جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت  الاسلام مهدی ارفع

حوزه/ معاون آموزش حوزه علميه خراسان، طلبگي و انقلابي گری را مکمل یکدیگر دانست و بر ضرورت احصاء، تدوين، برنامه ريزي و مديريت فعاليت هاي مدارس علميه بر اساس انتظارات رهبر معظم انقلاب تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري حوزه از مشهد، حجت الاسلام مجتبي مهدوي ارفع، معاون آموزش حوزه علميه خراسان، در نشست سراسري مسئولان آموزش اين حوزه، ولايتمداري و توجه به اولويت هاي مورد نظر رهبر معظم انقلاب در برنامه ريزي ها را دو ويژگي اساسي حوزه انقلابي برشمرد و عنوان كرد: مجموعه فعاليت هاي مدارس علميه بايد بر اساس معظم له احصاء، تدوين، برنامه ريزي و مديريت شود.

وي افزود: اگر بخواهيم حوزه اي انقلابي داشته باشيم، بايد هم ولايتمداري در اوج خود باشد و هم اولويت ها به درستي تشخيص داده شود.

حجت الاسلام مهدوي ارفع با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب مبني بر اين كه فلسفه وجودي حوزه هاي علميه تربيت نيروي انساني بر اساس تمدن اسلامي است، گفت: مديران مدارس علميه موظّف اند احساس وظيفه و مسئوليت در قبال تمدن اسلامي و مقابله آن با تمدن منحرف غرب را در طلاب ايجاد كنند.

فقاهت، تهذيب و آگاهي سياسي؛ سه عنصر اساسي حوزه علميه

معاون آموزش حوزه علميه خراسان با بيان اين كه فقاهت، تهذيب و آگاهي هاي سياسي از عناصر اصلي حوزه هاي علميه به شمار مي آيد، تصريح كرد: اگر تعريف ما از مأموريت هاي حوزه علميه و طلاب سطحي باشد، نمي توان انتظار خروجي عميق و آگاه و با چشم انداز بلندمدت را داشت.

وي بر ضرورت تثبيت ادبيات و گفتمان انقلاب اسلامي در حوزه علميه و مطرح شدن آن در سطوح اوليه تحصيلي تأكيد و بيان كرد: طلبه بايد در مباحث مربوط به انقلاب، حكومت، مسائل فقهي و اعتقادي و آگاهي هاي روز عميق و دقيق باشد و بصيرت كافي را كسب كند تا بتواند ديگران را نيز آگاه كند.

حجت الاسلام مهدوي ارفع با بيان اين كه در معارف قرآني تزكيه مقدّم بر تعليم شمرده شده است، گفت: اگر طلبه متعهد و متخلّق تربيت شود و نسبت به تزكيه نفس خود حساسيت داشته باشد، در مسائل آموزشي هم موفق خواهد بود و حالات روحي ناشي از تهذيب نفس، فعاليت و جديت او در امور آموزشي را نتيجه خواهد داد.

معاون آموزش حوزه علميه خراسان در مورد اهميت آگاهي طلاب به مسائل روز و مشكلات عموم مردم اظهار كرد: اگر مدرسه علميه اي در مسائل سياسي، مسائل حكومتي و تبيين اصولي چون ولايت فقيه كوتاهي كند، از دايره حوزه انقلابي خارج شده است.

وي اضافه كرد: طلبگي و انقلابي گري قرين هم هستند و معنا ندارد كه طلبه با فرهنگ ايثار و شهادت و با مسائل انقلاب و حكومت بيگانه باشد.

جذب و گزينش كيفي؛ عاملي براي كاهش دغدغه هاي آموزشي

حجت الاسلام مهدوي ارفع در بخش ديگري از سخنان خود اهتمام ويژه مديران آموزش به نظام جامع آموزش را خواستار شد و آمادگي حوزه علميه خراسان براي پذيرش انتقادات و پيشنهادات صاحبنظران در رابطه با اين برنامه را اعلام كرد.

معاون آموزش حوزه علميه خراسان هدايت آموزشي طلاب را از وظايف اساسي مديران آموزش مدارس دانست و با تأكيد بر ضرورت پايبندي مديران مدارس به آئين نامه ها، اظهار كرد: آئين نامه ها براي ايجاد وحدت رويه و از پيش رو برداشتن موانع پيشرفت طلاب تنظيم و ابلاغ مي شوند و علي رغم دارا بودن عقبه كارشناسي قوي، نقد پذير هستند.

وي ابراز كرد: اگر مدارس علميه در جذب و پذيرش نيروهاي كيفي دقيق باشند و در اين زمينه بيشتر سرمايه گذاري كنند، دغدغه هاي آموزشي كمتري خواهند داشت.

حجت الاسلام مهدوي با اشاره به شعار سال تحصيلي جديد حوزه علميه خراسان، باعنوان «حوزه انقلابي؛ انديشه و عمل»، ابراز كرد: در رويكرد جديد همه برنامه هاي فرهنگي، آموزشي، پژوهشي، خدماتي، تبليغي و اخلاقي حوزه علميه خراسان با محوريت فرمايشات رهبر معظم انقلاب برنامه ريزي و اجرا مي شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha