شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
میزگرد واقعه غدیر از منظر فریقین

حوزه/ میزگرد علمی «واقعه غدیر از منظر فریقین» با حضور اساتید و دانش پژوهان المصطفی(ص) واحد گرگان در این واحد برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، میزگرد علمی «واقعه غدیر از منظر فریقین» با حضور اساتید این مجموعه دکتر  نصیب الله عمراف، دکتر هاشم کوناتی، و دکتر احمد سعادت برگزار گردید.

دکتر احمد سعادت در ابتدای این نشست علمی، روز هیجدهم ذی الحجه را روز اعلام عمومی ولایت امام علی(ع) در غدیر خم دانست و اظهار داشت: این روز را با تأسی بر عمل صحابه، به تمام مسلمانان تبریک گفتند.

دبیر علمی این میزگرد اهدف برگزاری این نشست علمی مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ورود علمی و معرفتی و بازخوانی واقعه غدیر به عنوان مسئله مهم تاریخی در جهان اسلام از مهمترین اهداف برگزاری این میزگرد علمی به شمار می رود.

 وی با بیان این که غدیر منشأ باور، عمل و یا عکس العمل بسیاری از مسلمان را به دنبال داشته است، اظهار داشت: بررسی علمی مسائل مهم مربوط به باور و رفتار مسلمان و تأمل در آن ضرورتی انکار ناپذیر است.

 سعادت با تاکید بر این که جامعه اسلامی نباید از طرح علمی و آکادمی مسائل مذهبی هراس داشته باشند، افزود: باید باورهای تاریخی خود را با جرأت و جسارت به تیغ نقد بسپاریم، تا ضمن تأمل در این اندیشه های تاریخی، سره ها از ناسره ها تفکیک گردد.

وی با بیان این که بسیاری از مشکلات ما مسلمانان با خروج مسائل اختلافی و فکری از دانشگاه ها و محیط های علمی به خیابان ها و رسانه ها آغاز شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بجای تأمل و تفکر، و نیز حل علمی و دقیق مسأله، راه حل های سطحی و انحرافی ارائه کرده، به تفرقه ها دامن زدیم.

دبیر میزگرد علمی «واقعه غدیر از منظر فریقین»، تقریب بین مذاهب و تکیه بر مشترکات را از دیگر اهداف برگزاری این میزگرد عنوان کرد و افزود: جامعه المصطفی واحد گرگان، مدرسه ای عالی در حوزه تقریب مذاهب اسلامی است. از این رو ضرورت دارد که مسائل تقریبی و مورد وفاق فریقین طرح گردیده، مشترکات برجسته شود.

وی خاطرنشان کرد:  غدیر محور وحدت مسلمانان است؛ لذا همه فرق اسلامی نسبت به غدیر باور دارند و مسأله ولایت و مولا بودن علی جزء مشترکاتی است که کلیه فرق اسلامی آن را قبول دارند.

 دکتر هاشم کوناتی نیز با بیان این که محبت اهل بیت علیهم السلام در همه فرق اسلامی وجود داشته، مسلمانان نسبت به این مسأله اتفاق دارن، اظهار داشت: بسیاری از علمای اهل سنت بر تواتر حدیث غدیر تاکید نموده اند.

  این استاد علوم قرآنی با اشاره به این که در مفاد حدیث غدیر، شیعیان اتفاق بر ولایت سیاسی و رهبری دارند و اهل سنت غالبا ولایت را به محبت تفسیر می کنند، اظهار داشت: برخی از علمای اهل سنت نیز ولایت مورد نظر در حدیث غدیر را، ولایت سیاسی شمرده اند.

دکتر  نصیب الله عمراف نیز در ادامه این نشست علمی ضمن تأکید بر اهمیت وقایع تاریخی جهان اسلام، اظهار داشت: ما مسلمانان نمی توانیم تأثیرات زندگی خود را از  زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تفکیک نماییم.

پس از سخنان اساتید، سعادت، دبیر میزگرد علمی «واقعه غدیر از منظر فریقین» در پایان ضمن جمع بندی مباحث طرح شده، با بیان این که ولایت به هر معنا اخذ شود، غدیر محور وحدت است، اظهار داشت: پیام غدیر به مسلمانان این است که علی(ع) مولاست و این ولایت به علی(ع) مرجعیت داده است؛ یا مرجع سیاسی و علمی و دوستی (چنانکه شیعیان باور دارند) و یا مرجع علمی و دوستی(چنانکه اهل سنت تفسیر کرده اند).

برپایه این گزارش، در پایان جلسه، اساتید به سوالات دانش پژوهان در خصوص تواتر و اسناد حدیث، محتوا و تفسیر مولا، چگونگی محور وحدت بودن غدیر و آیاتی که در باره حادثه غدیر نازل شده اند مانند آیه اکمال، آیه تبلیغ و... از منظر اهل  سنت و شیعه پاسخ دادند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha