختتامیه چهارمین همایش ملی حدیث رضوی در قالب چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در تالار همایش‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه های مرتبط با فرهنگ اهل بیت(ع) گفت: اینگونه برنامه ها موجب ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و آموزه های دینی است و قطعا باید با رویکرد بهتری آن را انجام داد.

وی افزود:  برگزاری این جشنواره‌ها سبب ترویج گسترده‌تر آموزه‌های دینی اهل بیت(ع) می‌شود؛ بررسی روایات اهل بیت(ع) همانند بررسی آیات قرآن کریم است که مردم را با حقایق عمیق تری از قرآن مجید آشنا می کند؛ در حقیقت مطالعات روایی باید در کنار مطالعات و پژوهش های قرآنی انجام شود.

وی با ذکر این مطلب که شبکه ولایت روایات امام هشتم در هشت جلد جمع‌آوری کرده است، اظهارکردند: این منبع، منبع بسیار خوبی برای مطالعات روایی و حدیثی است که می توان آنها را در مباحث مختلف تربیتی و فرهنگی و اعتقادی و... به کار برد.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: رشد فعالیت های پژوهشی در عرصه حدیثی باید ناظر به اضلاع و ابعاد مختلف باشد؛ مطالعه سیره اهل بیت(ع) باید عمیق و موشکافانه و با قابلیت تاثیرگذاری گسترده باشد؛ از جمله فعالیت هایی که باید در این زمینه انجام شود، پرهیز از فعالیت های پژوهشی تکراری است.

آیت الله مقتدایی بیان کرد: امام رضا(ع) با توجه به شرایط خاصی که برای ایشان ایجاد شد، توانستند از تهدیدات مامون فرصتی بسازند و علوم بسیاری را برای مردم به یادگار بگذارند؛ علوم باقی مانده از حضرت باید به اشکال مختلف و با بیان ویژگی های آن برای مردم بیان شود.

نائب رئیس جامعه مدرسین با ذکر این مطلب که مامون برای تضعیف جایگاه امام رضا(ع) نزد مردم اقدمات بی فایده بسیاری انجام داد گفت:  وی با حیله و نیرنگ حربه های مختلفی برای تضعیف جایگاه حضرت انجام داد، ولی همه این کارها با حکمت و علم و فضل بی نهایت حضرت به عنصری علیه مامون و موجب افزایش محبوبیت حضرت مبدل می شد.

وی بیان کرد: این آموزه ها، آموزه های ارزشمند و گرانسنگی هستند که باید برای مردم بیان شوند؛ باید آنها به دقت برای آحاد مختلف مردم بیان شود؛ زیرا قطعا اسباب تعالی اجتماع اسلامی را فراهم می کنند.

آیت الله مقتدایی بیان کرد: در این عرصه نقش و جایگاه فعالان فرهنگی جامعه بسیار مهم است، زیرا آنها هستند که باید این ظرفیت ها را برای جامعه بیان کنند؛ باید برای ترویج آموزه‌های اسلامی تلاش کرد و قطعا در این زمینه نقش فعالان فرهنگی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha