چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشست علمی میرحامدحسین

حوزه/ نخستین پیش نشست علمی کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با حضور علما، اساتید، کارشناسان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه امروز در سالن اجلاس بنیاد فرهنگی امامت در قم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در این پیش نشست علمی که با محوریت علامه میرحامدحسین لکهندی شکل گرفته است، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی با موضوع: «تبارشناسی جریان های ضد شیعه در هند»، حجت الاسلام والمسلمین انصاری قمی با موضوع: «آشنایی با خاندان عبقات و خدمات علامه میرحامد حسین لکهنوی» و حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری با موضوع: «بایسته های پژوهشی عبقات» به ایراد سخن پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی در این نشست علمی اظهارداشت: شبه قاره هند یکی از قطبهای جمعیتی و اندیشه ای جهان اسلام است، تنوع مذاهب مختلف فقهی و کلامی از ویژگی های دینی منطقه شبه قاره است.

وی ادامه داد: اما آنچه این منطقه به ویژه پاکستان را از سایر مناطق اسلامی جدا می کند، روش های خشونت آمیز و تکفیری مذاهب مختلف در برخورد با یکدیگر است. به همین سبب، این منطقه هرچند جمعیت بسیاری از مسلمانان را در خود جای داده است، اما همواره یکی از ناامن ترین و بی ثبات ترین مناطق جهان اسلام شمرده می شود.

وی بیان داشت: ریشه این ناآرامی ها و اختلافات نیز بیشتر مذهبی بوده است؛ جریان های افراطی و تند، به جای استدلال، حکمت و موعظه به روشهای خشونت بار روی آورده اند و در این میان، شاید شیعه مهمترین قربانی این خشونت ها باشد.

در ادامه حجت الاسلام انصاری قمی در خصوص تبارشناسی خاندان میرحامدحسین گفت: یكی از بزرگترین پاسداران حریم فرهنگ و ولایت آل محمد صلی الله علیه و آله ، علامه مجاهد میر حامد حسین هندی است كه در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری می زیست او حق عظیمی بر گردن شیعیان دارد و كتاب جاودانش ((عبقات الانوار)) از آثار درخشان شیعه در یكی - دو قرن اخیر است .

وی ادامه داد: علامه میر حامد حسین ، از خاندانهای اصیل سادات موسوی است و با 27 واسطه ، نسبش به امام هفتم امام موسی كاظم علیه السلام می رسد، نیاكان او در طول قرون گذشته ، همه از سادات اهل علم و زهد و فضیلت بوده اند.

وی بیان داشت: سید محمد حسین (متوفی 1288 ق )، پدر بزرگ میر حامد حسین ، فقیهی ارجمند و در زهد و عبادت سر آمد روزگار بود. گفته اند: از زمانی كه به سن بلوغ رسید، هرگز نمازهای مستحبی اش ترک نشد. كراماتی را هم به وی نسبت داده اند. در هنر خوشنویسی هم دستی داشت ، نسخه ای از قرآن ، و سه كتاب «حق الیقین»، « تحفه الزائر» علامه مجلسی و کتاب « جامع عباسی » شیخ بهائی، به خط زیبای وی در كتابخانه ناصریه لكنهو، موجود است.

علامه سید محمد قلی (متوفی 1260 ق .) پدر میر حامد حسین ، از علمای بزرگ قرن سیزدهم هجری و از صاحب نظران در علم كلام بود. مدتی نیز در شهر میرتهه بر كرسی قضاوت و فتوا نشست، رساله ای هم بنام « عدالت علویه » در موضوع احكام قضاوت و افتاء و شرائط قاضی و مفتی نوشته است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha