جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محمدی ری شهری

حوزه/ رئیس موسسه دارالحدیث با تاکید بر این که قرآن و عترت از یکدیگر تفکیک ناپذیرند، با طرح سئوالی گفت: برای صیانت از این دو امانت تا امروز چه کرده ایم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت‌الله محمد محمدی ری ‌شهری، امروز در مراسم افتتاحیه دانشگاه قرآن و حدیث شعبه مشهد، با بیان این که افتتاح این دانشگاه اقدامی در جهت تأسیس دانشگاه قرآنی در جوار بارگاه مطهر رضوی  بود، گفت: با توجه به مشکلاتی که وجود داشت، تواستیم زودتر اقدام به راه‌اندازی این دانشگاه در مشهد و اصفهان کنیم و امیدواریم بتوانیم با تلاش همکاران این کار را در سراسر استان گسترش دهیم.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به این که از آغاز تاسیس دانشگاه قرآن و حدیث به دنبال ایجاد شعبه ای در مشهد بودیم، افزود: راهی که امام رضا(ع) به ما نشان می‌دهد، راهی است که منجر به احیای حکومت اهل‌ بیت(ع) به رهبری امام زمان(عج) می‌شود تا زمانی که این معارف به جهان معرفی شود .

آیت الله ری شهری، هدف اصلی موسسه دارالحدیث را ادا کردن حق دو امانت قرآن و عترت است، افزود: قرآن و عترت باید در کنار هم باشند تا حقیقت قرآن آشکار شود. بر اساس حدیث نورانی ثقلین قرآن و عترت دو امانت گران‌بهایی هستند که رسول گرامی در اختیار امت اسلامی قرار داده و پیامبر(ص) تأکید کرده سرنوشت این دو امانت با هم گره‌ خورده است.

 تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تاکید بر این که قرآن و عترت به عنوان دو امانت الهی، تا قیامت در اختیار امت اسلامی است، با طرح این سئوال که برای صیانت از این دو امانت تا امروز چه کرده ایم؟ اظهار داشت: در گذشته با حوادثی که از سوی خواص جامعه اسلامی اتفاق افتاد، قرآن و عترت از یکدیگر جدا شدند، وفتی باطن قرآن از قرآن جدا شد، آخرین امام معصوم علیه اسلام زنده ماند تا زمانی که امام مهدی (عج) ظهور کند .

آیت الله ری شهری به راهکار صیانت از این دو امانت اشاره کرد و افزود: معارف اهل بیت علیهم السلام همان معارف قرآن کریم است، زیرا حرف های ائمه علیهم السلام بازخوانی و تفسیر و ترجمه قرآن است .

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: نکته‌ مهم این است که نمی‌توان قرآن و عترت را از یکدیگر تفکیک کرد، زیرا نمی‌ شود به حقایق والای قرآن بدون حدیث دست یافت و همین موضوع در مورد احادیث نیز صادق هستند و باید بدانیم که گسترش فرهنگ قرآن و حدیث در کنار یکدیگر می‌تواند زمینه ساز تهذیب در حوزه‌های علمیه و بدین ترتیب گسترش فرهنگ قرآن در جامعه شود.

وی با بیان این‌که محتوای حدیث ثقلین بیانگر این است که سرنوشت قرآن به عنوان کتاب هدایت و تکامل انسان و عترت به عنوان پاسداران انسانیت به هم پیوسته است، افزود: بنابراین مساله مهمی که برای همه‌ پیروان پیامبر گرامی اسلام (ص) در همه اعصار قابل توجه است، این که چگونه از این دو امانت پاسداری کنند و در این عرصه حوزویان باید بیش از دیگران به این مساله بیاندیشند تا در نهایت بدانیم که باید به سفارش پیامبر مکرم اسلام (ص) عمل کنیم و همچنین بدانیم که گذشتگان ما نیز در این زمینه چه کرده اند.

انتهای پیام ۳۱۳/۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha