پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا

حوزه/ مهارت یک سخنران خوب این است که مطالبی را از میان روایات انتخاب کند که برای مردم با ادیان و مذاهب و سلیقه های فکری مختلفی که دارند جذابیت داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری محرم و آمادگی روحانیون و مبلغان برای تبلیغ دین اسلام و معارف اهل بیت(ع) در این ماه، مؤسسه امام علی(ع) لندن که توسط حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا اداره می شود، مجموعه ای از توصیه های عمومی و مهم را خطاب به خطبا، سخنرانان و مبلغان ماه محرم 1438 قمری منتشر کرد. این توصیه ها عبارتند از:

1. تنوع مطالب؛ چراکه جامعه به مطالب متنوع معنوی، تربیتی، تاریخی و غیره نیاز دارد و از این رو سخنران باید مجموعه ای از موضوع ها و مطالب را آماده کند تا آن را در بخش های مختلف تبلیغ و منبر خود به مردم ارائه کند.

2. خطیب باید با فرهنگ زمانه همراه باشد و برای رسیدن به این هدف، سخنران باید شبهات اعتقادی روز را رصد کند و علاوه بر آن رفتارها و افکار شایع در جامعه تبلیغی خود را بشناسد؛ چراکه آشنایی مبلغ با افکار و رفتارها و فرهنگ جامعه باعث می شود مردم گرد منبر حسینی جمع شوند و استقبال بیشتری داشته باشند.

3. مبلغ باید در نقل آیات قرآن و روایات دقت داشته باشد و روایات و مطالب را از کتب معتبر نقل کند؛ چراکه بی دقتی در انتخاب منبع مطالب و حکایت ها و روایت ها باعث می شود مردم به مطالب بین شده در منبر حسینی بی اعتماد یا کم اعتماد شوند.

4. مبلغان باید مراقب باشند در منبر خود از بیان خواب، رؤیا و داستان های خیالی پرهیز کنند که بیان این گونه مطالب موجب بی اعتبار شدن منبر می شود و باعث می شود منبر به عنوان یک ابزار بی ارزش رسانه ای جلوه کند که با سطح آگاهی و معلومات شنوندگان تناسبی ندارد.

5. بیان روان و سلیس و منظم مطالب و موضوعات روی منبر و دسته بندی مطالب و انتخاب عبارت های مناسب و زیبا و جذاب و تاثیرگذار.

6. تمام میراث به جای مانده از اهل بیت علیهم السلام بزرگ و عظیم و زیبا است، اما مهارت یک سخنران خوب این است که مطالبی را از میان روایات انتخاب کند که برای مردم با ادیان و مذاهب و سلیقه های فکری مختلفی که دارند جذابیت داشته باشد. و از اهل بیت(ع) نیز روایت شده که فرموده اند اگر مردم زیبایی های سخنان ما را بدانند از ما پیروی می کنند و زیبایی سخنان اهل بیت(ع) همان میراثی است که از ارزش های انسانی سخن می گوید و طبیعی است که ملت های مختلف چنین سخنان و فرهنگ و دینی را دوست داشته باشند.

7. طرح مشکلات اجتماعی و ارائه راه درمان آنها؛ چرا که خوب نیست یک سخنران در منبر خود فقط مشکلات را بیان کند، اما منبر او هیچ نقشی در درمان و حل این مشکلات نداشته باشد و از این رو از سخنرانان و مبلغان انتظار می رود با افراد متخصص و روانشناس و جامعه شناس مشورت کنند تا راه حل های مناسبی برای مشکلات اجتماعی بیابند.

8. منبر حسینی نباید به اختلافات شیعه در زمینه فکر و عزاداری دامن بزند؛ چراکه وارد شدن به این اختلافات موجب می شود منبر طرفدار یک گروه خاص از شیعیان باشد و باعث ایجاد هرج و مرج اجتماعی و دو دستگی میان شیعیان شود در حالی که منبر باید نماد وحدت و نور حسینی باشد.

9. اهتمام به مسائل فقهی و بیان احکام مورد ابتلای مردم در زمینه معاولات و عبادات و بیان روشن و قابل فهم این مسائل برای مردم.

10. تمرکز بر اهمیت مرجعیت و حوزه علمیه و پایگاه علما؛ چراکه مراجع راز قدرت مذهب امامیه و عظمت و شکوه آن هستند.

از خداوند متعال می خواهیم به همه توفیق خدمت به راه سیدالشهدا(ع) را عنایت کند و همه ما را در دنیا و آخرت به برکت امام حسین(ع) آبرومند سازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha