شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استاد رشاد در جمع اساتید و طلاب حوزه امام رضا(ع)

حوزه/ تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که اگر شخصی، آبروی افراد را ببرد، خداوند هم در دنیا و هم آخرت، آبروی او را خواهد برد، گفت: باید همه مردم و مسئولان به سمت جامعه عاری از غیبت و تهمت حرکت کنند، چرا که در این صورت بسیاری از مشکلات حل شده و جامعه ای امن تر خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبر رشاد، پیش از ظهر امروز،چهارشنبه 7 مهر، در جلسه درس اخلاق هفتگی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران که با حضور طلاب و اساتید در محل شبستان این حوزه برگزار شد، مسئله غیبت را مورد اشاره قرار داد و گفت: غیبت از رذیلت ها و گناهان بزرگی است که سر منشأ بسیاری از رذیلت های دیگر نیز می باشد و از این رو با کنار گذاشتن این رذیلت، بسیاری از رذیلت های دیگر نیز برطرف شده و انسان به سمت کسب فضائل اخلاقی گام بر می دارد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران، با بیان این که غیبت، با تقوای الهی در تقابل است، تأکید کرد: اگر غیبت ترک نشود، تقوای الهی نیز به هیچ عنوان حاصل نخواهد شد اما از سوی دیگر با ترک غیبت، تقوای الهی نیز تحقق خواهد یافت.

*زبان آلوده به غیبت و تهمت، قلب و روح سالم ندارد

وی با بیان این که قرآن کریم، غیبت کردن را معادل خوردن گوشت برادر مؤمن انسان می داند و این اشاره قرآنی، باطن و شدت زشت بودن غیبت را نشان می دهد، گفت: در قرآن کریم آمده است که غیبت را ترک کرده و تقوا پیشه کنید که این جمله نشان از آن دارد که تقوا و غیبت دو نقطه مقابل هم هستند و با یکدیگر جمع نخواهندشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خدای متعال وعده داده است که با ترک غیبت از سوی انسان، رسیدن به مرتبه تقوا و ورود به محدوده رحمت الهی، شامل حال انسان خواهد شد.

وی با بیان این که عنصر کنترل زبان برای کنار گذاشتن غیبت از سوی انسان بسیار مهم و حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: همگان باید توجه داشته باشیم که زبان پاکیزه یک انسان، نتیجه قلب و روح پاکیزه اوست و قطعا هیچ قلب و روح سالمی، زبان آلوده و غیبت گو نخواهد داشت. برای مثال مگر می شود، یک شخصی انسان های مختلف را مورد تهمت، تمسخر، غیبت و انواع آبرو ریزی ها قرار دهد و بعد هم بگوید همین که قلب انسان پاک باشد، کافی است؛ این کار نشدنی و محال است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، با بیان این که ایمان آدمی در گرو زبان آدمی است، گفت: زبان آدمی زمانی پاک است که آبروی دیگران با آن زبان به مخاطره نیافتد و مردم نگران نباشند که با آن زبان، آبروی شان برود؛ برای این کار باید اصل غیبت نکردن را برای خود فرض بدانیم.

*گناه غیبت و تهمت با شهادت هم پاک نمی شود

استاد رشاد با بیان این که باید با همه وجود سعی در ترک غیبت که از گناهان و رذیلت های بزرگ محسوب می شود، داشته باشیم، گفت: مسئله ترک گناه غیر از مسئله اِنتراک است؛ اِنتراک، یک ترک ناخودآگاه است؛ مثل این که کسی بگوید من زمانی که خواب هستم، غیبت نمی کنم؛ این ترک غیر ارادی است؛ اما ترک واقعی آن است که انسان با اراده خود، موضوعی را ترک کند؛ غیبت نیز باید حقیقتا ترک شده تا اثرات مثبت این کار در زندگی افراد مشخص شود؛ بنابراین ترک واقعی مبتنی بر اراده است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطرنشان کرد: طبق برخی روایات، ترک گناه غیبت از سوی انسان، در محضر الهی بسیار دوست داشتنی تر از خواندن 10هزار رکعت نماز مستحبی است که کمتر کسی در طول عمر خود می تواند این تعداد رکعت نماز مستحبی بخواند.

وی با بیان این که غیبت کردن، تضییع حق الناس است، گفت: در قیامت ممکن است شخصی که شهید شده، مورد بازخواست قرار گیرد و در پاسخ سخن خود که مدعی است من در راه خدا شهید شده ام، می شنود که شهادت حق الناس را بر نمی دارد؛ شهادت یک معامله پرسود با خداست اما حتی با شهادت که ارزشی بسیار زیاد دارد، گناه دروغ و غیبت و امثال آن ها، پاک نمی شود.

*رویکرد انسان های با تقوا و با ورع در مسئله غیبت

استاد رشاد در ادامه سخنان خود، با اشاره به تفاوت مراتب انسان با تقوا با انسان با ورع، و نحوه مواجهه این دو انسان با مقوله غیبت، افزود: ورع مرتبه ای بالاتر از تقوا محسوب می شود؛ با این توضیح که اگر شخصی ملتزم باشد که واجبات را عمل و گناهان را ترک کند، این فرد حتما یک فرد متقی و با تقوا است، اما ورع فراتر از این شرایط است؛ انسان با ورع، نه فقط به واجبات عمل و محرمات را ترک می کند، بلکه حتی به مرز کار حرام هم نزدیک نمی شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: انسان دارای ورع، نه تنها غیبت نمی کند، بلکه حتی در جایی که زمینه غیبت نیز وجود دارد، حضور پیدا نمی کند؛ قطعا انسان با تلاش برای ترک غیبت، رفته رفته به مقام ورع که مقامی فوق تقوا محسوب می شود، نائل خواهد شد.

*با ترک غیبت، جامعه‌ای با امنیت تر خواهیم داشت

رئیس شورای حوزه علمیه تهران، در ادامه سخنانش با تأکید بر این که اگر اجتناب از غیبت در جامعه خودمان به یک اصل بین همه مردم و مسئولان تبدیل شود، بسیاری از مشکلات حل شده و یک جامعه امن را خواهیم داشت، گفت: غیبت از کلیدی ترین گناهان و رذیلت های اخلاقی است که بسیاری از گناهان دیگر از آن سرچشمه می گیرد؛ یعنی ربط به گناهان دیگر دارد و انجام عمل غیبت، اثر وضعی بر روح داشته و روح را آلوده می کند؛ بنابراین ترک عمل غیبت به عنوان یکی از کلیدی ترین گناهان، می تواند اثرات بسیار خوبی برای فرد و جامعه به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر شخصی در این دنیا، با ترک غیبت و کنترل زبان خود، آبروی دیگران را حفظ کرده، خداوند آبروی او را در دنیا و قیامت حفظ خواهد کرد و از سوی دیگر، اگر شخصی، آبروی افراد را ببرد، خداوند هم در دنیا و هم آخرت، آبروی آن فرد را خواهد برد و او را رُسوا می کند؛ این مهم بارها در طول تاریخ هم اثبات شده است.

*به سمت جامعه عاری از غیبت و تهمت حرکت کنیم

استاد رشاد با بیان این که باید به سمت جامعه عاری از غیبت و تهمت حرکت کنیم، گفت: اگر در همین جامعه ایران خودمان، همه 80 میلیون نفر جمعیت، و همین طور همه مسئولین کشور اعم از دولتمردان، مجلسی ها، قضات و قوه قضائیه، دیگر مجریان دستگاه های اجرایی، مدیران، نخبگان تا  اقشار مختلف مردم، روی ترک مسئله غیبت تلاش کنند و آن را کنار بگذارند، اکثر مشکلات حل شده و کلیت جامعه به سمت کسب فضائل حرکت خواهد کرد و خوبی هایی را برای جامعه و کشور باعث خواهد شد که شاید شمردن این شرایط خوب، سخت باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، در پایان گفت: امیدواریم طلاب و حوزویان ما و همچنین همه مردم و مسئولین، اصل مبارزه با غیبت کردن را مورد توجه قرار دهند تا از بسیاری منکرات و بدی های دیگر نیز دوره شده و از سوی دیگر فضائل اخلاقی مختلفی را کسب کنند.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha