پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام بياتي

حوزه/ حجت الاسلام بیاتی، مخاطب شناسی را از اصول تبلیغ دانست و گفت: درک نادرست از ذهنیات و باورهای افراد در استفاده از ابزاری چون طنز، منجر به بروز پیامدهایی معکوس در مخاطب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام نبی الله بیاتی، کارشناس روان شناسی تبلیغ، در كارگاه آموزشي "بدو تبليغ"، در مركز مديريت حوزه حوزه علميه خراسان با تأکید بر اهمیت مخاطب شناسی در تبلیغ دینی و آشنایی با فرهنگ ها و قومیت های مختلف و حساسیت های آن ها، گفت: گاهی درک نادرست از ذهنیات و باورهای مخاطب در استفاده از ابزاری چون طنز، منجر به بروز پیامدهایی معکوس در مخاطب خواهد شد.

وی، تهیه دفترچه ویژه یادداشت مطالب طنز، مطالعه کتاب ها، استفاده از نرم افزارها و سایت ها،تماشای فیلم های طنز، عدم تلقین به خود و ناامید شدن در طنز گویی و استفاده از تجربیات اساتید طنزگو را از راهکارهای قوی شدن در طنز دانست.

حجت الاسلام بیاتی هم چنین تمرین و بکارگیری طنز در مکان ها و زمان های مختلف، برای ارتقاء توانایی مبلغین در طنزگویی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: اگر مبلغان در استفاده از مهارت طنز در محیط خانواده و گروه های کوچک اطراف خود موفق باشند، به طور قطع خواهند توانست این مهارت را در جمع های بزرگتر پیاده کرده و از اثرات آن بهره مند شوند.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: طلبه ای که با مردم سروکار دارد باید فضای ذهنی آن ها را به خوبی بشناسد؛ به طور مثال از پخش سریال های تلویزیونی آگاه باشد و در برخي موارد در تبلیغ استفاده لازم را ببرد.

وی همچنین بر استفاده طلاب از سایر ابزارهای کارآمد در جذب مخاطبین از جمله شعر و ادبیات تأکید کرد و گفت: تمام معارف دینی را می توان در قالب شعر ارائه داد كه در همين زمينه مبلغان باید با انتخاب اشعار مناسب، دسته بندی موضوعی و حفظ گزینشی آن ها، قدرت اثرگذاری خود را ارتقاء دهند.

گفتني است، اين دوره آموزشي كه با حضور حدود 30 نفر از مبلغان مشهدي برگزار مي شود، عصر فردا پايان مي يابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha